AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.253

Sachs, Bilstein eller Eibach? Eller nåt annat? M3 E36 3.2 Cabrio

Funderar på att inhandla nya dämpare fjädrar till min "andra" M3 E36. Nuvarande dämpare är original, i fin fint skick, blästrade o lackade dämpare, funktionskollade, allt i utmärkt skick. MEN, de är inte nya, o kan inte vara som nya även om de känns o fungerar som de skall.
Eftersom jag redan har justerbara coilovers (höjd + hårdhet) på den "första" så kommer det inte vara aktuellt med något sådant på denna bil. Det jag funderar på är vilka dämpare är "bäst", vill ha bilen så nära original BMW som det bara går, men är inte riktigt sugen på att beställa från BMW denna gång.

Sachs dämpare runt om är inte blodigt dyra om man köper från rätt ställe, tanken är isf att kombinera dessa med Eibach fjädrar med en sänkning på 25mm fram, 15 mm bak.
Första frågan: Är det linjära eller progressiva fjädrar bak orignal?
Andra frågan: Är det en rimlig kombo, dvs Sachs (Super Touring för M3 E36) + Eibach "ProKit"? Kommer det hålla/fungera med tanke på sänkningen?

Alternativ två är ett Bilstein/Eibach -kit (B12).
Tredje frågan: Hur är B12 jämfört med original? (vad jag förstått samma fjäderkit som Eibach "ProKit")
Fjärdefrågan: Är Bilsteindämpare ALLTID gula? (Som sagt vill att det ska SE ut som original, oxå...)

Eller finns det andra alternativ? Som sagt det är INTE aktuellt med ställbara dämpare, vare sig det rör sig om höjd, hårdhet eller något annat.

Tanken är naturligtvis att montera ihop allt där även allt annat är nytt i "fjädringspaketen" (underlägg, fjäderbenslagringar,dammskydd mm "till sista skruven/brickan")

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Ibland får jag känslan av att vissa här skriver sina inlägg med tanke på att nästa ägare ska läsa och därför betala mer..jag vet inte varför:)
Fel. Jag har sedan 2003 endast KÖPT M-bilar, aldrig sålt en. Nej denna bil kommer inte heller vara till salu, om inget helt oförutsett händer, säg i stil med personlig konkurs eller liknande. Har du inget vettigt att tillföra så är det bättre att låta bli o svara. Punkt.
Fråga 4, nej dom är inte alltid gula. Mina Bilstein är silverfärgade.
Dessutom, om nån skulle resonera enligt ditt inlägg, VARFÖR skulle man då köpa nya "fjäderben" runt om då de gamla fungerar precis som de skall o dessutom ser ut som nya, men de kan som sagt INTE vara som nya, hur bra de än känns, det är min åsikt, även om de "ser ut som nya", bilden från i våras efter "renoveringen" men innan montering Länk

Att lägga ca 10" som det kostar för nytt runt om är absolut inga pengar man skulle få tillbaka vid försäljning. Rent optiskt ser de gamla ut som nya som synes, dessutom påkostade en hel del med nya dammskydd, fjäderbenslager bak osv. O allt blästrat o "lackat", så skulle man vara i säljtagen hade det varit idiotiskt att byta ut!

Men jag är som jag är, o jag nöjer mig sällan med något sämre än nytt när jag väl börjat en "renovering". Köpte ju även nya bromsskivor runt om till bilen efter inköp, nya bärarmar, bussningar, k-hämmarstag o kompletta styrstag fram, trots att de gamla grejerna var i bra skick, varför? Jo för nytt är nytt, o det ser bra ut. Det enda jag renoverat på bilen i fråga är bromsoken (blästring, nya packningar, "lack"), allt annat som bytts har bytts till nya delar antingen köpta av BMW eller av OEM-fabrikat (Lemförder mfl). Det enda som inte är OEM på bilen i fråga är bromsslangarna (stålomspunna HEL) samt avgassystemet (Eisenmann Race, men original finns kvar så klart...)

Nej, jag vill ha svar på min frågeställning gällande vilka alternativ jag har, inte personliga åsikter/kommentarer om varför jag gör som jag gör... Jag vet att göra som jag gör är relativt ovanligt, men jag vill ha ALLT "tip-top", även sånt som inte syns, märks eller så, det kan vara en så enkel sak som att jag VÄGRAR att koppla in tex nån eftermarknads grej med hjälp av kabelskor. Just sådan kopplingar hittade jag i min "första" till eftermarknadshögtalarna. Dessa kabelskor kommer ryka all världens väg o ersättas med OEM kontaktstycken, snyggt fast lödda. Ja det spelar roll för min del, även om det inte syns, för jag stör mig på vetskapen att det är kabelskor...
GE: OK!. Silver kan kanske-kanske funka, gula däremot är jag ytterst tveksam till. Svarta vore allra-allra bäst. O nej, jag vill inte lackera om nya dämpare :)
Bilstein har dämpare som matchar originaldämparen i hårdhet osv. Har för mig att dessa är svarta. Kolla med Forza eller Schmiedmann.

sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Jag bryr mig nog inte så mycket om vad du vill i det här fallet, det kanske är bättre för dig men jag läser gärna dina inlägg så därför skriver jag. Sen så kritiserade jag inte det du gör. Du får byta vilka bussningar du vill. Även dom du just bytt, det spelar ingen roll för mig. Jag tycker att du skriver på ett roande sätt därav min glada mun i slutet på inlägget.
Nej men jag blir en aning irriterad när det antyds att man skulle "annonsera" i forumet...Annonsera gör man i börsen, de gånger jag haft nåt att sälja har jag lagt upp prylarna i börsen. Ja det har förekommit att man svarat i nån tråd där någon uttryckligen sökt det man har på annons i börsen o att man då i det fallet kontaktat "intressenten".

