AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.473

M60+getriebeprogramm+sotiga tändstift

Hej!

Har problem med min 740 e32. Den sotade på ena motorhalvan och hade dålig tomgång för några månader sedan. Bytte då lambdasonden på den sidan och bilen gick sedan klockrent.

Men för några veckor sedan började den gå illa igen. Dålig tomgång började det med, och jag kollade då tändstiften som var sotiga. Tyckte vid det tillfället att stiften var ok på den sidan med ny lambdasond, och därför trodde jag att en ny sond på andra sidan skulle lösa mitt problem. Men icke.

Bilen har börjat gå in i växellådans nödprogram, getriebeprogramm. Alla tändstift är dessutom kolsvarta för jämnan. Bilen kan gå utan att gå in i getriebeprogramm en kortare stund, då går den bra på höga varv och svarar och varvar villigt. Tomgången är däremot ojämn och ofta för låg.
Står man still och varvar går den ju inte silkeslent såklart. Har gjort rent tändstiften och då går den ganska vibrationsfritt på tomgång första minuten, innan stiften börjar sota på.

Själv tror jag att växellådan går i nödläge eftersom motorn går för fett. Är detta möjligt?

Batterispänning är ok, även generatorn laddar ok. Nivå i lådan är också kontrollerad. Den är renoverad och fungerar klockrent när den inte befinner sig i nödläget. Insugsmembran bytt för 2500 mil sedan har provat med startgas, inget utslag.

Vilka tänkbara orsaker finns till för fet bränsleblandning på alla cylindrar? Lmm, tempgivare, relä till lambda? Vet någon hur jag kollar om dessa delar är ok?

Har funderat på katalysatorerna med, inbillar mig att det flåsar dåligt i piperna i bak. Men bilen går ju bäst på höga varv lite motsägelsefullt om det vore täppt...får väl lämna in på felsök annars men vill komma lite längre själv...

Tacksam för hjälp!
KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Hej!

Har Du kollat LMM:en, dvs. luftmassemätaren?

Var köpte Du lambdasonden? Vad jag minns finns det relä till lambdaförvärmningen, men jag minns inte. Får kolla i ETK:n eller Bentleymanualen...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
Hej!

Lambdasonderna är beställda från schmiedmann. Hur kollar jag lmm?

Tror förövrigt det är din gamla 740 jag har kraftverk, phy xxx

Kan säga att den varit guld annars. Använd varje dag av mig sedan sep. 2008. Mycket slitdelar bytta under min ägo, men verkligen en pålitlig kärra som nu rullat 31000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.