|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder har jag fått lite problem med min kardanaxel...jag tog ner den för ett par dagar sedan för att byta centrumlagret och var väll lite ouppmärksam på när jag satte ihop den igen på att den skulle ihop på exakt samma ställe eftersom den är ballanserad från fabrik.... Detta visste inte jag dumskallen utan jag bara satte ihop den igen där jag tyckte att det passade bra....sedan av en händelse kolla jag igenom nätet igår på div bmw-sidor och hittade en där en kille hade gjort precis samma grejj, fast i ett annat land. Han poängterade gång på gång hur viktigt det var att man märkte båda kardanhalvorna noga innan man tog isär dom så att man får ihop dom igen på exakt samma ställe, men skrev oxå att om man missade detta kunde man titta efter fabriksmärkningen som skulle vara två små instansningar i vardera del, letade febrilt igår och hittade naturligtvis inga märken....... Så nu sitter jag här med en felballanserad kardanaxel och lite skadat ego... Någon som vet ett bra ställe att lämna in axeln för ballansering eller något annat sätt att fixa detta problem? /Daniel | |
|
Om du är sugen på att meka så finns ju ett annat sätt att lösa problemet! Plocka isär axeln och vrid den ett "hack" och provkör. Blir det inte bra vrider du ett hack till! Förr eller senare hittar du rätt ställe där axeln är i balans! Per L PS1: Har du provkört axeln? Du kan ju ha tur och det blivit bra direkt PS2: Jag orkade inte prova mitt förslag utan åkte sådär 10-15.000 mil med svagt vibrerande axel. Varje kilometer var en påminnelse över min dumhet. |
|
|
Nja...att bara slänga på den å chansa känns bara dumt, är ju inte bara att lossa å dra åt EN skruv direkt..... Jag är nog mer inne på att ballansera om den på verkstad isåfall, så tips på verkstäder som är bra på detta är mycket välkommet /Daniel |
|
| Alla bmw kardaner jag tagit isär har alltid varit märkta från fabrik med vars en vit prick. | |
| Japp jag vet, men denna saknar detta givetvis:) | |
| Jag höll på som en galning i sommras, ja jag var inte uppmärksam med demontering heller. De kan stämma att uppmärkning saknas ibland för jag leta själv som en galning, om nu inte färgmarkeringar gäller från fabrik? Men två rejäla färgklickar ser inte ja som opytimalt. De skulle dock visa sig att nån ägare monterat en för lång axel. | |
| ok, så hur löste du problemet? | |
|
Ja allyså ja var så illa tvungen att köpa en ny från skroten. Detta gällde dock en 3serie och inte 7serie som i ditt fall. De jag ville poängtera var just att fabriksmarkeringar kanske inte alltid finns. En metod är ju att använda slangklämmor, men har dessvärre ingen utförlig info på de mer än att de kräver X antal klämmor som får verka som balanstestare. Letade själv efter lite schyst info på detta men hittade inget utförlig info. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.