AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
5.719

Nu är det dags, Nya stötdämpare, länkarmar, bussningar och bromsskivor

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Som rubriken lyder, efter 16 000 mil börjar Z3an kännas lite diffus i både styrning och dämpning. Tanken är att byta allt nu i vinter och förhoppningsvis ha en "ny" bil till våren.

Calle
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Har du tänkt sänka den lite på samma gång eller? Letar själv efter nya dämpare och fjädrar. Vet du vilka grejer du ska köpa?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Det blir inget extra, jag har redan M-sportfahrwerk som original och har inga planer på någon större uppgradering.

Det blir Sachs stötdämpare, Meyle länkarmar och bussningar (förstärkta), ATE skivor och belägg. Sedan låter diffen illa och läcker olja, men där letar jag fortfarande.

Calle
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
M-sänkningen är precis lagom så den hade inte jag heller ändrat, har för mej att den sänker ca 20mm. Kan man köpa m-fjädrar till en bil utan m-paket eller är det coilovers som gäller om man inte vill sänka så mycket?. Sachs dämparna är det samma som original?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
M sänker 15mm enligt Bentley. Jag tittade runt lite innan jag bestämde mig för att gå på original (Sachs).

Det förefaller som två kit är populära på tyska Z3 forum, Eibach B12 Pro-kit och AP Sportfahrwerke.

Länk

Länk

Personligen skulle jag nog inte börja testa egna kombinationer av fjädrar och stötdämpare, min (ungdomliga) erfarenhet var att det alltid blev något knas, snedslitna däck, taskig komfort mm.

Calle
Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Tack för länkarna Calle. Problemet är att jag inte vet om 30 mm sänkning blir för mycket, tror nämligen jag har fel ET-mått på fälgarna. Det justerbara kitet du länkade till sänker från 30-60mm om jag förstått det rätt?. Därför funderar jag på ett justerbart kit hos schmiedmann som sänker 0-50/60 mm. Någon som har erfarenhet av detta "Lowtec kittet"? Inget vidare namn bara :). Hur går det för dej Calle...har du börjat med ditt vinter projekt än?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
På Tysklands största Z3 forum är Lowtec inte populärt, men jag har ingen erfarenhet själv.

Sedan förefaller Schmiedmann dyra, jag jämförde lite innan jag började köpa delar och dom är 20-40% dyrare än ebay.de, dessutom anger dom bara OEM kvalitet, inte en specifik tillverkare.

Blev klar med framvagnen idag, så väntar på lite torrt väder för provkörning innan jag tar itu med bakvagnen.

Calle

Ba
75
Ballder
Z3 2,0 -00
Du säger att diffen låter illa ? Hur låter den då ? - Min diff låter också lite (tjuter )precis när man lättar på gasen och bilen nästen rullar själv. Undrar om det är vanligt eller om det är alvarligt - har bytt olja men ingen skillnad
// Ballder
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Har bytt till H&R och Bilstein 8 runtom i vinter. Det dröjer ännu ett tag innan jag får ner henne på hjul så jag kan inte säga något om resultatet. Men en sak är säker och det är att de stötdämpare jag tog ur min -98 MR var inte mycket att ha!

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Lurade just på hur jag skulle pressa ur bussningarna ur bakre bärarmar mm. Dina pressverktyg skall jag kopiera, Kornknarr!

Diffen började med att vina när jag svängde i högre farter (60-70), det börjar övergå i ett morrande när jag svänger. Oljebyte gav inget för mig heller.

Jag är ju inte helt säker på att det är diffen, men det låter precis lika åt båda hållen. Men jag får ju en chans att kolla drivknutar, lager mm när jag tar isär bakvagnen.

Kan tillägga att jag har en spärrad (25%) diff, vet inte om den är känsligare.

Calle

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Låter mer som lager för mig men jag är en novis i sammanhanget.

Bu
230
Bugbear
BMW Z3 Roadster - 00
Har du köpt standard M-höjd på fjädrarna, kornknarr?.
Fzmoto, jag såg att lowtec 9.3 var ca 2000 billigare på ebay. Tack för tipset.
Hjälp. Jag har en 1998 Z3 Roadster med M-sportfahrwerk. Jag tycker att när man försöker finna en passande stötdämpare med motsvarande original kvalitet (ej supermodell), blir jag osäker. För en del leverantörer verkar allt passa på alla modeller, det gör det inte för original BMW. Kan någon här ge mig ett artikelnummer på exempelvis en passande Sachs eller någon annan bra dämpare till rimligt pris.
Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Hej

Nej jag köpte H&R sänkningskit och Bilstein 8 till det. Får se om det blir allt för hårt men allt handlar väl ändå om utseende...

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Jag tror inte det är någon på forumet som vågar gissa vilka delar du behöver, man får nog göra detektivarbetet själv. Nedanstående är en hjälp om man köper i Tyskland.

Först får man ta fram utrustningslistan med tillhörande koder, i mitt fall var M-Sportfahrwek 0704. Har man inte utrustningslistan får man söka den på exvs BMW-win.

Sedan med exvs realoem tar man fram det aktuella artikelnumret för originaldelen.

Med artikelnumret kan man sedan söka på ebay.de, dom seriösa säljarna listar vilka originaldelar som matchar deras produkter.

Tyvärr komplicerar (eller förenklar, hur man nu ser det) dom seriösa säljarna tillvaron genom att begära "schlüsselnummer" vid beställning. Detta är en fyr + tresiffrig kod som tillhör den aktuella bilmodellen. Har man en importbil med originalpapper (fahrzugbrief) är det enkelt, min Z3 har 0005 (alltid BMW) och 587 för min bil.

Eftersom det är en försäkringsgrej så kan man söka på exvs Länk slå in sina data och få fram sitt "schlüsselnummer". På min 320 fick jag dock två alternativ, så helt träffsäkert är det inte.

Slutligen en prisjämförelse, som iallafall motiverade mig att köpa i Tyskland:
Framstötdämpare per par:
BMW original c:a 5 280:-
Schmideman c:a 4 090:- (exkl. frakt, anger inte tillverkare)
Sachs original ebay 2 490:- (inkl. frakt)

Sedan går det att hitta ännu billigare Sachs original (halva priset igen!), men då blir man lite tveksam.

Calle

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Insåg att jag kanske borde påpeka en sak, att lossa/sätta tillbaka fjädrarna från stötdämparna är rätt svettigt på M-chassiet. Jag börjar bli klar nu och det var det svåraste momentet.

Calle

fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Så, då var bilen klar, hjulinställning och påställning i början på april. Skall bli spännande och se hur bilen beter sig (om allt sitter som det ska).

Det som var helt slut var följande:
Övre stötdämparfästen fram
Genomslagsdämpare fram
Stötdämpare bak
En handbromsvajer (var feldragen och låg mot avgas)
Ett bakhjulslager (rätt Kornknarr)
Pendelstag bak
Bussningar krängningshämmare bak
Packning till bakre locket till diffen
Gummibussning fäste diffen

Så jag bytte rätt mycket som inte var slut, men river man ner allt är merkostnaden att byta alla slitdelar ändå hanterbar.

Calle

Visa användare
281
Kornknarr
M-roadster -98
Rejält jobb och jag tror du kommer att märka stor skillnad! Jag har ju fått ner min på hjul och det funkar utmärkt. Jag ska göra framvagsninställning också men allt känns som det ska! Det finns en bild här: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.