|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gamla bilen utan eu-skylt, nyare med Eu-skylt då jag åker lite då o då neråt på semester. Skylten placerade jag så mellanrummet sitter i mitten fram.bara Måste ha den i mitten. Mvh Jonas B |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Råkade ut för samma sak - beställde innan årsskiftet utan eu-märke och alternativet var valbart, ingen information om att ordern bara gäller om man företaget hinner tillverka din skylt innan året slutar samt att ordern uttryckligen uppgav skylt utan eu-märke. Men likväl kommer skyltar med eu-märke. Varit i kontakt med Transportstyrelsen, de hänvisar till att skylten tillverkades efter årsskiftet och det inte längre går att tillverka skyltar utan eu-märke längre. Kommer nu att överklaga till Transportstyrelsen. |
|
Det är ju pinsamt dåligt! ///Micke |
|
|
Här är svaret jag fick från Transportstyrelsen: "Hej! Tack för ditt mejl. Vi gick ut med information på vår hemsida just kring detta, när man kunde som SENAST beställa skyltar för att det skulle bli utan EU symbol. Sista dag och tid för detta var den 30/12 kl 19.30! Detta pga att beställningsfilen som gick då kl 19.30 den 30/12 till skylttillverkaren var den sista för året. Senare beställningar gick med filen nästa vardag. Dvs den 2/1 2014. Jag ser att du beställt skyltarna den 31/12 men kl 11.35, tyvärr ca dygnet försent. Vill du inte ha dessa skyltar kan du returnera dem till oss och då kommer vi även att makulera räkningarna. Att du kunde göra val på hemsidan beror på att den strukturerades inte om den 30/12 och inte heller 31/12 eftersom sista tid var 19.30 den 30/12. Utan den åtgärdades och uppdaterades nästkommande vardag. Därav den extra informationen om sista tid för beställning utan EU symbol på hemsidan. Med vänlig hälsning" Vilket skämt! Jag observerade inte någon informationstext och är ganska säker på att det inte stod något i anslutning till beställningssidorna. Någon annan som observerat den? Att de inte kunnat lägga in så det inte gick att beställa skyltar utan EU-märke efter deras "deadline", som för övrigt egentligen var 31 december, är ju löjligt. Kommer svara att antingen skickar de rätt skylt eller också en returfraktsedel, kommer naturligtvis inte stå för returporto när de levererat något jag inte beställt. Måste ju vara mängder med folk som råkat ut får detta. MVH Christofer |
|
Kan bekräfta att denna informationen inte stod i anslutning av beställningsformuläret eller den sida man kom in på för att fylla i en beställan. Det låter rimligt att de hade en deadline för sista beställningen, vilket jag letade noga efter på beställningssidan men någon sådan fanns inte. Det ställe där denna information var absolut viktigast att stå var på sidan där du gör beställningen, men någon sådan fanns inte. De kommer inte att trycka några nya skyltar utan EU-märkning. Därför kommer jag att informera Transportstyrelsen att de gjort en felaktigt leverans och eftersom de ej längre kan leverera den produkt jag beställt kommer jag att begära en returfraktsedel och att de makulerar mina räkningar. Sen kommer jag att ömt vårda de skyltar jag har, alternativt göra revolution i Sverige och ta makten och återinföra de gamla skyltarna (fast hela det där revultionieriet kan få vissa negativa bieffekter så jag har inte bestämt mig än). |
|
Är som sagt också ganska säker på att det inte stod någon info. Tror inte heller de pressar några nya skyltar. Såhär svarade jag: "Hej igen! Jag är ganska säker på att jag inte stod någon information om en "deadline" i anslutning till min beställning. Att erat system inte är uppdaterat och ni inte levererat det jag beställt är ett problem. Antingen levererar ni den skylt (utan EU-märke) jag beställt eller en returfraktsedel för att skicka tillbaka den felaktiga, jag står naturligtvis inte för returporto när ni gjort fel. Kan ni inte leverera rätt skylt så vill jag även att ni skickar en kreditfaktura, vill inte ha någon betalningspåminnelse. Kan för övrigt påpeka att skylten var krokig, det var även de förra jag beställde. Inte så konstigt när en plåtskylt skickas i en tunn pappförpackning utan emballage." MVH Christofer |
