AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.242

Köpråd - e91 325i, vad betala?

Sida 3 av 4
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
335an ägs av en profil i Alfaklubben och mig veterligen så har han varit mycket nöjd med den bilen.

Har du råd att köra 335 så skulle jag inte tveka, alls...
Du ska ha en 6-cyl! Minst 325i och facelift! :)
Visst klarar du dig med en 320i precis som du gör med en 116i men det är inte vad du vill ha. Om två månader när solen lyser och plusgraderna är här vill du sitta med precis den bil du drömt om och inte bara något som du klarar dig med som en 320i.

Gör rätt från början så slipper du slå huvudet i väggen sen.
Facelift är dyrare men du får en mycket mycket fräschare bil! Har sagt det hundra gånger och jag säger det igen. Alla små ändringar invändigt som utvändigt gör mycket. Har du räknat hur mycket mer i månaden det blir med en nyare facelift och lägre miltal. Kanske 500 kr mer, vad är det? Ät någon lunch mindre ute och pengarna är intjänade.

Jag letar efter en schyst 997 4S nu och vill ha en Gen II (facelift). Den är typ 150-200 000 kr dyrare än Gen I (pre-facelift) vilket är helt sjukt men den ser så mycket nyare ut att jag är beredd att betala dom pengarna för jag vet att jag kommer ångra mig om jag inte väljer Gen II.
thomash,
Det kanske är därför säljaren av 335:an har dålig koll på bilen...
Nämner att bilen har M-paket, men i verkligheten har den comfort, dynamic, och förvaringspaket.
Ser även lite märkligt ut med E46-fälgar. Om de är original har fälgarna dessutom fel ET för bilen.

Instämmer med More ang facelift.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

More, vilka ändringar invändigt syftar du på?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som vanligt är det mycket snack om facelift på vissa. I verkligheten skiljer det väldigt lite i förhållande till merpriset. Är det värt det för en annan motorhuv och andra lampor fram och bak? Jag tycker verkligheten inte det.

-------
//Lövet
Robert: Hifi högtalarna fick två färre högtalare i och med LCI. Och luckan till förvaringsfacket framför växelspaken försvann. Verkligen stora förbättringar! :-)
De tekniska förbättringarna kom redan 2008 som redan skrivits, men förpackningen blev snyggare.

Men i sak håller jag med - det blir bäst att köpa rätt bil från början och inte kompromissa för mycket. Då riskerar man sitta med en bil man egentligen inte riktigt vill ha och då brukar det bli dyrt förr eller senare...
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för det klargörandet Kristoffer.

Seriöst, det är bara vissa här som snöat in på LCI eller inte. Gemene man varken ser det eller har en aning om storheten i det. Alla dagar i veckan, rätt pre-LCI än LCI bara för sakens skull. När jag köpte min, hade jag ingen aning om storheten i LCI, trots att jag hänger och läser en del här, tror mig vara betydligt mer BMW-intresserad/insatt än de flesta (läs, de som inte besöker forumet) Jag ville ha en snygg, lågmilad och hyfsat utrustad 3-serie till rimliga pengar.

Absolut att jag tycker att LCI är snyggare exteriört, inget snack om saken, när jag väl blev varse om skillnaden. Vad jag förstått bättre motor också. Men jag är helt övertygad om att LCI inte är avgörande. Men vi är olika, det finns som sagt de som tycker att en lucka till ett förvaringsfack är en stor grej :) Snygga vagnar, oavsett LCI eller ej.
Nu betalade visserligen jag gärna några tusen extra för att få en LCI, men ärligt talat så är det väl ingen jätteskillnad i pris på en LCI vs. pre-LCI, det är väl snarare olika årsmodeller som gör störst skillnad.

