AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.285

Min bil går varm

Sida 1 av 2
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Hejsan!
Jag är en nybörjare när det kommer till bilar och har fått ett problem med min bmw e34 535 den går nämligen varm..

Jag ser inga tecken på att det läcker någonstans på bilen men det låter lite konstigt vid fläkten längst fram på bilen. Jag vet att det inte är något fel på termostaten för den har jag nyligen bytt, det enda jag tycker är lite skumt är att när jag vrider på full värme i kupen så kommer det ingen värme.

Något som vet vad som kan vara felet?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej låter som skovelhjulet i vatten pumpen som lossnat från axel då blir det ingen cirkulation
Låter som det med tanke att du har missljud vid fläkten
Mvh Mikael
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Okej, hur löser man det här? måste jag bytta ut vatten pumpen?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
tack för svaret
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ja det är det ända man kan göra dock rätt lätt på den motorn

Mvh Mikael
ax
28
axesve
bmw e34 535i
Hur går jag gå till väga då? är som sagt en nybörjare.
Ska jag först tappa ur all kylarvätska, sen skruva loss fläkten, kylaren och termostathuset?
mvh Axel
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tror mer på fläktkopplingen som sitter på
vattenpumpsaxeln, då går du detta fenomen.
Många har bytt toppackningar mm mm för detta.
Har haft många M30 motorer ( du har en sådan)
och har aldrig varit ute för det att skovelhjulet lossnat
på dessa, däremot är det väldigt vanligt på de som
har plasthjul dom lossnar. Typ tidiga E39, sena E36
Även E46 har haft så.

Mvh Jonas B
ax
28
axesve
bmw e34 535i
detta verkar ju också innebära byte av vattenpump? eller finns det något enklare sätt att lösa problemet?
mvh axel
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hans problem var ju även att han inte har värme i kupé alltså inget viskos fläkten att göra utan ingen cirkulation på vattnet

Mvh Mikael
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Har du alldeles nyss bytt termostaten är det inte helt omöjligt att du fortfarande har luft kvar i systemet - ibland kan man få hålla på ett bra tag innan man får ut allt (vanliga tecken på luft i systemet är just att temperaturen går mot det röda och ibland ingen värme).

Om motorn bara går varm när den står stilla på tomgång men aldrig någonsin när man kör och har fartvinden som kyler kylaren så är det med stor sannolikhet fläktkopplingen som blivit för dålig - de ger upp förr eller senare. Mycket enkelt att byta - se tips nedan
Länk

Vattenpumpen på dessa går väldigt sällan sönder (precis som Brynet säger), men naturligtvis är de inte helt odödliga och kan gå sönder och då kan man få liknande fenomen som du har.

Men börja först med analys/felsökning om när det sker och hur och börja sedan med billigaste/enklaste - ungefär i denna ordning
- luft i kylarsystemet?
- viskokopplingen, går den varm bara på tomgång?
- vattenpump

Eftersom du bytt termostat så är ju inte den längre misstänkt, om du monterade den på korrekt sätt det vill säga.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
jo jag slog på full värme inne i bilen och full fläkt för att kolla ifall det skulle få bilen att bli mindre varm, men det kom fortfarande kall luft och bilen blev fortfarande varm. Även fast att motorn hade kommit upp till mittenstrecket på värme mätaren.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
jo bilen blir varm på bara tomgång..
ax
28
axesve
bmw e34 535i
oj skrev fel! bilen blir varm på både körning och tomgång.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skulle ju kunna vara värmelementventilerna som kärvat fast.

Men eftersom du alldeles nyligen bytt termostat är mitt hetaste tips att du har luft kvar i kylarsystemet och behöver få bort det.

