AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.371

Tolka felkoder på e46 330 -01

an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Hej, jag har dragit ut felmeddelanden ur min bil och vet inte riktigt hur jag ska tolka dem. Dessa är;

DME -> BF/F8 - Insufficient heat output, oxygen sensor after catalyst, bank 2, sensor heater faulty
41/B8 - Inlet camshaft sensor, signal implausible

Shadow-memory:
BF/F8 - Insufficient heat output, oxygen sensor after catalyst, bank 2, sensor heater faulty
41/B8 - Inlet camshaft sensor, signal implausible
5A/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative
5C/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 1, signal line, short circuit to negative
5B/12 - Exhaust temperature before catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative
5D/12 - Exhaust temperature after catalyst, bank 2, signal line, short circuit to negative

ABS* -> 5DC3/C0 - Wheel speed sensor rear right start recognition v_comparison.
5DC1/C0 - Wheel speed sensor rear right extrapolation.
5DF4/40 - Vehicle power < 9 Volt.
5E43/C0 - Steering angle sensor internal.
5E19/C0 - CAN DME/DDE, engine torque not adjustable.

A/C -> 1C/44 - AUC sensor

För DME, har lambda sonderna knasat ur? Måste jag byta ut insugskamaxelgivaren?

För ABS, räcker det med att byta nr 21 på Länk

För A/C, är det nr 1 som spökar ? Länk

Trevlig bakisdag :)

Hur långt har din bil gått? Tänker på om lambdorna närmar sig vad de håller/går på övertid...

Ang ABS ska det räcka med att byta nummer 21 som du nämnde.

Du får även byta kamaxelgivaren på inlopps sidan.

9V på fordons strömmen är lågt. Hur mår ditt batteri? Hade mätt det och sett så allt är okej med det.

DME -> BF/F8 - Otillräcklig värme, syresensor efter katalysator, bank 2, värmare felaktig sensor
41/B8 - Inlet kamaxel sensor, signal osannolikt

Shadow-minne:
BF/F8 - Otillräcklig värme, syresensor efter katalysator, bank 2, värmare felaktig sensor
41/B8 - Inlet kamaxel sensor, signal osannolikt
5A/12 - Avgastemperatur före katalysator, bank 1, signalledning, kortslutning till negativa
5C/12 - Avgastemperatur efter katalysator, bank 1, signalledning, kortslutning till negativa
5B/12 - Avgastemperatur före katalysator, bank 2, signalledning, kortslutning till negativa
5D/12 - Avgastemperatur efter katalysator, bank 2, signalledning, kortslutning till negativa

ABS * -> 5DC3/C0 - Hjulvarvtalsgivare höger bak starta erkännande v_comparison.
5DC1/C0 - Hjulhastighetssensor höger bak extrapolering.
5DF4/40 - Fordonsström <9 Volt.
5E43/C0 - Styrvinkelgivare internt.
5E19/C0 - CAN DME / DDE, motorns vridmoment inte justerbar.

A / C -> 1C/44 - AUC sensor

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Har du raderat felkoder och kört ett tag och den här utläsningen är gjord efter det?

FAF
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Bilen är på 30 000mil nu, finns inga kvitton samt serviceboken är ny sedan 2008 så jag har ingen aning om vad som är bytt innan dess. Hur länge brukar lambdorna hålla? Det står att lambda är kortsluten mot negativ, är den slut då eller är det något elfel?

Jag koppade iofs bort batteriet förra veckan då jag tog ur generatorn, kan det ha gett <9v felkoden? Batteriet funkar bra för övrigt och startar i alla väder.

Jag tömde alla felkoderna i förrgår och tänkte läsa av dem igen till helgen för att se vilka som är "pågående".

Tack för snabbt svar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.