|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E38 (740-99 ) där batteriet drar ur ibland ! Jag sätter det i samband med att ljudet till radion+navigation inte fungerar korrekt ! Ibland kommer det inget ljud från radio+navigation.Efter att bilen blivit varm+ och efter att motorn startats om ett par gånger funkar allt som det ska ! När ljudet inte går, går det inte att stänga av eller på radion med volymknappen! Lampan som indikerar att radion är igång lyser hela tiden !! jag har felsökt med tester tidigare, och då visades ett fel på navskärmen.Jag har bytt denna till en fungerande enhet, och även bytt förstärkaren.Efter bytet av dessa delar återkommer felet endast ngn gång per månad ! Ska nu sälja bilen och vill att det åtgärdas, speciellt angelägen att göra det eftersom det är en bekant till mig som ska köpa bilen ! Bilen har haft detta fel ett par år, och har felsökts ett flertal gånger på BMW-verkstad ! Varje gång har allt fungerat vid verkstadsbesöket, och bilen har inte tagit nån "läckström". Har provat med att byta ovanstående delar, men även bytt batteri,tändstartskontakt,provat koppla ur ac-fläkten. Själv tror jag att det har att göra med nåt fel på radioenheten.Men tycker att det är märkligt att det blev "bättre"när förstärkaren byttes ut ! Tacksam för tips vad som jag missat, eller om det finns nån som reparerar eller har en radioenhet ! Bilen har som sagt navigation,men inte DSP. Gott Nytt År !!!! | |
|
Hej, Om allt är i originalskick, har du en radiomodul, BM24, som står för allt ljud i högtalarna (möjligen med undantag för handsfree-telefonens). D v s BM24 är inte bara en radiomottagare utan också den enda förstärkaren. Den senare "tar hand om" allt ljud, som alstras av radion, navin, CD-växlaren och TV:n (och alltså möjligen även telefonen). När du skriver, att du bytt förstärkaren, förstår jag det som att du bytt radiomodulen? Hos BMW bör det ha kostat en slant - dyr enhet och ganska mycket arbete - så den räkningen bör du kunna minnas... :-) BM24 har ett standardfel, nämligen kall-lödningar, som kan ge bl a sådana symptom, som du beskriver vad gäller bortfall av ljud. På min bil fungerade inte ljudet alls, när jag köpte den. Och så tog den tjuvström. Eftersom navigationens (MKII) CD-läsare vaknar så fort man låser upp bilen, lokaliserade jag lite turligt tjuvströmmen till "dyra hörnet", dvs vänster bak, där alla enheter ligger under säkring, nr 69, om jag minns rätt. En seriekopplad amperemätare (alla andra förbrukare avstängda) visade att strömförbrukningen under vila (bilen tar ca tio minuter på sig att komma till ro) följde säkring 69. Jag kunde inte se vilken av enheterna som var den skyldiga, men jag uppgraderade navin och lagade (lödde om) radion. Sen blev det äntligen lugnt. Ingen tjuvström längre och ljud i skällan... :-) Om du fortfarande misstänker radion, trots ditt eventuella byte tidigare, kan jag förse dig med mer info om både lagning och en ev. beställning av en reparerad med garanti (på Ebay.de). Men då får jag gräva lite, så jag avvaktar ditt besked. Gott nytt på dig också! :-) /Lennart |
|
| Lennart, hur gör du tolkningen att han inte har separat förstärkare i bilen? | |
|
Hej o tack för svar ! Alltså det jag bytt ut är: bordmonitor ( gjorde ingen skillnad ) förstärkare HI-FI ( blev mkt bättre men ej bra ) Tror att felet ligger i radio delen som heter :radio proffessional Bordmonitorn köpte jag begagnad (500:-),så felet kan självklart finnas i den enheten oxå.Jag har en bil stående med en BM som jag kan prova, och den vet jag fungerar perfekt ! Men det som är lite lurigt är att det blev stor skillnad när jag bytte förstärkaren ! Den satt i en bil jag fick gratis,och den fungerade ua i den bilen ! Igår hade batteriet laddat ur totalt över natten,och dagen innan gick inte radion ! Men nu idag efter att batteriet laddats går radion perfekt ! Tyvärr har bilen jag kan ta BM ifrån DSP, så då passar inte radioenheten! Så självklart "lenwib" är jag tacksam för info hur du gjorde när du lödde om !! Har själv stor erfarenhet av BMW bilar eftersom jag jobbat på aukt verkstad sen 32 år, och har samtliga diagnosverktyg mm. Men sedan 5 år har jag slutat laga bilar för att sitta på kontoret istället !!! |
|
|
Hej igen, Kane: Jag var kanske för snabb och kategorisk. Det finns ju en del olika utföranden på radiosystemen. Jag kunde inte tänka mig att det finns de med både BM24 och en slut(?)-förstärkare. Ljudfelet verkade vara så typiskt BM24 och i den sitter det ju ett slutsteg redan. Och det är/verkar vara just de transistorerna som är kallödda. mach170: eftersom du skruvar allt, räcker det nog med den här länken: Länk /Lennart |
|
| Hej igen o tack för snabbt svar ! Ska kolla detta i helgen ! Verkar vara som du säger.Värt o prova innan jag går vidare ! | |
| Har precis samma problem på min 740 99a! | |
|
En strulande navi kan också dra tjuvström om den inte vill gå i vila. min häktar sig ibland pga hög ibustrafik från min intravee. Vilket har orsakat startsvårigheter någon gång... // Johan |
|
|
Har nu lött om radiomodulen! Det var svårt att se om ngn lödning var defekt, men tyckte att på en lödning fanns det en liten spricka ! Så nu är det bara att hoppas att det var det som var felet !! |
|
|
Helt klart "skyltar" kallödningarna inte. Men när man ser de relativt grova transistor-benen, är det ju inte otänkbart att den generella (för)värmningen vid tillverkningens automatlödning av kretskortet inte alltid räckt till. Håller f ö med om "bimmerns" id'e om navin. Det var ju den gamla MKII:an som riktade min uppmärksamhet mot "dyra hörnet". Håller tummarna! :-) /Lennart |
|
| Har exakt samma fel på min e39 540, när stereon/navi dör så laddar den ur batteriet. Har dock märkt att när jag smäller fast vänster bakdörr riktigt rejält nästan så man tror dörren ska gå slut så hoppar stereon igång igen. Kan detta också bero på kallödningar eller kan de vara något annat? Har rivit isär förstärkarn men såg ej att det skulle vara någe fel, börjar bli lagom trött på detta problem :( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.