|
|
|
|---|---|
| Köpte en 730 med 6:an i, och dom förra ägarna hade bytt motor men efter bytet så gick den ändå dåligt, den var svår att hålla igång och den tickade och när vi körde hem den gick den varm och vattnet försvann. Nu när jag börjat att plocka isär motorn så upptäckte jag att jordflätan inte satt fast. så jag undrar vad det kan orsaka för problem. det jag även tycker är konstigt är att det inte ryker vitt/blått från bilen och inget vatten i oljan... | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Menar du jordflätan som sitter på högra sidan mellan blocket och rambenet? Är den inte fastsatt alls kan du få olika typer av elfel och problem med att starta bilen. Har egen erfarenhet av detta då jag råkade måla dess kontaktyta och utan någon kontakt ville bilen inte ens starta (har inte tillgång just nu till mina noteringar men kan ta fram exakt fenomen om några dagar). Sitter den löst kan du få alla möjliga konstiga intermittenta elproblem och sensorer som spökar. Den dåliga gången *kan* ha förvärrats (eller varit grundorsaken) av den dåliga jordkabeln - men det är mycket mer sannolikt att det var problem med något av tjuvluft, tomgångsmotor, LMM, tändstift, tändfördelarlock, rotor, vakuumslangar, spridare, bensinpump, bensinfilter, bränsletrycksregulatorn, lambdasensor, kolkanisterventilen. Så fixa en ny jordkabel och börja felsök utifrån denna startpunkt. Tickandet var inte orsakat av jordkabeln. Dessa tickar ganska högt även i bra skick. Men är inte kamaxeln bytt nyligen så är det troligt att denna är ganska eller mycket nedsliten (min behövde bytas vid runt 30 000 mil). Även något som slarvas rejält är ventiljustering. Felaktigt inställda ventiler har en tendes att ge en orolig tomgång (vilket jag själv har egna erfarenheter av). Att den gick varm och vattnet försvann var inte orsakat av jordkabeln (däremot så kan vissa sensorer visa fel om kontakten mot jord inte är bra - vill minnas att temperatursensorn till instrumentklustret förlitar sig på jorden via topplocket). Det här kan ha haft flera orsaker som tex luft i kylsystemet, spricka i toppen, trasig topplockspackning, trasig vattenpump, trasig termostat (som är låst i stängt läge), trasig viskokoppling (fast då går motorn bara varm när man står still). Även om topplockspackningen är trasig eller du har en spricka i toppen är det inte alltid man ser det som olja i kylarvattnet eller vatten i oljan (eller tydliga vita moln bakom bilen - speciellt nu när det är lite kallare ute). Eller så har du tur och topplockspackning och topp är hela och felet är något annat och lite enklare. Du får ett svart på vitt svar om du låter verkstaden göra gasanalys på din kylarvätska. Går snabbt och enkelt. Du får ett absolut och odiskutabelt svar huruvida du har problem med toppen/topplockspackningen eller inte och slipper lägga tid och pengar på den traditionella gissningsleken. |
| Jo den jordflätan är d jag menar...så om jag gör en koll på verkstan så kan jag vara säker på om toppen/packningen farit...tack för svar :) | |
|
Hur gick det till slut? //Roger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.