|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Det var frost i natt så jag fick för mig att åka ut och sladda lite. Jag fick lite hybris i en kurva och var helt på bredsidan åt både höger och vänster innan jag fick stopp på bilen med hjälp av ett elskåp i vägkant. Det tog i precis framför dörren på framskärmen som trycktes in en bit. Jag antar att jag får ringa in till elbolaget och säga som det är men jag undrar vad som gäller för bilen. Måste den besiktas för att se om typ bjälkar eller nåt är snett? Jag kunde köra den därifrån utan problem och den kändes helt ok. Det drog inte åt något håll och den bromsade jämnt. | |
|
Det bästa du kan göra, om du nu inte har helförsäkring är att göra en fyrhjulsinställning. Kostar ca 800-900:- En skärm med rätt färg kan du med lite tur hitta på skroten. Och givetvis skall du ringa elbolaget, eller kommunen. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
"Spänning" "Fasen!" "Voltade du"? "På sladd"? "Körde du med Am Roger, eller Am Per"? "Kontakt-punkt framskärm" "Flög du fram, eller höll du dig på jorden"? "Om skåpet var blått, några fekalier däri? Dina?" "Om du är fattig, behövs det mycket pengar att laga? Du kanske har en kusin, med fack-kunskaper som är Elekt Rik" "Var incidenten före eller efter (h)jul?" "Du måste ju ha kortslutning i huvudkontakten för att göra något så utom-jord-igt dumt!" "Small det met mycket kraft (kärn-), eller bara lite slumpmässig kraft?(vind-)"? "Var elskåpet väl-skärmat?" "Roligt?" |
|
|
Ja, börja med att ringa kommunens tekniska förvaltning och säg att du kört på skåpet. Om du inte gör det, räknas det som "smitning" och det ser man allvarligt på - om du blir påkommen lär du bli av med körkortet och få böter... Är bilen helförsäkrad? Om så är fallet - gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag så får du sedan ta ställning till om det är värt självrisken att reparera bilen. Är bilen inte helförsäkrad, kan du göra som Håkan skriver. Det blir troligen billigast att reparera den själv med beg. skärm i rätt färg (om du hittar någon). Risken är stor att något tagit stryk i framvagnen när det tog stopp i sidled mot skåpet, så en kontroll av bärarmar, styrleder mm. är nog att rekommendera. En fyrhjulsinställning bör du dock göra om allt ser ok i övrigt i framvagnen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| En fråga. Jag tyckte det var så pinsamt så jag körde snabbt därifrån. Räknas det som smitning om jag anmäler det i efterhand? | |
|
Nej, det gör det nog inte eftersom det inte var "kontorstid" i helgen. Så om du inte drar ut allt för länge på det, åker du nog inte dit för smitning. Det kan vara bra att kontakta ditt försäkringsbolag, då din försäkring kanske kan täcka ev. kostnader för skåpet mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack för svar! | |
|
Min gamla M5 blev stulen 2001/2002, förövarna körde ner just ett "elskåp" varvid bilen blev "okörbar". Efter ett tag damp det ner en räkning i min brevlåda gällande reparationen av elskåpet, till den nätta summan av ca 90000 kr! Naturligtvis tog helförsäkringen hand om denna summa, men lite svettig blev man allt, stulen bil som kvaddats o skulle lösas in, dessutom skall jag betala en räkning på 90000 för ett elskåp som tjuvarna kört ner? Kontakta både ditt försäkringsbolag och kommunen med en gång är mitt råd! |
|
|
90000?! Fyfan! "Mitt" elskåp blev bara buckligt så det blir nog inte så extremt. Tycker det borde räcka med att byta höljet. Nu har jag iallafall pratat med både nätägaren och mitt försäkringsbolag och det verkar lösa sig. En annan grej, jag måste på ombesiktning snart. Riktigt bra tajming jag vet. Kan dom bli sura över bucklor på bilen? Dom ska väl bara kolla på det som var fel innan? |
|
|
Skalbagge, verkar lösa sig. Ta inte illa upp av mina "göteborgsskämt". Ibland kan man inte låta bli. 90.000 måste ju ha varit ett helt jvla ställverk! |
|
| Nix, elskåp som stod vid vägkanten i ett industriområde typ. Dock så var det "helt överkört" typ... | |
| Groggyfroggy, är man så klantig får man ta lite skämt | |
|
Bilbesiktningen bryr sig inte om bucklor om det inte sticker ut vassa kanter. Går det att öppna dörrar o huv så är allt ok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.