|
|
|
|---|---|
|
Har en e91 samt be safe isofix bas som jag försöker montera. I baksätet tycker jag att lutningen på basen blir fel pga baksätets lutning i framsätet hamnar basen för lågt pga sportstolar. Någon som lyckats montera? | |
|
Vi hade en BeSafe easy sleep med isofixbas, bak tyckte jag att den gick in ok men fram var det krångligare. Håller med om att basen kändes lutad bak men det var inte så farligt när väl skyddet satt i. Med nya stolen (BeSafe x3) så behöver jag krångla jäkligt mycket för att få fast den fram samt att lutningen blir lite dålig både fram och bak. Ser dessutom inte mycket av hö. backspegel med stolen monterad. Vet inte hur det är med andra stolar? Annars är det förbaskat smidigt med isofix och löstagbart skydd med adapter på barnvagnen, många turer som räddades av att lillan kunde sova vidare utan att lyftas från babyskyddet till vagnen. /A |
|
| Jag har E91 och både babyskydd och X3 från Be Safe. Båda stolarna har lutningsproblem, framförallt i baksätet, även om X3-stolen har "sovlägeslutning" som ofta blir bra.. Framstolen går ju att ställa ganska platt, men med sportstolar är det svårt att få in och ut babyskyddet om med X3 fram så är det siktproblem precis som abodbacka skriver. Just nu har vi båda stolarna bak, men det är riktigt trångt att sitta framför X3:an, så nu kollas det större bil. Inom ett par månader så måste jag dessutom få plats med två stora stolar då minstingen börjar växa till sig.. | |
| Kan tillägga att i e61 är det duktigt trångt att sitta fram med en x3 isofix i baksätet. Vet inte om komfortstolarna gör det värre men tycker det är lite dåligt. Hur stor bil behöver man ha om småttingarna ska åka bra? | |
|
Ja jag har spanat på F11 och kan bara konstatera att det ser trångt ut där med. Har dock inte provat.. |
|
|
Kan Isofix-fästet vinklas neråt på era stolar? Har sett plast/gummi-bitar hos diverse barnbutiker som man kan plana upp basen med. Kräver ju dock att fästet på stolen kan vinklas samt är tillräckligt långt. Köpte själv en ny stol utan Isofix så vi kan ha den längre, 25kg istället för 18kg (Max för Isofix) |
|
| Jag körde tidigare med föregångaren till X3 - och tycker att det är me | |
| Det är bättre med komfortstolarna - då man kan vinkla överdelen på framstolen separat, och då få till en dräglig sittställning fram. I min M5an var det lite trängre, men inte så att jag upplevde det som supertrångt. Fördelen med Besafe X3 (och de tidigare modellerna) är att du kan vinkla barnstolen, när den väl är på plats. Och på så sätt kompenserar du baksätets lutning. Jag har aldrig haft (och skulle aldrig ha barnen fram) - det tar fokus, är fult, och barnen har aldrig lidit av inte sitta fram. | |
|
Föredrar också att ha stolen bak, blev mycket ensamkörande under pappaledigheten och uppskattade att kunna ge nappflaska, mutkex och liknande utan att vända mig bakåt i bilen, eller skita i om barnet skrek i en halvtimme på väg till Uppsala - vilket hade varit alternativet. Är vi två i bilen åker barnet nästan alltid bak och vi båda fram. Vi är korta båda två men det märks om barnstolen är bakom, dock går det att få till en ok sittställning med lite vinkling av sittdyna etc. (båda är under 180). /A |
|
Verdi |
Har en liten frigolitgrej (tror den följde med stolen) som ska ligga under stolen om (bak-)sätet är mycket vinklat. Fungerar bra, både E91 och F31. |
|
Verdi: vilken stol har/hade du? Det stora problemet för mig är att stödbenet till basen är för långt i förhållande till sportstolarnas höjd vilket skapar fel lutning. Jag har inte fått med någon frigolitgrej som kan hjälpa tyvärr... |
|
Verdi |
Osäker. Tror den heter Britax Hi Way II. Länk Men vi har en "frigolitkudde" också som ligger under den där bygeln som syns på bilden. Typ en sån här (fast våran har en skåra som bygeln passar i): Länk Gå in på nån barnbutik, typ babyproffsen så kan de säkert hjälpa er. |
Verdi |
Här är nån slags kil för Be Safe. Länk |
|
Verdi: Grymt tips, tack! Ser ut som den kanske avlastar lite av trycket på ryggen också, har funderat på om det kommer bli några permanenta märken i skinnet av bågen som trycker fast stolen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.