AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.451

litet lätt batteri?

32
7
328onice
328i coupe -97
Vill lätta min bil, en bmw 328 coupe -97. Batteriet är tungt så jag tänkte att jag kan skaffa ett mindre och lättare.
Använder bilen till att rejsa på isen på vintrarna. Sätter i batteriet nyladdat när jag ska köra och kanske kör ca 10 st starter under körningen, fläkten och lyse på. Vilket batteri kan jag ha som minimum tror ni? Ah? Startström? Andra tips?
32
7
328onice
328i coupe -97
Nog är det väl någon som har en ide?
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Kolla på batteriet som sitter i Hyundai Atos 1,0 eller Daewoo Matiz och liknande bilar, ser ut som MC batterier i storlek, borde funka för dig.
Länk
Är det verkligen värt det att byta till ett sämre batteri för att lätta några kg?
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

På delorian fråga, svar nej. Om man ändå ska jaga vikt så kan man bygga om laddsystem / elsystem för en litiumack istället. Dyrt och svårt men du borde kunna köra med ett batterie på drygt ett kilo istället för 15 kilo.

E
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Använder själv ett litet MC-batteri i min E30 323i, men den är rensad på i pincip all elektronik och är bara tänkt för sommarbruk.

Köptes på Biltema, tror det var ett 19Ah av typen gel-batteri vilket har låg självurladdning och är ett helt slutet batteri.
32
7
328onice
328i coupe -97
bmw-slangen tror du ett sånt batteri orkar dra igång min 328 på vintern? och sen kanske 10 starter till sen när bilen är varm? Jag kommer som sagt ha batteriet nyladdat o varmt när det ska användas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att vara ärlig så vet jag inte. Det är stor skillnad mellan +10 och -10 eller -20 grader för ett batteri. Har inte läst på särskit mycket hur gel-batterier reagerar på kyla, enda jag vill minnas jag läst är att gelbatteriet kan vara lite bättre än vanliga blybatterier att ge en kortare kraftig ström när det är kallt - dvs typiskt förfarande vid start i stark kyla. I övrigt så tror jag gelbatterier tappar i kraft liknande som blybatterier.

Fast baserat på vad jag förstår så kommer aldrig batteriet i sig vara ute en hel natt och vara nedkylt till -10 eller -20 grader. Så det är ju inte lika tufft som de här vardagskörningarna med ett nedkylt batteri som stått ute under natten och ska starta en iskall motor varje gång.

Att starta min gamla 323i massor med gånger i rad och även stå och nöta lite och ha på halvljuset liten kort stund har aldrig varit problem med det batteriet - men det har heller aldrig sett temperaturer på under +15 grader och alltid varit på underhållsladdning.

Jag tror ett sådant litet batteri även skulle klara av ditt scenario - men låt mig formulera mig såhär - jag skulle nog fasiken haft ett reservbatteri och startkablar med mig ändåså för säkerhets skull. Ut med batteri och verktygslåda innan isracingen, sen lasta in det igen.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Använder likadant batteri som "bmw-slangen" i min 318ti Compact och det fungerar perfekt för mig då bilen enbart används för att åka på bana med och motioneras sparsamt däremellen, ca en gång i veckan. Fungerar såpass bra att jag nog köper ett ännu mindre. Detta gäller vår/sommar/höst.

Men, jag har bruksat bilen en vinter för några år sedan med detta batteri. Efter en natt med neråt -15 grader blev det jobbigt för batteriet att dra igång min 1.8

Så kanske i minsta laget för din 328?

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.