|
|
|
|---|---|
| Eftersom försäkringsvillkoren kommer kräva att jag har brandsläckare installerad i bilen så har jag kollat runt liiite o funnit att brandsläckare av "Halon" typ är de allra bästa(?). Dessvärre inget som säljs till privatpersoner eller ens företag, de enda(?) som får köpa dessa är typ flygbolag o andra liknande verksamheter(?). Fördelen är, som jag förstått, att Halon är en gas som på något sätt reagerar med "elden" o kväver den, utan att lämna rester. Så nu är jag på jakt efter en eller flera sådana släckare, antalet beror på släckarnas storlek, men jag tror att 2 st á ungefär 2 kg styck räcker gott...Halon släckare finns på ebay i USA, men inget de kan skicka :(. Är det någon som kan tipsa om var dessa Halon släckare kan köpas, helst inom EU, o dessutom helst att de kan/får skickas oxå... | |
|
De är totalförbjudna numera inom EU vad jag hört. Länk ------- //Lövet |
|
|
Jo snudd på iaf...Har man flygplan (passagerar?) eller ubåt (anyone*haha*?) så får man tydligen ha sådana... Jo det var bättre förr :) |
|
|
"6 a § Handbrandsläckare som innehåller halon får inte yrkesmässigt tillverkas, saluföras, överlåtas eller återfyllas. Handbrandsläckarna får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen. Halon får inte användas som brandsläckningsmedel vid installation av fasta brandsläckningsanordningar. Halon får inte yrkesmässigt tillverkas. Halon får inte yrkesmässigt importeras från länder som inte är medlemmar i Europeiska unionen. Halon får inte användas yrkesmässigt i brandsläckningsanordningar efter den 31 december 1997. Efter denna dag får halon inte heller användas yrkesmässigt på annat sätt, om mindre farliga kemiska produkter finns att tillgå. Förordning (1994:1602). 6 b § Förbuden i 6 a § gäller inte brandsläckningsanordningar i 1. luftfartyg och ubåtar, 2. försvarsmaktens stridsfordon, 3. försvarsmaktens stridsledningscentraler i fartyg och under jord." |
|
| Står ju inget om eventuellt privat bruk. O som sagt jag tänker inte-inte-inte använda släckaren alls, utom i ett absolut nödläge om ett sådant mot all förmodan skulle uppstå någon gång...En pulversläckare lämnar mängder med rester, kolsyresläckare funkar inte redigt i bilen verkar det som... | |
| O så klart, finns det andra likvärdiga alternativ till "Halonsläckare" så vore det självklart det bästa. Med likvärdig menar jag lika goda släckegenskaper o UTAN rester. | |
|
Det finns såklart en anledning till att de är förbjudna - fel använda så tar de inte bara död på elden utan även allt levande i närheten - eftersom de ersätter syreti luften men annan gas och elden slocknar - men slocknar gör även du om du råkar vara i rummet då den utlöser. Användes tidigare i många datorserverhallar så kolla vad de ersatt sina släckningssystem med - om det finns någon gas som ännu inte hunnit bli förbjuden och var väl medveten om riskerna. Imergen tror jag används en del numera och det bekräftas av Länk Lycka till! /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| 325Cabrio: Bra svar!Tack! | |
|
Kolsyre släckare används idag som ersättare för halon. Har för mej att halon skadade ozonskiktet men kan ha fel där? |
|
| Så nu har jag hittat nåt "vettigt" verkar det som Länk | |
|
Helt rätt, Halonet är väldigt skadligt för ozonskiktet. Kolsyresläckare kan ersätta i vissa fall men den är inte helt lämplig att ha i en bil. Släckeffekten är ganska dålig och den är inget vidare att släcka med utomhus eftersom kolsyran lätt blåser bort. Sjöberg |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.