AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
22.488

BMW M5 E60 / E61 V10

Sida 1 av 4
Hej,

Jag funderar på att inhandla en M5 E60/61 och har under ett drygt års tid studerat prisbild på dessa maskiner men får inget riktigt grepp om den då de flesta bilar ligger ute väldigt länge innan de blir sålda (om de blir sålda). Det finns några undantag men dessa ligger då ofta 20-50 000 kr under övriga och verkar vara ok (förutom några bilar som jag sett figurera i detta forum). Problemet för mig är att det finns få exemplar där jag bor (Skellefteå) och de flesta är stationerade Stockholm och söderut. Kikat på den som finns på Molin Bil i Sundsvall och är lite tveksam då den inte har bytt någon slitdel som koppling eller bromsdetaljer. Den såg okej ut i övrigt men var inte läge att provköra den vid besöket.

Någon som har ett tips på en hyfsad bil i övrigt? Var på god väg att köpa den som fanns på Autopartner under hösten men tyckte att den var något för högt prissatt och missade att de sänkte priset med 20 000 kr och då försvann den. Vore intressant att höra om den var så fin som den verkade. Pratade med av de gamla ägarna och han sa att det var en fantastiskt fin bil när han hade haft den.

Några korta frågor:
1. Hur sliten kan en bromsskiva vara innan den ska bytas?
2. Går det kontrollera hur bilen är körd, enligt M-forum i England går detta utmärkt men BMW-handlarna verkar vara helt omedvetna om detta då jag påpekat detta.
3. Hur kontrollerar men koppling och växellåda i vinterföre, är inte direkt läge att trycka på ordentligt.
4. Hur glad blir man av denna bil?

RPB V10
1: Står på skivan vilken den minsta tillåtna tjockleken är, enligt BMW. Exempel M3 E36: Ny 28.0, utsliten enligt BMW 26.4. M5 E39: Ny 32.0, utsliten 30.4. M5 E34: Ny 28.0, utsliten 26.4. Samtliga mått i mm. Ser du "sambandet" :)? Verkar som ett maximalt slitage om 1.6 mm är vad som är tillåtet, det motsvarar en liten slitkant! MEN min åsikt är att man kan rulla vidare med skivorna till de har slitits ner ytterligare 1.6mm, om man känner att ekonomin inte orkar med nya skivor, men absolut aldrig mer slitage än max-max 3.2mm! Personligen byter jag skivorna vid den av BMW angivna gränsen. Det förekommer att folk "svarvar" skivorna när de nått gränsen enligt BMW o kör vidare.

2: Vet ej

3: Hur kontrollerar man SMG öht? MEN jag kan tänka mig att en frisk koppling är mer "abrupt" i sitt ingrepp, precis som en frisk manuell. Är kopplingen inte bytt så räkna kallt med ett byte

4: Tja, det beror nog på hur ofta man tankar o hur mycket man räknat med att den drar. Runt 40-45 mil på en tank är vad man kommer, har jag läst...
Tack för informationen angående skivorna. Då är det sannolikt dags att byta på M5:an som Molin Bil har. Har en klart kännbar kant på uppskattningsvis 0,7-0,9 mm på skivorna runt hela bilen.

RPB V10
Det finns väl en M5 E61 som signaturen "Pekka"
haft till salu länge för 255' och den finns väl i norr? Kollat den? Jag vet dock noll om bilen.

/Anders
Har pratat med "pekka" och då hade han ett högre pris på sin bil. Vi diskuterade ett eventuellt inbyte och han värderade sin högt och min bil lågt och fick en uppfattning om att det kan vara en som köper in billigt och säljer dyrt. Kan ha helt fel men det var så jag upplevde det. Annars verkade den okej men är försiktig då det verkar finnas en del tvivelaktiga bilar ute på marknaden.

RPB V10
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Min m5 är ett garanterat bra köp och finns på blocket med hartge i objektbeskrivningen.

Har haft den i drygt 1,5 år och är supernöjd.
Bytte bromsskivor runt om precis
Kopplingsbyte förra vintern och den växlar underbart efter adaptionen.

Nu dags för f10 m5, därav försäljning.

Kr
170
Krigge
M5 2007
Ja det är ett HELVETE att hitta vettig M5:a om man inte har obegränsat med tid och ork samt gärna gör dåliga affärer.
Det tog mig ett halvår att hitta rätt bil, och den bilen dolde sig i en illa skriven annons....

Vad gäller fråga 2 menar dom antagligen att man kan se antalet LC starter vilket är fullt möjligt.

Kopplingen kommer behöva bytas om det inte är gjort innan 8-10k mil. Är den dålig märks det direkt, bilen går ryckigt och kan slira på höga växlar.