Men en del av denna felsökning hänger lite på bilens historik innan detta problem uppstod. Vad fungerar innan? Vad fungerande inte innan? Vad har gjorts? När gjordes vad? Vad gjordes? Vad blev resultatet? Vad för funktionaliteter har med säkerhet bekräftats fungerar och vilka har inte med säkerhet bekräftats fungera?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
allting har fungerat som det skulle innan.
Jag kan ju erkänna att jag har kört ganska häftigt med bilen och att bilen blev varm efter jag hade vart ute med en kompis och "sladdat".
Termostaten hade då blivit bytt 1 månad innan ungefär innan detta fel uppstod.
hur luftar man systemet då?
kan förövrigt nämna att jag lämnade in bilen på den gick varm första gången och termostaten bytes.
ax
28
axesve
bmw e34 535i
kan ju tillägga att det är bytt olja i bilen samt oljefilter och luftfilter precis nu innan jul.
Sen vet jag att det är en luftventil precis på termostathuset men jag vet inte riktigt hur man går tillväga med att lufta en bil. Ska den vara varm när man luftar eller ska den stå på tomgång?
Finns det flera luft ventiler?
vad behöver jag tänka på?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, om bilen körts en hel månad dagligen efter att termostaten bytts utan problem så är det inte särskilt troligt det är luft i systemet.
Fläktkopplingen kan vi också utesluta om felet uppstår vid körning med fartvind som kyler kylaren.

Mmmm, felet uppstod vid lite sladdande, lite höga varvtal och annat.... Då är det nog mer troligt att det antingen är vattenpumpen eller topplockspackningen/toppen.

För att säkerställa om det är topplockspackningen/toppen så lämnar du in den till en verkstad som mäter upp avgashalter i kylarvattnet - då får ett entydigt och glasklart svar om det är problem med topplockspackningen/toppen.

Längst bak till vänster i motorutrymmet sitter ett litet ventilpaket som reglerar inflödet till värmeelementet (som i sin tur generar värme i bilen som blåses in med kupefläkten). Dessa kan kärva och då kan man få dåligt med värme. Men de kan aldrig någonsin orsaka att din motor går varm så detta område kan vi också utesluta ur felsökningen.

Stämmer att termostathuset har luftningsventilen för kylarsystemet. Luftningen kan vara lite knepig ibland men grundprincipen är att man låter motorn gå upp i driftstemperatur, därefter öppnar man lite på ventilen och låter luft/vatten komma ut. När det bara kommer ut vatten så stänger man. Fast av erfarenhet får man göra detta ett antal gånger med lite varvning av motorn (typ 2000-2500 rpm) och oftast ett par små korta rundor runt kvarteret. Men vi har redan konstaterat att det rimligtvis inte kan vara någon luft kvar i systemet - då skulle du märkt det under den här månaden med daily driving av bilen. Således bör man även kunna utesluta detta område ur felsökningen - iallafall i nuläget och koncentrera sig på övriga områden
ax
28
axesve
bmw e34 535i
okej tack så mycket för all hjälp!
tar tag i det imorn så får vi se hur det är med topplockspackningen. Håller tummarna på att det inte är det..
mvh Axel
ax
28
axesve
bmw e34 535i
upptäckte ett problem till med bilen idag.. luftningsskruven är sönder nött på termostathuset finns det någon mer luftningsskruv på bilen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är luftningsskruven sönder eller är den nött? Eller menar du egentligen söndernött? De här särskrivningarna börjar bli ganska jobbiga - var kommer de ifrån!?!

Nej, på dessa motorer finns bara en luftningsskruv - det är den som sitter på termostathuset.

Har du märkt att nivån i expansionskärlet har sjunkit (dvs "dricker" den kylarvatten)?
ax
28
axesve
bmw e34 535i
luftningsskruven är söndernött. finns ingen mönster kvar på "huvudet"
Nae jag har inte sett att han "dricker" kylarvattnet någonting.
Skruvade upp locket på expansionskärlet för att jag just skulle se ifall han "drack" kylarvätskan någonting, och då när bilen blev lite varm så började det rinna över kylarvätska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.