AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.204

Automat...vid kall motor växlar den sent

Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
När bilen är kall växlar den väldigt sent mellan 2-3. (Växlar kring 2500-3000 varv) Så fort den blir lite varm i mortorn är växlingen åter normal.
Dessutom när man lägger i backen blir det ett mindre ryck...varför?
Kan någon förklara varför den beter sig så och vad man kan göra för att förbättra?!

Mvh
R
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kallkörningsprogrammet. Ang backen. En kombination av byte av automatlåde olja och: När du startar bilen går den svagt upp i varv(1000-1200varv). Om du lägger i växeln direkt utvecklar motorn ett visst moment, det är det som slår. För att skona en automatlåda maximalt bör man låta tomgången gå ned till normala 600-700 varv. Dvs i praktiken, starta och låt bilen gå 5-10 sekunder. Foten på bromsen och backa. Låt gå 2-5 sekunder i med driven och först när växeln lagts i rör foten mot gasen. Ju större motor desto större monet vid låga varv:)
Mvh
Asken
Ra
188
Ralle7
BMW 740iA '95
Ok, I see.
Men automatlådeoljan trodde jag var s.k. livstidsolja?! Varför byta denna?

En fundering bara...hur märker man om man fått plastkuleproblemet i automaten? Intressant att veta om det skulle uppkomma.

/R
Visa användare
605
göran
525ixt-94
Livstids-tjosan och underhållsfri-hejsan är
marknadsmässiga jönserier.
Den största delen av alla transmissionsproblem
löser man med att byta ut vätskorna i systemen.

/göran,
vintermannen/
Behöver man inte kombi, behöver man inte bil
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Volvo har samma grej på sina nyare lådor. När bilen är kall vill den gärna dra till ett högre varvtal, eftersom motorn blir varm snabbare då. Själv vill jag aldrig vara över 2000 rpm innan motorn har nått normal arbetstempratur.
sebbe_bmw
Volvo...varför ens nämna Volvo i detta sammanhang? =)
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Förlåt sebbe_bmw, jag ber om ursäkt för mitt ovårdade språk!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.