|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är Driving Assistant Plus för F11 LCI xDrive värt dom extra pengarna i jamförelse med Active Cruise Control? Traffic Jam Assistant inkluderas inte med xDrive. Lane Departure Warning är sådär och uppskattas inte av många (?) Vad blir då skillnaden mellan Driving Assistant Plus och Active Cruise Control? Är nödbroms inkluderad i båda två? | |
|
Enligt min mening: Nej. Skillnaden är att i "Plus" så kör bilen själv under kökörning upp till 60-70 km/h, vilket bland annat är bra då vägen svänger. Men, för detta betalar du riktigt mycket pengar. Hade jag bott kring Stuttgart eller München med massiva köer varje dag, förutom dagen efter Tyskland vunnit fotbolls-VM, så hade det varit intressant. Annars inte. Jag har samtliga varningssystem som finns att köpa, inkl ACC. Räcker alldeles utmärkt för mina behov. Lane Departure Warning kan vara väldigt irriterande eftersom den slår dig lätt på fingrarna när du inte kör som du lärde dig i körskolan. :) Trodde själv jag körde bättre, men har nu lärt mig den hårda vägen att blinka i god tid så att systemet håller sig lugnt. Nödbroms får du om du väljer "5AS Driving Assistant" ---- BMW CS/SC #6212 |
|
| Jag önskar både nödbroms/autobroms och Active Cruise Control, och då är väl Driving Assistant Plus rätt val? | |
|
Ja, det borde det göra. Så här stod det i pressmaterialet när LCI:n presenterades i juli: "From November 2013, the optional Traffic Jam Assistant will also be on hand to make life easier for the driver, significantly increasing the scope for relaxation in monotonous motorway tailbacks. This system automatically keeps the car in the same lane, even when the road bends around a corner. It is part of the Driving Assistant Plus option, which also includes Active Cruise Control with Stop & Go function and Collision Warning with braking function. The cruise control function, underpinned by radar sensors and a camera, reacts with even greater precision to the driving situation at hand and also to stationary objects. " ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Så här står det om Driving Assistant Plus om på bmw.de Driving Assistant Plus 1.990,00 € oder 19,95 € pro Monat Hierbei handelt es sich um ein Kamera- und radarbasiertes Fahrerassistenzsystem bestehend aus Driving Assistant inkl. Auffahrwarnung mit Anbremsfunktion, Stauassistent und der Aktiven Geschwindigkeitsregelegung mit Stop&Go-Funktion (die Geschwindigkeit des Fahrzeugs wird im Bereich von ca. 30-210 km/h unter Berücksichtigung eines aus 4 Stufen wählbaren Abstands zum vorausfahrenden Fahrzeug eingehalten). Hinweis: Stauassistent voraussichtlich verfügbar ab 11/2013. Stauassistent nicht in Verbindung mit xDrive Modellen. |
|
|
Stephan, ja det är samma text, så då borde det vara klart: BMV - kör på det valet! :) Min bil är byggd i juli så jag har inte "självkörningen", men i övrigt är det ett val jag är mycket nöjd med. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Blir inte riktigt klok på det här och jag tycker informationen på BMW's hemsida är usel. Om man väljer en X-Drive finns alltså INTE köassistenten (stop&go eller vad det kallas)? Jag kör nästan dagligen i köer, därav min fundering. Exakt vad ingår i Driving Assistant Plus på en bil med x-drive? /gustav |
|
|
Stop-an-go har du redan i ACC (Active Cruise Control). Det har jag också på min 2010'a F11. Det du inte får om du väljer X-Drive och Driving Assistant Plus är funktionen att bilen själv kör (styr ratten) i köerna. Använder själv ACC i tät trafik runt Köpenhamn, och det fungerar ypperligt ända ner till fullt stop, men jag får själv hålla i ratten. |
|
|
Ok, så det är enbart självstyrningen som går bort med andra ord? Det kan man väl iofs tåla, känns som det är funktionen med gas+broms plus att den åker iväg efter stillastående en viss tid som är det viktiga. Tack för upplysningen Sinn. /gustav |
|
|
Det är som sagt "traffic jam assist" eller självstyrningen som du inte får på xDrive bilar när det gäller F10/F11, på F15 verkar man dock få funktionen. Jag har Driving assistant plus i min F11 xDrive och har följande funktioner: - Farthållare med stop 'n go - Vibrationer i ratten om man byter fil utan att blinka - Påkörningsvarning - Körfältsassistent som vibrerar i ratten vid filbyten utan blinkers - Döda-vinkel-varnare (ej del av driving assistant plus men ingår i innovationspaketet) Har alltså ingen köassistent pga xDrive. Samtliga fungerar utmärkt, ACC jobbar mjukt och smidigt men lämnar som andra sagt kanske aningen för stora luckor i riktigt tät stadstrafik. Jag har dock inte kört så mycket kö med bilen utan 95% landsväg/motorväg och där jobbar den fint. Har samtliga system påslagna och upplever dem inte som påträngande. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.