AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.768

Var/hur köper man en Halon-brandsläckare som privatperson?

Eftersom försäkringsvillkoren kommer kräva att jag har brandsläckare installerad i bilen så har jag kollat runt liiite o funnit att brandsläckare av "Halon" typ är de allra bästa(?). Dessvärre inget som säljs till privatpersoner eller ens företag, de enda(?) som får köpa dessa är typ flygbolag o andra liknande verksamheter(?). Fördelen är, som jag förstått, att Halon är en gas som på något sätt reagerar med "elden" o kväver den, utan att lämna rester. Så nu är jag på jakt efter en eller flera sådana släckare, antalet beror på släckarnas storlek, men jag tror att 2 st á ungefär 2 kg styck räcker gott...Halon släckare finns på ebay i USA, men inget de kan skicka :(. Är det någon som kan tipsa om var dessa Halon släckare kan köpas, helst inom EU, o dessutom helst att de kan/får skickas oxå...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
De är totalförbjudna numera inom EU vad jag hört.
Länk

-------
//Lövet
Jo snudd på iaf...Har man flygplan (passagerar?) eller ubåt (anyone*haha*?) så får man tydligen ha sådana...
Jo det var bättre förr :)
"6 a § Handbrandsläckare som innehåller halon får inte yrkesmässigt tillverkas, saluföras, överlåtas eller återfyllas. Handbrandsläckarna får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen.
Halon får inte användas som brandsläckningsmedel vid installation av fasta brandsläckningsanordningar.
Halon får inte yrkesmässigt tillverkas. Halon får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen. Halon får inte användas yrkesmässigt i brandsläckningsanordningar efter den 31 december 1997. Efter denna dag får halon inte heller användas yrkesmässigt på annat sätt, om mindre farliga kemiska produkter finns att tillgå. Förordning (1994:1602).
6 b § Förbuden i 6 a § gäller inte brandsläckningsanordningar i
1. luftfartyg och ubåtar,
2. försvarsmaktens stridsfordon,
3. försvarsmaktens stridsledningscentraler i fartyg och under jord."
Står ju inget om eventuellt privat bruk. O som sagt jag tänker inte-inte-inte använda släckaren alls, utom i ett absolut nödläge om ett sådant mot all förmodan skulle uppstå någon gång...En pulversläckare lämnar mängder med rester, kolsyresläckare funkar inte redigt i bilen verkar det som...
O så klart, finns det andra likvärdiga alternativ till "Halonsläckare" så vore det självklart det bästa. Med likvärdig menar jag lika goda släckegenskaper o UTAN rester.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Det finns såklart en anledning till att de är förbjudna - fel använda så tar de inte bara död på elden utan även allt levande i närheten - eftersom de ersätter syreti luften men annan gas och elden slocknar - men slocknar gör även du om du råkar vara i rummet då den utlöser.
Användes tidigare i många datorserverhallar så kolla vad de ersatt sina släckningssystem med - om det finns någon gas som ännu inte hunnit bli förbjuden och var väl medveten om riskerna.
Imergen tror jag används en del numera och det bekräftas av
Länk

Lycka till!

/Patrik

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
325Cabrio: Bra svar!Tack!
Kolsyre släckare används idag som ersättare för halon.
Har för mej att halon skadade ozonskiktet men kan ha fel där?
Så nu har jag hittat nåt "vettigt" verkar det som Länk
sj
813
sjoberg
Kia Stonic 1.0 T-GDi -20
BMW 340i Touring -18
Helt rätt, Halonet är väldigt skadligt för ozonskiktet.
Kolsyresläckare kan ersätta i vissa fall men den är inte helt lämplig att ha i en bil. Släckeffekten är ganska dålig och den är inget vidare att släcka med utomhus eftersom kolsyran lätt blåser bort.

Sjöberg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.