Vad kan skillnaden i pris vara om man kollar på en 08 och en 09 om dom är likvärdiga för övrigt med mil utr. osv?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

GE, beror väl helt och hållet på hur de är utrustade?! Men visst har du en poäng i att det nog mycket beror på årsmodell (och mil)
Precis Robert, det är ju därför jag skriver "likvärdiga för övrigt med mil utr. osv"

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

GE, det kan bli så när det varken finns editfunktion eller alkolås :)
:D
GE: när jag sålde min 320d E91 -08 med M-sport fick jag ungefär lika mycket ut som om jag hade haft en 1 år nyare LCI. Dvs då skiljde det ca 20-25kkr. Men detta var 2,5 år sedan och E91 var aktuell modell då så skillnaden är säkert mindre idag.
Jag är något förvånad att inte kunskapsnivån är högre på ett entusiastforum.

Den som inte förstår skillnaden vid facelift kanske bör överväga en gammal Passat, Avensis eller dylikt transportmedel istället :)

FAKTA. Skillnader vid facelift (LCI):
Helt ny front
Ny motorhuv
Nya njurar
Ny bakstötfångare
Nya sidokjolar
Nya strålkastare med LED-blinkers
Nya baklysen med LED-blinkers
Uppdatering av chassi
Nytt utbud av fälgar (jmf t.ex. style 285 med den horribla 158 innan facelift)
Ny iDrive
Nya klädslar
Nytt utbud av lacker
Nytt utbud av extrautrustning
Aktiva nackstöd med bättre whiplashskydd
Uppdatering interiört: (uppdatering av ratt, ljusreglage, luftreglage, elfönsterhissar, instegslister, förvaringsfack)
Multifunktionsratt blir standard
Läderratt blir standard
Dimljus blir standard
"Halo" angeleyes blir standard

Så ja, det finns en anledning att facelift betingar ett högre värde på begagnatmarknaden.

Gällande de motormässiga förändringarna 08-:
Årsmodell 2008 (sept 2007). Ny motor i 318i, 320i, 325i, 318d, 320d.
Årsmodell 2009 LCI (sept 2008): Ny motor i 330d. Nytt motoralternativ 316i. 320d xDrive finns nu.
Mars 2010: Ny motor i 316d, 318d, 320d, 325d. 320d ED nytt alternativ. (Facelift E92/93 görs även nu)
Epsilon: vilken katastrof, du glömde ju de stora backspeglarna! Fula som stryk jmf med per-LCI men betydligt bättre...

Sådär, nu kan du fortsätta QC-checka inlägg på forumet medan jag letar upp en gammal Passat Avensis till dig :-D
Haha. Var det jobbigt att bli överbevisad? Backspeglarna hade omarbetats oavsett då de gamla inte uppfyllde EU-krav.

Du borde vara tacksam att i alla fall några på forumet besitter en betydligt större kunskap än du själv.

Lyckligtvis kan det dock bli något svårt att hitta en "Passat Avensis".

Du kan ta tillfället i akt att läsa på lite om BMW samtidigt ;)
Epsilon: inte alls, tvärtom försöker jag ha en mer ödmjuk inställning till livet och faktiskt inse att man aldrig slutar lära sig. Jag har inte direkt intresset av att kunna rabbla realoem på "Rainman" manér eller varenda liten detalj som uppdaterats på faceliften till E90 - men diskvalificerar det mig från att njuta av bilkörning eller klassificera mig som entusiast?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Epsilon, du leder i vart fall min tes i bevis. Gemene man varken ser det eller har en aning om storheten i LCI. :)
Kristoffer, ödmjukhet är hedervärt och jag blir gärna rättad när jag skriver något helt tokigt. Personligen trivs jag betydligt bättre bakom ratten i en BMW än att QC:a forumet:)

Däremot har jag svårt när någon utelämnar relevant fakta, eller skriver subjektiva åsikter som om det vore sanning. För att inte tala om onödiga spydigheter likt "Som vanligt är det mycket snack om facelift på vissa." Då blir mitt svar därefter.

Robert, det kan ligga något i det du säger. Min sambo som har obefintligt bilintresse märkte dock förvånande nog skillnad när jag bytte från pre-LCI till LCI, så någon glädjer det i alla fall :)

Hoppas trådskaparen hittat en bil nu och slipper vårt tjat ang LCI.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hon märkte inte ett skit, hon ville bara ligga. Alternativt sälja in en god idé om något hon ville köpa, för naturligtvis hade hon förstått hur stort detta var för dig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.