Som du säger vi är alla olika. Toppskick för dig är förmodligen bruksskick för mig, gissar jag. Toppskick för mig är garanterat bruksskick för de som renoverar "over the top", ungefär den här nivån: Länk Länk Länk
Naturligtvis skulle jag oxå vilja renovera mina bilar till det skick den där Volvon har, men eftersom jag inte har tillgång till lyft "permanent", ja inte tillgång till lyft alls mer än på OKQ8 då*haha*, eller en fullt utrustad lackeringsverkstad, eller obegränsade ekonomiska resurser så får jag nöja mig med det bästa som är möjligt för mig, dvs byta delar i så stor utsträckning det är möjligt, o göra de allra mesta (allt?) själv. Det vore jäkligt kul att ha möjligheten att skrapa hela underredet o lacka allt osv, men jag vill inte tänka på vad det skulle kosta att göra det på verkstad, jag tror inte att det räcker med 150"...

Så, nu kan vi lämna denna OT diskussion :)
thekinglives
Dawwe: Du skriver linjära eller progressiva fjädrar? Finns det? alla fjädrar borde rimligen vara progressiva eller tänker jag fel, har hänt förr.

Dämparna däremot om de är linjära eller progressiva det köper jag...

Kul att du håller efter bilarna....om jag får råda, eller om det hade varit jag så hade jag gjort som så att jag sparat orginaluppsättningen av fjädringen naturligtvis, sedan hade jag sparat pengar samtidigt som jag undersökt var jag handlar prylarna billigast och prutat som fasiken, men det jag hade velat ha
hade varit gula fjädrar och guld dämpare........svenskättlade kvalitetsgrejer
som är lika sexiga på bilar som på motorcyklar, lika dyra om de är monterade som om de står i pannrummet och som får varenda en att känna ett habegär.

Du vet vilka jag menar väl?
Frågan om linjära eller progressiva kommer från att Eibach-fjädrarna kan fås både med linjära o progressiva (bak)fjädrar. Min gissning är att det är progressiva fjädrar bak original eftersom tjockleken på fjädergodset ser ut att tunnas ut i ändarna, men jag vet inte...
Har redan kollat var man kan handla detta till "bra" pris, man klarar sig på ca 10" för helt nya kompletta "fjäderben" runt om, frågan är då bara vad man skall välja. Som sagt vill ha så nära original BMW som möjligt (ok en liten sänkning då), med ett utseende som original.

Ja du tänker på Öhlins antar jag:). Superhäftiga grejer men over-the-top för min del, räcker det med 10" för en dämpare*haha*? Har redan "coilisar" på den andra, förvisso "Kina-skit" (D2-Racing), men de känns OK, finns många justermöjligheter o duger säkert till att åka till kiosken o köpa glass*haha*. Men jag känner att jag vill inte ha två exakt likadana bilar, den ena får ha "coilovers" o den andra får vara så nära original det går. Visst skulle man kunna köpa grejerna från BMW med då kostar dämparna minst det dubbla, vill inte lägga ner närmare 20" på BMW original. Kostade på BMW original dämpare på E34:an, blev "rätt" dyrt, så jag har gjort det en gång, får räcka. Coilovers sitter på ena E36;an och E39, så det "logiska" är nu att köpa "icke original av god kvalite med egenskaper så nära original som möjligt", jag måste få vara lite ekonomisk oxå, även om det mest ekonomiska hade varit att köpa D2-Racing eller liknande igen, men inte denna gång:)

Som det ser ut så lutar det åt Sachs med Eibach, jag tror det är rätt nära BMW original (original dämparna tillverkas av Sachs/Boge har jag för mig), dessutom har prylarna "rätt färg" *haha*. Vi får se vad som dyker upp, väntar nån vecka till för att se om jag får några andra vettiga tips/svar, sen får jag bestämma mig hur jag gör, eller om man trots allt låter bli att byta ut de gamla?
Bilstein B4 är svarta och nära standardbilar i dämpning, något hårdare kanske.

1: vet inte
2: jag tror det blir mycket rimlig kombination.
3: extremt mycket hårdare än original.
4: inte alltid gula, B4 är svarta.

Jag hade Bilstein B8 runtom med Eibach sänkfjädrar, och B8 är MYCKET hårdare än M-dämparna. Dålig väghållning och usel komfort på standardvägar, men säkert bra på fin asfalt.

Jag gissar att B12 är ännu stenhårdare och otroligt stötiga, dålig komfort - för körning på bana - men det kanske du vill ha?

Jag har numera Bilstein B4 med Eibach, och det fungerar jättebra. Men det beror ju på hur man är, vad man vill ha i en bil. Själv tycker jag de flesta fjädringar är alldeles för hårda, värdelös väghållning på vanliga svenska vägar och dessutom bedrövlig komfort.

Jag har tyvärr inte testat B6, men om man ska tro vad de flesta skriver så är de mjukare än B8, ungefär som M.

Jag skulle - såhär i efterhand - ha gått på antingen B6 eller Sachs Super Touring / Advantage med Eibach fjädrar och Eibachs krängningshämmare. B4 blev lite för mjuka, men det kan jag leva med - fast egentligen vill jag ha så nära M-II-dämparna på min E39 M5 som möjligt, dock inte till BMW:s pris, har för mig att de begärde 15 000 för fyra M-dämpare.

Eibachs krängningshämmare är betydligt grövre än M, och jag tycker det är ett plus, och dämparna (Sachs) är väldigt nära original M. Jag gillar ju verkligen M-chassina för deras kombination av körbarhet i kombination med komfort. Och personligen hatar jag krängning och gillar M-dämparnas hårdhet - därav föreslår jag kombinationen Sachs / Eibach fjädrar och krängningshämmare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.