Det är däremot inte säkert att det resulterar i en felkod, vilket gör att vissa BMW handlare inte bedömmer byte nödvändigt.
Krävdes ett besök på ett M-center för att konstatera att kopplingen var slut på min bil.
Lite synd att M5:an på Molins bil inte hade bytt koppling och bromsar för då hade det blivit affär direkt då den såg hyfsad ut i övrigt och hade 4 tidigare ägare enligt försäljaren. Grundtanken var att skaffa ett fint exemplar och betala lite extra men verkar vara svårt då de flesta närmar sig 7-10 000 mil och inte bytt koppling eller bromsdetaljer. Klokare ett att köpa en billigare långmilare med slitdelar bytta kanske? Någon som vet något om den silverfärgade E60 M5:an på Upplands bilforum (tror dom hette så).

En fråga är varför BMW-handlarna inte undersöker att det går kontrollera hur mycket launch-controllen är använd.

Tackar för att ni tar er tid att besvara mina frågor!

RPB V10
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Jag får ut 330km på en tank med min, sen är det dags att uppsöka mack tämligen omgående.
Sambon får ut lite mer men det är marginellt, ca 370km om hon kör.

Bromsar och koppling är skapligt slut vid 9-10.000mil om bilen har gått lugnt och utan starter med LC.
Min koppling kändes helt ok men jag ville ha den bytt ändå, den ena lamellen var tvärslut visade det sig när delarna låg på bordet..

För att svara på fråga 4, man blir väldigt glad utom när man tankar :)

// Mvh Andreas

jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Varför är de så "negativt" med LC? Är inte att han varvar till ett visst varvtal och startar där ifrån? Är de lamerna som slits?

Det är inte farten som dödar, utan det plötsliga stoppet!
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Går man in i styrdonet för växellådan med INPA eller BMW DIS, så kan man se antalet LC starter.

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Samtidigt går det ej gardera sig för något då vissa exemplar har problem efter problem...
Min kompis köpte en M5 E60 som hade 1500 mil på mätaren. Svsåld och han kände första ägaren som hade den i 2 år innan han tog över den.
2 kopplingsbyten
3 växellådsbyten
1 vanos
etc

som tur gick allt på garantin...
Såldes vid 5000 mil med BMW Malmö som tog in den som inbyte
När de sålde vidare den så rasade saker igen efter några veckor. Nu dock utan garantier :(

Och detta ska vara okänt för BMW-verkstäderna att man kan gå in och kontrollera? Har hittat mycket intressant i mina sökningar men har inte lyckats leta reda på när mjukvaran till SMG-lådan uppdaterades. Någon som vet?? Det närmaste jag kommit är någon gång under 2007. Är inte avskräckt från att köpa en E60 M5:a ändå för det verkar vara en bil som skänker ägaren det viktigaste vid bilkörning: Glädje

Har tidigare haft en Renault Clio V6:a och den var inte praktisk men fantastisk efter vägen och söker nu något som är både praktisk och rolig att köra och ett motorljud som gör en lycklig.

RPB V10
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Har en känsla av att många bilar som drabbats av problem och som det skrivits om sedan, har en bakgrund som inte alltid är den bästa. Många vill ha en M5:a men har inte riktigt råd med det, följden blir att man väljer något billigt. De billiga bilarna är just billiga av någon anledning. Det är tidiga årsmodeller, långmilare, importbilar, krockade bilar samt bilar som körts hårt av ett flertal ägare som inte brytt sig om att serva bilarna ordentligt.
Visst, det finns undantag. Men att sikta efter de billigaste bilarna för att man prompt vill ha en sådan modell trots begränsad ekonomi slutar lätt med dåliga erfarenheter. Och det är ofta dom man får läsa om sedan. Det gamla talesättet "man får vad man betalar för" stämmer för det mesta.
Har själv en M5 -07:a facelift som jag är oerhört nöjd med och som (peppar peppar) det inte har varit det minsta problem med. Har aldrig använt LC och tänker inte göra det heller. Den går bra ändå :-)
Vid ett par tillfällen då jag haft den till salu så har jag fått svar från just sådana som ej har råd att betala i närheten av vad jag begärt. Om man inte kan det, så är det lätt att räkna ut hur mycket råd man kommer att ha när det gäller kommande service och underhåll. En sådan bil löper sannolikt risk att få en försämrad "historik".
m5
324
m5tomten
bmw M5 2009
cbx1047:
Du har PM ang BMW M5 E60

Jag har en riktig pärla en 2009a med låga mil och det finns en lång tråd här på AP om den då jag tog hem den, sök på mitt nick bara
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Bra skrivet Pwr4fun!

