AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.245

Köpråd - e91 325i, vad betala?

Sida 1 av 4
Hej,

Är ny på forumet och tänkte passa på att ställa lite frågor då jag planerar att införskaffa min första egna bil.

Jag är på jakt efter en fin e91 325i (manuell) som rullat omkring 10k mil (gärna mindre). Jag tycker dock det är väldigt svårt att veta vad man skall betala för en sådan? Vill gärna ha en del utrustning och sportstolar. På blocket hittar jag bilar mellan 109.000 - 180.000 inom milspannet 8k - 12-k.

Så, vad bör man betala? Och har ni tips om något objekt ni tycker verkar bra?

Alla tips och råd mottages tacksamt.

Vänligen,
Marcus

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Otroligt svårt att svara på. Inom det prisspannet ryms dels äldre bilar men också bilar med facelift. Vill du lägga 100 eller 180? Känns som rejält stor skillnad därimellan.

Som referens sålde jag en sv.såld 325 Touring M-sport 2008 med ~13000 på mätaren för 143' förra vintern. Idag kanske den skulle vara värd 130 nånting.

Länka gärna till några av de bilar du väljer mellan, lättare att hjälpa då.

I kort finns det några årsmodeller att notera.
2008 kom nya motorer
2009 kom faceliften optiskt
Innan dess var bilen i princip identisk (vad jag känner till) mellan 2005 och 2008.

-------
//Lövet
Jag hade tänkt lägga max 130.000 för bilen. Det som är viktigt för mig är att den har sportpaket/sportstolar och att den är manuell. Har lagt till lite annonser nedan så ni kan se vad det är för typ jag är ute efter.

Har varit och tittat på denna: Länk

Men då det fanns rost i bakluckan samt att bilen var i allmänt slitet skick tackade jag nej.

Här är ett annat objekt jag kikat lite på:
Länk

Den här tycker jag ser fräsch ut men ser ut att ha haft 6 ägare:
Länk

Den här gillar jag också, dock lite över min budget:
Länk

Om budgeten tillåter hade jag tveklöst valt en facelift/LCI, dvs en -09 och framåt.

När det gäller utrusning, se till att bilen har Dynamicpaket, så har bilen sportstolar som du önskar, samt xenon (ett måste enligt mig), sportchassi, sportratt, samt 17".

Comfortpaket och förvarningspaket är också krav enligt mig.

Om du trots allt är ute efter en pre-LCI, dvs före -09, se till att den även har Advantagepaket som fanns då, eftersom dessa bilar var sämre standardutrustade.

Se även till att du väljer en som är fin och välvårdad. Många är lite dumsnåla och väljer billigast bil på Blocket, och behöver därefter kosta på service, nya däck, lack eller rekond mm. Det kan snabbt bli stora summor.

Ang bilarna du länkar till:
Den grå i Sollentuna: Ser ut att ha sensatecklädsel. Dvs ett otrevligt syntetiskt läder i plast.
Den svarta på Deluxe bil: Saknar komplett Dynamicpkt. Ej xenon.
Den svarta i Upplands Väsby: Saknar multifunktionsratt.

Några tips på 325i LCI med Dynamicpkt:
Länk (Kollegas bil. Sanslöst fint skick)
Länk (Fula eftermarknadsfälgar dock)
Länk (Något dyr)
Jag skulle rekomendera årsmodell 2008. Visserligen saknar den yttre faceliften men å andra sidan får du alla inre uppdateringar och de nya motorerna som är snålare och har billigare skatt. Samt de brukar vara billigare i inköp än 2009.

När det gäller utrustning kommer man långt med komfortpaket, xenon, sportstolar.
Skulle också säga att 2009 och framåt är ett måste så att du får faceliften.
Tycker personligen att bilen ser 10 gånger nyare och fräschare ut med facelift jämförtmed pre-facelift.

Utrustning som är ett måste enl mig är M-Paket, Comfortpaket och Xenon.

Om du har råd leta efter en facelift med låga miltal, tror att det lönar sig i längden.
Jobbigt med en 10-13 000 milare då motorförsäkring inte kommer gå att teckna.
En sak till, kolla på de lite dyrare bilarna och var inte rädd för att pruta.
Kolla privat, tror att det är lättare att pruta hos en privatperson än hos åf som idag har en brist på beg bilar. Finans kan vilken firma som helst hjälpa till med för någon tusing.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För 130' får man ingen vettig facelift 325.

Här är mitt tips. Den får du säkert för 130'
Länk

-------
//Lövet
Du har rätt och det var därför jag skrev om han har råd.
För 180tkr var max gränsen enl. första inlägget. Är man endå uppe runt 200tkr så är man i området där de finare 325i Facelift med manuell låda rör sig.
Tack för alla tips.

