AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.768

BMW E9x 330i 2007 - Gul motorlampa

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Gula motorlampan började lysa idag nästan direkt efter start. Bilen har stått i en vecka ungefär sedan den kördes sista. Då körde jag från London till södra Frankrike (120 mil) där jag befinner mig nu.

Bilen går perfekt, ingen dippande tomgång, ingen försämrad acceleration. Bilen beter sig precis som den ska. Men lampan lyser, och den verkar inte ge med sig genom omstart eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande fel tidigare? Jag förstår att det kan vara svårt utan att läsa av ev. felkoder. Men jag tar tacksamt emot alla tips och idéer, för jag talar inte franska och verkstaden talar inte engelska :)

Jag har bokat tid hos en lokal verkstad (inte BMW) för åtgärd den 2:a Januari.

Mvh/ Niclas
Ni
958
Nip
320i-04
Kolla om du har oljesticka på din - oljenivån.

På E46 betyder det låg oljenivå, men bara när man precis stänger av motorn har det varit för mig. Och då bara att fylla på en halvliter.

Givaren är väl standardtipset på AP annars när det lyser när motorn går.
Ni
958
Nip
320i-04
Eller så blandar jag ihop med gul oljelampa, sorry.

När ska AP få forum från 2000-talet så man kan redigera egna inlägg.
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Kollat oljan? Min E91 från 2006 hade inte sticka utan du kollar via instrumentpanelen. Lite om reset:

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Tack för tipsen, men jag tror inte att den lampan har något med oljan att göra eller? Det är samma gula lampa som syns i klippet som "nikasp" länkar till.

Enligt bilen så är oljenivån OK, den varnar inte för några närstående service eller liknande. Personligen misstänker jag någon av lambdasonderna.

Mvh/ Niclas
Lampan slocknar efter 10 starter, förutsatt att det inte är något allvarligt fel, då tänds den igen och en felsökning på verkstad behövs såklart.

Annars kan den tändas av en mängd anledningar som inte är så allvarliga och kanske rentav inte ens går att åtgärda.

He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
10 st gånger säger du. Krävs det någon speciell procedur mellan dessa 10 startförsök? Eller kan jag bara starta bilen 10 gånger och stänga av den direkt efteråt? Jag har startat bilen 6 gånger sedan lampan började lysa, så jag kan testa 4 gånger till om det inte krävs någon speciell körcykel eller dylikt.

Mvh/ Niclas
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej igen,

Jag har nu varit på verkstaden och läst av felkoderna. Det är lambda på bank 2 som har gått sönder. Verkstaden har släckt den gula motorlampan, så jag får se när den dyker upp igen.

Min fråga är nu om det är någon fara att köra hem med detta (120 mil) eller om det måste åtgärdas ASAP?

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Om lamdan skickar fel värden komemr bilen dra för mkt bränsle...
Smartast är väl att ordna det på plats, byta lamda lär de flesta verkstäder kunna göra.

/J
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jo självklart vore det den enklaste och bästa lösningen. Men eftersom det är lite knappt om tid (jag åker hem på söndag morgon) så funderar jag på att fixa det när jag kommer tillbaka till England.

Verkstaden där jag var med bilen hade tid först på onsdag.

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag körde med en strulande lamda i flera veckor på en Audi A2... inget problem mer än hög bränsöeförbrukning...
Vet dock inet om nåt kan ta skada på en modernare bil...

katalysatorn kanske inte mår så bra om det kommer igenom oförbränt bränsle.

/Jonas
En lambda gick sönder på min E90 325iA när jag hade den, bilen var inte körbar. Hostade, spottade, rök och fick bärgas till verkstaden.

Det var så extremt så att jag trodde att jag hade råkat tanka diesel i den.

Jag skulle inte riskera detta vid en långkörning.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Hej,

Jag har nu kört hem utan problem. Lampan har inte börjat lysa på snart 150 mil.

Kan en lamdba sätta en felkod och sedan inte vara defekt? Jag har garanti på bilen, men det känns svårt att få detta åtgärdat om felet inte kvarstår :)

Mvh/ Niclas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.