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Du säljer den inte än va M5tomten? :)

Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
Koppling å bromsskivor e ju normalt slitage på m5. Mer orolig ska man väl vara för vanosoljepump å vevlager
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack LotecM3 :-)

Till cbx1047 så kan jag svara på din fråga nr.4 - man blir fantastiskt glad av M5 E60/61. Makalös bil på många sätt. Minns hur Jeremy Clarkson betedde sig när han provkörde M5:an :-) Jag förstår honom! Har min som rent sommar- och nöjesfordon, men det har blivit en långresa ner i Europa med den också. Maken till skön semesterkärra känner jag ej till.
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
Det är samma här jag har lagt ca 300-400 mil per sommar på min innan den åker in i garaget under vintern,sen är det service innan jag plockar fram den varje vår vilket innebär extremt dyra mil såklart,
jag har fö svarat på 3-4 trådar om kostnader mm tidigare här på AP och kommer bara skriva kort att det är inte som att äga en vanlig lite "sportigare" bil det är en bil försedd med massor av teknik och effekt,vikt vilket kräver underhåll och omvårdnad utan undantag=kostar mkt mer än folk oftast vill att en bmw får göra.

Citerar mig själv "det billiga är att köpa bilen".
Underhåll som däck,bromsar,koppling är sånt som byts vid kortare intervaller jämfört med mer "normala" bilar så är det bara.

Jag rekommenderar att folk som undrar om kopplingar mm och inte vill förstå varför de slits så "fort???" kollar upp lite på lambo,ferarri,porsche.vette forum hur länge deras kopplingar brukar hålla innan det är dags,och det är ofta med mindre effekt i lättare bilar...
Inte alls ovanligt att se ferarris,gallardos,vettar med 3-4000 mil på mätarna med bytt koppling mm varför kan man undra?
Effekt,tyngd och fler och fler som använder den här sortens bilar till att cruisa runt i stan sliter så är det bara.

Det som va det viktigaste för mig när jag letade bil var att hitta en fullservad bil i bra skick med den utrustningen jag ville ha.det tog mig 1 år innan det dök upp en carbonsvart sedan med det lull lull som jag ville ha med 1 brukare innan mig,
när den kom ut så var priset inte så viktigt för mig utan mer hur bilen kändes och att bilen var skött som sig bör.
Det man kan spara i form av 50k på inköp äts upp på en sommar i kostnader ändå så varför inte se till att köpa den bil man vill ha och inte kompromissa och chansa för att man ser det som att man kan spara lite pengar vid inköpet,risken är att man kan bli väldigt besviken

Lycka till att hitta ett bra exemplar för trots allt är det en underbar bil att köra och den lämnar väldigt få oberörda efter en åktur,såpass att jag undrar ibland om jag någonsin kommer förmå mig att sälja min även när det nu börjar bli dags att leta efter en m5 f10,
för i slutänden så är v10ans ljud och karaktär ngt som aldrig kommer att hittas i en bmw igen vilket får mig att bli lite deppig :)
Mvh.
När det gäller inköp av bilen så är det mer en fråga om att bilen ska vara värd det man betalar för den. Om man jämför en 2005:a som gått kanske 12 000 mil med nybytt koppling och bromsar så bör den vara i samma prisklass som en 2006/7 som gått kanske 8-9000 mil men dessa slitdelar är ej utbytta. Sedan är frågan vad man då ska betala rimligt vis för en sådan bil. Jag kanske har fel men min åsikt är att om slitdelar behöver bytas inom en snar framtid så ska detta avspeglas i priset. Om man sedan lägger till 50/100 000 kr för att få en med känd ägarhistorik och bilen är välskött så håller jag med om att det är att föredra framför en "suspekt" billig bil. Jag är inte intresserad av en bil med dålig historik och billig i inköp.

Själv så räknar jag med ca 1200 mil per säsong då jag tänkt ha den som tjänstebil i mitt företag då jag i princip bara kör bil i arbetet. Under semestertid kan man betala förmånsvärdet. Vintertid så är det 4x4 som gäller i arbetet. Då jag sålt min Clio V6 och tänker skicka en av mina andra 4x4 bilar så räknar jag med att servicekostnaden på M5:an är täkt av detta då Clion inte var så billig att byta kamrem på (+20 000 kr) och behövde nya bakdäck kontinuerligt då dessa höll ca 6-700 mil även om jag inte är direkt tung på foten eller körde på bana. Så ett normalår för mig är någonstans i snitt runt 40 000 kr i omkostnader + bränsle. Skillnaden är att jag bara behöver två garageplats mot tidigare tre. Det blir sannolikt bara bensinkontot som stiger 50 % och av vad jag förstått så är det värt det.

Det jag kan konstatera under den tiden som jag letat efter en fin M5:a är att de flesta handlare verkar bli lite tjuriga när man ställer lite obekväma frågor runt bilen. Finns dock ett undantag och det var på Autopartner och en säljare som hette Albert. Han ska ha all heder för sitt tålamod med alla frågor som jag ställde. Den bilen verkade bra och hade jag vetat att de sänkte priset med 20 000 kr hade jag nog köpt den. Som jag nämnt tidigare undrar jag om den var så fin som den verkade.

Funderat på en annan sak och hur är det med stötdämpare på bilen? Är dessa bra och när kan man räkna på att dessa behöver bytas för det har jag noll koll på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.