|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag får ingen värme i kupen när flingan är påslagen. Slår jag av den så verkar det gå bra att få upp värmen i kupen. Jag tror att detta börjat sedan jag höll på med en släpvagn i helgen, och kollade säkringar till belysningen (som naturligtvis visade sig fela i släpvagnen och inte i bilen...) Fläkten går, och går att reglera fram och tillbaka, men värmen uteblir. Kan jag ha satt någon säkring fel, så att temperaturreglering inte fungerar med AC påslagen? Jag ska testa att göra bilen strömlös i en kvart och se om det hjälper också. Det verkar vara vara så konstigt. Någon som stött på felet tidigare? Motortempen är normal, blir driftsvarm på nolltid, och så fort tempmätaren går över det blåa så drar kupefläkten igång med hög hastighet, men värmen uteblir alltså. -- Markus | |
|
Kan du få det riktigt hett ur utblåsen när motorn är fullt varm (typ 1 mil _efter_ att mätaren står rakt upp i 90km/h)? Känn vid utblåsen i vid golvet. Om ja, försvinner den värmen när du sätter på AC? => Nån slags elfel. Om nej, för dåligt flöde i värmepaketet. Om du rycker sladdarna till värmeventilerna ska du ha full värme hela tiden. Likaså om du får "hyfsad värme" när det är minst +10C ute med AC av och den värmen "avtar" med AC på är det för dåligt flöde i värmepaketet. Allt klimat styrs av ett styrdon, med samma säkring så det borde inte vara något sådant. Är lite osäker på kompressorn, har för mig den styrs av motorstyrningen på begäran av klimatstyrdonet. Kopplas kompressorn in med AC på? Pumpar den (=verkar motorn ansträngd några sekunder efter inkoppling på tomgång)? Som vanligt är det lätt att bedöma läget med en diagnosdator så att man kan se alla värden på givare mm, samt ev felkoder. |
|
|
Tack, jag ska köra carsoft och kolla vad jag får ut. Det var dock inte så lätt som att när jag trycker av AC knappen så kommer värme. Det verkar vara lite hur som helst med värmen tycker jag nu, efter att ha kört en del över nyårshelgen. Märkte i morse när jag körde till jobbet att tempmätaren rör sig lite också, Det kan ju vara ett klassiskt fall av för lite kylarvätska.. Jag återkommer i ärendet :) -- Markus |
|
|
Jag skulle kollat nivån på kylarvätska tidigare... Det saknades litegrann, och nu verkar värmen fungera som den ska. Typiskt att man misstänker nåt där man varit och pillat, men så är det ett helt annat fel.. :) Nu återstår bara och se var vätskan tar vägen, men det hittar jag nog. -- Markus |
|
| Har faktiskt haft det problemet på en e39a ( 523 -97 ). Fick fylla på kylarvätska typ 2 ggr om året. Värmen försvann då när det var dags att fylla på en skvätt igen. Har ingen aning om vart vätskan tog vägen och jag körde denna bil flera tusen mil utan att det blev värre... | |
| Det försvinner alltid en viss mängd kylarvätska på alla bilar vad jag vet, fastän kylsystemen är slutna. Så varför inte kontrollera kylvätskan ett par gånger om året. För hitintills har jag aldrig haft någon bil där det inte har försvunnit någon kylvätska och det har hunnit bli många bilar med åren. | |
| Jo självklart försvinner det lite ibland men e39an jag hade var det mer än normalt som försvann och jag har ingen bra förklaring på vart det tog vägen... Tänkte bara att Sunkmarkus kanske har samma fenomen som mig och ville bara berätta att det inte var någon fara med min bil fast jag behövde fylla på kylarvätska lite ibland... | |
| Visst det förstår jag, ville bara påpeka i största allmänhet att det kan vara bra att kolla nivån ibland. | |
|
Absolut ska man kolla. Jag har fyllt på några deciliter på fyra år. |
|
|
Jag hittade var det tog vägen också. Så nu får jag byta kylare, men de är ju faktiskt ganska billiga. Det läcker vid infästningen till den övre kylarslangen, och jag provade att täta, men det var så svårt att komma åt, så det blev inge bra.. Nåja, nu slipper jag oroa mig för kylaren, efter bytet. :-) Min förra E34 tog också lite mer vatten än brukligt men jag hittade aldrig läckan, och den sa ju till nån gång varannan månad när det var dags att fylla på.. |
|
|
Måste bara säga att jag är djupt imponerad av mister-auto.se. Jag beställde kylare ungefär vid samma tidpunkt som mitt senaste inlägg, och idag levererades den till min arbetsplats. Då betalade jag en hundring extra för expresshantering, men ändå, grymt snabb leverans. -- Markus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.