|
|
|
|---|---|
|
Ny här. Jag har sök här och på andra ställen för att kunna reda ut vad som gäller angående BMWs N47 motorer och det problem som finns med kamkedjorna. Men jag tycker inte jag får nån direkt klarhet.. Jag kikar på en BMW 116D 2013 som ny pendlar bil, kommer köra ca 3000 mil om året. Planen är att ha bilen tills den minst rullat 20000 mil, och självklart sköta servicen bra. Har BMW gjort några ändrar på N47 2013 som minskar/eliminerar risken för brott på kamkejdan? Eller är det samma motor som när den kom 2007? Tack för hjälpen.. Anders | |
|
Du kan vara lugn. Det är en uppdaterad motor som har beteckningen N47D20K1. Den debuterade i 316d mars/april 2010. Motorn återfinns i nya 116d, 316d, samt X1 sDrive16d. |
|
|
Ahh tusen tack.. Då kan man glida runt utan klump i magen då ;) |
|
|
Såg denna länk. Där står det 2007-2014. Länk ? |
|
|
Det står fel där. Den introducerades först i mars 2010 och produceras än idag. På syskonmotorn N47D20U1 som jag har i min 318d står det rätt: Länk Däremot introducerades N47 ursprungligen 2007 och det sannolikt det som åsyftas. |
|
|
Tack.. Var lite nojjig. Har ingen större lust att köra runt med en klump i magen angående kamkedjan.. mvh Anders |
|
| Finns ju flera klipp på youtube med 316d och 318d (2013) som fått detta problem, finns ju en mängd trådar om detta.. har 1-serien en annan spis eller? | |
| Åfan. Så problem verkar kvarstå även på senare N47or? | |
| Verkar ju tyvär som det.. Länk | |
| oj fel.. Länk | |
|
Visserligen är det dåligt nog att man får missljud av den. Men frågan är om den fortfarande går av som på tidiga modeller. Har man missljud så har man ialf en changs att åtgärda problemet. Går den av så kan ju lika bra skrota bilfan :( |
|
|
Av det lilla jag har läst så har BMW inte tagit på sig felen som har blivit efter motorgarantin har gått ut. Vilket jag tycker är riktigt dåligt när problem funnits så länge.. Läste om en som fått bytt spis 2 gånger på ETT år i sin F30.. bilen hade inte ens rullat 800mil när det andra motorbytet gjordes. Kanske är vanligare i USA, vad vet jag, var någon stämning på gång mot BMW där iaf. Finns en hel del trådar om detta. |
|
|
Jo, jag har nog googlat sönder detta ämne, och läst en hel del. Men jag var aldrig riktigt säker om BMW gjort några ändrar i motorn sedan -07, för att minimera risken för kamkedje ras. |
|
|
X-Max Du nämner att det "finns en hel del trådar om detta." Skulle du kunna tänka till svenska sådana? Då syftar jag såklart på nyare modeller. Det har sålts många tusen N47 i Sverige 2010/03-2014 och jag har inte hört om några problem liknande de tidigare. |
|
|
Har tyvär inga länkar till några svenska, men de var en på forumet här som hade problem med oljud från kedjan på senare årsmodell vet jag iaf. Hittar dock inte på tråden, aldrig gillat sökfunktionen på autopower:) De enda motorbyten jag läst om har varit på utlänska forum, med den största användarbasen i USA. Kan försöka googla fram den tråden om så önskas.. Var måånga inlägg i den tråden jag läste iaf, med ett fåtal som fått oljud nästan direkt efter de hämtat bilen ny från sin återförsäljare, samtliga var iaf F30's. Tillverkas motorerna på olika ställen beroende på vilket land de ska till? USA verkar ju när man läser som mer drabbat än andra.. |
|
|
Missljud kan man ju "leva" med och säkert åtgärda för en inte för stor fantasipeng. Motorras däremot är ju bara galet.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.