Som jag skrev i mitt andra inlägg är jag villig att lägga max 130k. Jag började leta efter en fin e46 touring runt 10k mil med en budget på 60-80k. Jag har således ökat min budget med 50k om jag köper en bil för 130k.

Kan det vara ett alternativ att gå ned i motorstorlek (typ 320i) och hitta en nya bil i bättre skick?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Varför? 130' räcker lätt till en kalasfin 325. 10.000 mil är ingenting att vara rädd för. De fel som finns på 325 är inte milrelaterade utan konstruktionsfel. Har de inte visat sig vid 10.000 mil kommer de vanligen inte.

-------
//Lövet
Alright, tack för det. Farsan har kört BMW varje år men bytt relativt frekvent (få bilar som gått över 10k mil) vilket lett till att man automatiskt sollar bort allt som gått mer än så.

Men får väl tänka om lite där eventuellt. Hellre lite fler mil men i bra skick än tvärtom.

Måste säga att jag är imponerad (och tacksam) för den fina responsen på forumet, mycket uppskattat! :-).
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Oroa dig inte. Så länge bilen är servad och underhållen är den bara lagom inkörd vid 10.000 mil. Inte ens vid 20.000 mil behöver man vanligen oroa sig nämnvärt för motorn. Det är andra saker (slitdelar) som går sönder först.

-------
//Lövet
Vad finns det för åsikter kring antal ägare?

I denna annons Länk står antal ägare som 2. När jag kikar på trafikverket står det 6.

Finns det risk i att köpa en bil med så pass många ägare?

I övrigt gillar jag som sagt bilen och finns kanske möjlighet att pruta ned ~10.000 kr och då skulle den hamna inom min budget.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inte ovanligt att bilar byter ägare runt mellan olika bilfirmor utan att tas i trafik. Kolla vilka ägarna har varit, inte bara hur många. Har det varit 3 privatpersoner i rad som bara ägt bilen nån månad kan man vara orolig, inte annars.

Att antal ägare skulle vara ett indikator på en bils skick tycker jag är en myt. Jag byter bil flera gånger om året. Sköter jag dem sämre för det? Absolut inte, snarare tvärtom. Bilar är ett intresse för mig.

130 för bilen du länkar till känns inte omöjligt, jämför med den jag länkade till. 325 är en svårsåld modell med få köpare ute samtidigt. Bli inte förvånad om du är den enda som är spekulant på den.

-------
//Lövet
Det är skillnad på ägare och brukare.

Annonsören menar troligtvis brukare, dvs personer som brukat bilen. Bilfirmor och leasingbolag räknas också vilket kan öka antalet ägare. Om du t.ex. beställer en helt fabriksny BMW kan du bli ägare nr 2 då återförsäljaren ibland ställer på bilen innan och således blir ägare 1.

Dock förstår jag inte hur man kan missa något så fundamentalt som multifunktionsratt..
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lyckligtvis billigt att eftermontera om man behöver det. Finns nog till och med en GDS guide för det på forumet.

-------
//Lövet
Tack för kloka kommentarer.

Precis min tanke andreas, här fanns den guiden: Länk

Och enligt guiden kostar det ca. 3500 SEK att eftermontera, vilket känns helt överkomligt.

Vad är anledningen till att e91 325i är "svårsålda"? Bränsleförbrukning?
När jag letade 325 under hösten försvann dom flesta intressanta bilarna ganska snabbt tyckte jag, framstod snarare som lättsålda. Men det beror väl mycket på mil, utr osv, jag kollade främst på relativt lågmilade bilar.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Därför att "alla" numera ska ha en diesel, oavsett om det är lönsamt för dem eller inte. Jag har sålt två st 325or, båda har tagit flera månader att sälja. Till slut har de sålts för vettiga pengar dock när rätt spekulant dykt upp.

-------
//Lövet
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Låter inget bra Andreas. Funderar på att sälja min 325 IAT, har siktet inställt på en C70, men bruksvärdet är nog högre än saluvärdet på min.

05:a, modellår 06. 13.700 mil. Svart metallic. Sportstolar/skinn, ganska bra utrustad, 17"-Brockfälgar med premiumdäck (Antracitgrå) och premiumvinter på original-alu. Ljudbygge från DLS, proffstonade rutor. 3 brukare inkl. jag, inget har snålats med, ska servas 2/1, fullstämplad bok. Regelbundet rekondad. Superfräsch och bra, vad kan den landa på i pris? (Ursäkta trådkapen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.