AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
4.399

Bluetooth i e91, e90 efter 09/2010.

DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Hej!

Har precis köpt mig en ny e91a. Bilen saknar tyvärr bluetooth och med gällande lagar och annat känns det ju som en bra grej att ha.

Är ute efter 2 saker, streama musik och hands free.

Förutsättningarna är följande:

Bilen är byggd 10/2010 vilket innebär att det inte verkar finnas något eftermonterings kit hos BMW. Den har Radio Professional och ingen telefonförberedelse i utrustningslistan, ingen hajfena på taket (om det ens spelar någon roll)

Vad göra?

Har sett att man kan byta ut radion mot en med inbyggd bluetooth, men det verkar lite krånligt eftersom jag inte är särskilt berest i NCS Expert för kodningen.
Vill försöka ha kvar original utseendet så längt det är möjligt.

Förvirringen är fullständig, har läst på andra forum men det gör inte saken bättre. Hjälp...

Mvh Daniel
Har du en aux-ingång finns det ju enkla lösningar.

Jag har denna i bilen : Länk Funkar bra både som handsfree och till att streama musik från telefonen.
DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Hej!

Ja, AUX ingång har jag faktiskt.

Den ser inte alls dum ut. Hur har du löst det med installationen? Kan man göra den mer osynlig eller integrera den på något sätt?

Mvh Daniel
Jag har enheten sittande precis framför armstödet mellan stolarna, sen går ju sladden bara direkt in i förvaringsfacket till aux-ingången. Ingen synlig sladd alltså och själva enheten tycker jag inte stör nåt.

Men jag såg i recensionerna på netonnet att det klagades på handsfree-funktionen, fast dom som jag har pratat med har iallafall aldrig klagat på att dom har svårt att höra mig.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Jag har också Belkinpucken och är supernöjd, även med handsfreefunktionen. Har monterat min som GE, överskottet av sladd gömde jag under den lilla plasmattan i facket. I det fall jag måste ladda drar jag fram kabeln till telefon, går att leva med. Rekommenderas.
DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Hej!

Ska åka och titta på en sån där. Kostnaden är ju försumbar.

Har även tittat på de andra lite tjusigare modellerna med helt andra prislappar men funktionen är ju densamma i stort sett.

Tack!

Mvh Daniel
to
93
tomboso
325dA -10
hej
också kollat på denna belkin. Försumbar peng att testa.

Dprs vad heter kostar de tjusiga modellerna?

Mina är e90 2010-01
Vad kan jag skaffa för att knapparna i ratten ska funka?
Läst lite men behöver mer info.
DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Hej!

Vad jag menade var att det ju finns andra mer påkostade fullt integrerade buetooth lösningar såsom, FISCON, GROM, Dension etc. Kostnad från 3500 och uppåt.

Det finns även lösningar som inte är helt integrerade typ parrot. Pris från tusenlappen.

Velade själv ett bra tag, men till sist tog original fetischisten över. Blev en ny original radio med inbyggd bluetooth. Köpte även en mikrofon. Slutsumma ca 3500:-. Fick även en usb+aux ingång på köpet. Har dock ingen möjlighet att streama musik.

Tror att Belkin är hur bra som helst till en billig peng. Överväger man de lite bättre eftermarknads lösningarna kan man lika gärna köra på en ny original stereo då priset och installationen är snarlika. Många av dom kräver också att man har en optisk ingång på stereon vilket är ganska ovanligt här hemma tror jag.

Mvh Daniel

DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Om du vill att din rattknappar ska fungera så är det endast de fullt integrerade modellerna eller en annan stereo som gäller.

Fiscon är väl den lösning som är lättast att få tag i och har bäst support här hemma. Denna kan även streama musik.

Kolla på denna sida: Länk

Installation:Länk

Pris 399euro + mikrofon 7,95euro

Mvh Daniel

to
93
tomboso
325dA -10
Har jag fattat rätt att det går få igång knapparna på ratten med det du beskriver men inte strema via blåtanden ändå...

Beställt en Belkin till att börja med...
DP
39
DPRS
320 Cab -91
325 -86
318d Touring -11
Hej!

Om du byter radio till en med inbyggd bluetooth kan du styra denna med rattknapparna precis som du gör idag. Men du kan inte streama musik utan får använda dig av aux ingången under armstödet.

Med fiscon mfl kan du både streama musik och ha bluetooth men då krävs det att du har optisk ingång på din original stereo, optisk ingång har man oftast då man har valt till cd växlare.

Belkin är det absolut enklaste och billigaste valet, så kör på det om du inte vill kosta på det hela alltför mycket.

Mvh Daniel

to
93
tomboso
325dA -10
Testade min inköpta belkin
Idag men tyckte det var surt man inte kunde svara med pucken när man lyssnade på cd/multimedia utan först slå om idriven till Auxerre och sen svara...

Streaming Spotify lät inge vidare hmmmm
Har du gjort några ljudinställningar för spotify i mobilen? Tyckte också det lät illa när jag streamade spotify tills jag insåg att jag var tvungen att ställa in ljudet lite i telefonen. Nu låter det ungefär lika bra som om man spelar en mp3-cd för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.