AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.335

Oljeförbrukningen E60/E61?

Ursäkta men det finns säkert tusen trådar om detta på AP forum,men orkar inte söka igenom allt för att kanske få nått halmstrå till svar.

Har en E61 523 (N53) LCI som börjat ta olja nu när de kalla månaderna (Oktober) börjat,i mitten på Nov fyllde jag i 5dl Mobil 1 5-30 o nu i mellandagarna efter drygt 130 mils körning sen förra påfylln så blev det 3dl till. Båda gångerna efter längre körning (80mil t/r). Tidigare under det "varma" månaderna Maj-Okt har den inte dragit någon olja alls vad jag kan tyda.

Har E60/E61 oxå problem med vevhusventilationen? märkte att öppnar man oljepåfyllningslocket under drift så e det som vakuum i blocket o motorvarvet ändras,tyder det på att det är stopp någonstans?

Bilen har gått en hel del,16500mil men mestadels långväg. Kan det vara en idé att byta till en godkänd 5-40 eller 0-40 olja vid nästa oljebyte?

mcwede
BA
453
BABA
Bmw 528 IA
Min 530 n52 21000 mil dricker 1,5 på 2500 mil
Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Frugan kör bara korta sträckor med bilen, Under 1 mil till jobbet och 1 mil från via dagis =)
Fyller ungefär 0,5l var 100 mil. Snart gått 17000 mil.
Så 1 Liter på 200mil ska vara ok för en del bilar,shit för runt 200kr/L för oljan så får man ju börja lägga på 1kr/mil i bensinförbrukningen.
Kanske måste man ha oljeblandat i BMW motorer ;-)

mcwede
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej samma problem med sambons 325a -06a tankar olja och fyller på bensin.
Dock är det ok säger bmw med en liter olja på 200 mil konstigt tycker jag
Har haft många Bmw och detta är första som drar olja på detta vis

Mvh Mikael
Alldeles för hög förbrukning tycker jag,hade en E39 förut o lagom till varje ny service så varnade det för minimum (ca12-1500mil/5dl)
Kan en tjockare godkänd LL-04 olja lösa "problemet"?

mcwede
Dr
362
Drib
325i-08
Hej,
kolla att motorn når normal arbetstemp (tror det är ca 92 grader)

Jag hade tidigare ganska hög oljeförbrukning, men efter att gjort flera täta oljebyten har det blivit lite bättre. Kan inte förklara hur det hänger ihop men misstänker gammal utspädd olja som fanns kvar. Om oljeskrapringarna börjar kocksa pga gammal motorolja så leder detta till ökad oljeförbrukning och kan åtgärdas med ex Wd40 metoden (sök här på forumet).

Min oljeförbrukning ligger på ca 0.6 liter/1000 mil, som jag tror är normal/låg för dessa lågfriktionsmotorer. Jag upplever oxå att den stiger något vid kallt väder. Din oljeförbrukning är dock lite väl hög.
Dr
362
Drib
325i-08
öppnar man oljepåfyllningslocket under drift så ska det vara ett svagt undertryck.(N53). F.y.i: min nuvarande bil har oxå N53 motorn.
Visa användare
103
Ricke77
520d Touring -14
Min 523:a dricker ca 1 liter per 300-350 mil.
Bendt Bil i Halmstad som är återförsäljare för BMW sa till mig 6:orna ska dricka olja och att det är mer en regel än ett undantag.
Gränsen enligt dem är 1l/100 mil.
Ligger man o feskör så börjar de dricka efter ett tag. Testa att köra den hårt under en period och se om det blir bättre.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubben har en BMW 523 E60 LCI och den drar ingen olja(jaja, det man kan se okulärt iaf) mellan servicetillfällena.

Den vagnen har iofs inte ens gått 7000mil, men iaf.

Mvh Janne.
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Fyller på ca 1,5 liter mellan oljebyten, drygt 2000 mil i min 530 N53.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja..okulärt och okulärt.
Var ju inte riktigt rätt beskrivet..

Det finns ju ingen oljesticka i den motorn, men han har aldrig fått t.ex. något meddelande om för låg oljenivå mellan servicetillfällena och det innebär ju att den inte drar märkbart med olja iaf.

Mvh Janne.
Imorse när vi skulle ut med bilen så varnade den än en gång för olja på minimum nivå....var väl typ 5 mils sen jag fyllde på 3dl. O sen efter jag fyllde det sista 1,5-2dl som var kvar i flaskan så visade det att olja var på max....måste vara fel på nån oljegivare så nu ska bilen in på Tisdag för koll av koder,för minimum (på rött) till max måste ju vara 5dl eller mer?

mcwede
Sen hur länge ska det egentligen ta innan idriven ger information på displayen om oljenivån? Körde nog 7-10 min igår innan det blev registrerat att det var på max?har man då farligt lågt värde så kan ju motorn få en riktig törn om den varit i drift i 7-10min.

mcwede
Nu idag fick jag in bilen för kontroll av felkoder,o tydligen så var oljenivågivare ur funktion/bristfällig funktion. Gissar att fukt är inblandad!
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Lyfter denna tråd. Hur gick det med givaren? Hur vanligt är detta?
Transocean
Var knappast fel i givaren om man måste fylla på så mycket; annars skulle det ju rinna över. Min M60 V8:a drog en liter på 100 mil och så körde jag den 17 000 mil utan problem. Naturligtvis kan man glömma allt om BMW-kodkända longlifeoljor när motorn bränner mer olja än bensin, körde alltid med det billigaste som passar viskositetsmässigt, att byta olja kan man också skippa, räcker att byta filtret
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.