AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.811

Cayenne diesel 2010

Be
22
Beachlife
x3 35i (F25) 2011
hej,

jag funderar på att byta bil och tittar på både X5 (e70) samt Porsche Cayenne (förra gen). Prisnivå 300-350kkr, vilket borde räcka till en bil från 2010.

Min fundering är om Porsches diesel har samma problem med motorerna som Audi A6 diesel, dvs att kamkjedjan riskerar att gå sönder om man inte bytt olja oftare än service indikatorn visar?
Tydligen klarar inte kedjan 3000-mils intervallen av oljebyten. Rekommenderat verkar vara betydligt oftare för att inget ska gå snett.
Sitter tydligen fyra kedjor, därav det höga priset -> mer än 40kkr!!

Tacksam för input om kvalitén på Cayenne Diesel från 2010 samt om det är något speciellt som jag bör titta efter på en beg Porsche.
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

En Porsche är en Porsche oavsett modell och med outstanding byggkvalitet, men kräver god service för att hålla kvalitén. Servicarna är förhållandevis dyra, därför fuskar en del med det.
Andrahandspriserna är just därför också behagligt låga, men leta efter ett välservat ex.

Mats
BMW CS #5847
Be
22
Beachlife
x3 35i (F25) 2011
Det var just det som jag funderade över. Har Porsche verkligen bättre kvailte? Vad jag förstått så är väl 3.0l diesel motorn exakt densamma som sitter i Audi A6, korrekt? Dessa verkar ha en hel del problem relaterat till för långa serviceintervall, dvs att man servat bilen då serviceindaktorn indikerat att det är dax för service. Är det någon som vet om det är exakt samma motor samt om detta problem även då finns på Porschen?
ou
24
outlaw80
330d touring 2009
Exakt samma 3,0tdi som sitter i audi ! Bygger på samma som touareg samt q7 , så den genuiena kvalitetten som skrivs gäller bara sportbilarna dock inte ;
macan , panamera ,cayeene !

Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Audis 3,0 V6 TDi är en pärla när det gäller kraft/gångkultur. Något högre förbrukning än BMWs 3,0 men vi snackar centiliter. Skitsamman på en bil som tappar 50kSEK/år i värde av att bara bli 1 år äldre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.