AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.286

Min bil går varm

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, runddragen helt enkelt? Du får alltså inget grepp med en vanlig sexkanthylsa eller ringnyckel alltså? Vill minnas det är 8 mm storlek på den där.

Hmmm, om den är runddragen så undrar jag lite hur verkstaden luftade systemet efter termostatbytet? Nu sitter ju inte den skruven så hårt så en vanlig polygrip eller mindre tång går bra att använda om den skulle vara runddragen. Men spring inom BMW och köp en ny, kostar inte många kronor.

Ibland kan locket på expansionskärlet krångla och öppna för tidigt (det öppnar av säkerhetsskäl vid ett speciellt tryck). Om det håller på att öppna hela tiden så spills det ut kylarvatten och kylarsystemet har svårt att bygga upp tryck och kokpunkten sänks en hel del. Men kan du inte se några spår av kylarvätska eller att du förlorar någon kylarvätska så fungerar säkerligen ditt lock alldeles utmärkt.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Okej tack så mycket för all hjälp!

Japp skruven är runddragen.. Jag lämnade in bilen till ett gymnasium i Finspång, eftersom jag är student och inte har så mycket pengar.
Bilen var inne i 3 veckor innan jag fick ut den och jag fick köra med den i 5 dagar innan den gick varm. Så jag misstänker luft i systemet..
Anledningen att bilen var inne så länge var pågrund utav att de fixade en hel del rost också av en liten peng.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Kollade nu ifall det var några bubblor i systemet och detta hände.

Jag öppnade skruven först när den var kall motorn och då rann det ut kylarvatten. Sedan så varm körde jag bilen tills han kom upp till mitten strecket och då hände detta när jag öppnade skruven.
det kom ut rök och så kom det ut överskott utav kylarvatten i "överskottsslangene som sitter i expansionskärlet".
är det då toplockspackningen som har gått?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
sen kan jag tillägga att jag kände på slangarna som går från termostathuset till kylarn och den andra slangen som sitter under termostathuset och det kändes som att det bara var luft i dem, alltså ingen vätska över huvudtaget.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då förstår jag (visste inte om det var tex en auktoriserad BMW-verkstad jobbet hade gjorts för dyra pengar).

Men motorn är väldigt lättmekat så jag tror jobbet gjorts korrekt. Däremot är de riktigt jobbiga att lufta - när man tror man fått ur all luft så går plötsligt motorn varm igen och man får lufta lite till.

Det är ofta den där luftningsskruven är runddragen, den dras dessutom allt som oftast åt alltför hårt. Du kan i princip dra åt med dina fingrar, men det räcker med först fingertight och sedan bara nypa till den med en mycket liten tvist på handleden.

Om du inte kört med bilen särskilt mycket så är det nog ändåså det troligaste att du bara har luft i kylsystemet.

Brukar inte vara så mycket motstånd i de där slangarna, men du ska iallafall kontrollera att termostaten öppnar. Låt motorn nå driftstemperatur, då kommer termostaten att öppna. Du ska då kunna känna att den övre slangen (som går från termostathuset till kylaren) blir varm. Om den inte blir det så ska du börja att felsöka termostaten igen.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
jo den slangen blir varm det har jag kollat flertal gånger :)
okej men då ska jag fortsätta att lufta alltså? Men det kommer inget vatten nu överhuvudet taget till termostathuset. och det kom som sagt ut kylarvatten vid "överflödsslangen" om du förstår vad jag menar..
slangen som kommer från expansionskärlet ("påfyllningstanken där man häller i mer kylarvatten").
Jag får känslan av att det är stop någonstans..
ax
28
axesve
bmw e34 535i
kan man posta bilder?
tog nämligen några precis och det ser inte bra ut..
all kylarvätska har runnit ut på parkeringen och det är helt tomt med kylarvätska i systemet.
måste vara någon läcka någonstans..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den lilla smala slangen som går utåt från höger sida av expansionskärlet är en "överflödsslang". Där ska inte något vatten komma ut när locket är påskruvat.

Sen finns det en liten slang som kommer in på vänster sida av expansionskärlet (kommer från kylaren) och där är det normalt att det kommer en liten stril av vatten - det är till för avluftningen.

Om den övre slangen blir varm så kommer det vatten till termostathuset, så det kan du nog utesluta som problem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@axesve : Se det positiva, vi har ett tydligt fel nu iallafall :-)

PM'a mig så kan jag lägga upp bilder på min server (går ej direkt i forumet).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har inte fått några bilder ännu tyvärr, men det senaste jag hörde var att den är inne på verkstad för byte av vattenpump och topplockspackning.

Inväntar uppdatering om hur det fortlöper!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@axesve : Några uppdateringar från verkstaden?

Maila bilderna du hade (du har min email-adress) så lägger jag upp dem här.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Felet som TS hade visade sig vara luft i systemet (samt en trilskande cirkulationspump för värmepaketet).
bmw-slangen: tack för återkoppling, tråkigt när trådar dör utan att man får veta vad problemet var. Bra resonerat kring vad problemet kunde vara också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.