|
| Att de använder plåt är bara det en katastrof mot tidigare plåtar som var i plast, på min bruksbil har plåtarna bulor överallt från folk som backat in med deras dragkrokar. | |
|
Detta svar fick jag från en annan handläggare på Transportstyrelsen: "Det går inte att beställa skyltar utan EU-symbol utan vill du inte behålla skylten får du skicka tillbaks den till oss. Bifoga ett brev med förklaring om varför du skickar tillbaks den. Skylten ska skickas till Transportstyrelesen, 701 81 ÖREBRO och om du lägger den i en gul brevlåda behöver du inte betala porto." Han verkar inte ha läst mitt tidigare svar eller också är han inte läskunnig. Skickar tillbaka skyltjäveln enl. instruktion. Kan ge mig fan på att det kommer en betalningspåminnelse. Svara såhär på mailet och bifogar även det ihop med skylten: "Hej igen! Läste ni inte min förklaring? Jag har beställt en skylt UTAN EU-märke. Det stod ingen information i anslutning till beställningsformuläret att ni inte kunde leverera det och skylt utan märke valdes. Ni har med ord levererat fel skylt till mig. Skickar tillbaka skylten enl. instruktion och bifogar kopia på detta mail. Jag förväntar mig som jag skrev att jag INTE får någon påminnelse på fakturan och att ni skickar mig en kreditfaktura." MVH Christofer |
|
|
Detta är sjukt dåligt skött! Jag hann förbereda mej mentalt på strid då jag beställde 30/13 men inte minns vilken tid. Till min stora glädje dök det dock upp skyltar utan EU märket. Puh! Dock räknade jag med 60kr st som jag är ganska säker på att de kostade sist jag beställde (ett eller två år sen) men visade sej att de nu kostar 90 kr st, 50% mer. Med 10 beställda (och levererade) skyltar var det ingen rolig överraskning. Men det är bara att bita ihop, nu har jag iaf nya fina skyltar till 5 av åken. =) --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Hmm, 30/12 ska det stå... --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Lade min skylt i lådan enl. instruktion idag. Är beredd på en påminnelse på fakturan och att Transportstyrelsen kommer hävda att de inte fått någon skylt i retur. Har för övrigt inte fått något svar på mitt senaste mail, ingen kreditfaktura heller... Statliga verk i ett nötskal skulle man kunna säga... MVH Christofer |
|
| Går det inte beställa från funplate? | |
|
Jo, men de är inte lagliga. Problemet är att tomtarna på Transportstyrelsen inte levererat det folk beställt och sen skyller ifrån sig... MVH Christofer |
|
|
Är det verkligen så mycket att bråka om? Beställer man i absolut sista stund tar man en risk. Information om att nya registreringsskyltar skulle komma släpptes trots allt 8 maj ifjol... /Masten |
|
|
Ja, rent principiellt anser jag man skall få det man beställer och betalar för. Hade det vart klara besked från Transportstyrelsen så hade problemen inte uppstått, lär vara hundratals som fått fel. Det var tiden innan årsskiftet vida omskivet att det var just årsskiftet som gällde. Att dom sätter deadline innan det var sagt, inte informerar om det och dessutom inte ser till att beställningssystemet är uppdaterat är dåligt. De kunde bara ursäktat att det blivit fel och skickat det folk beställt så vore allt frid och fröjd. Fick idag bekräftelse att de mottagit skylten och makulerar fakturan. Hoppas det funkar och att jag inte får en påminnelse. MVH Christofer |
|
|
Hej, jag kan sökte information på deras hemsida kl 18.20 den 30dec och då fanns ingen information om sista beställningsdag så det är nog en efterkonstruktion av transportstyrelsen. Detta gjorde eftersom en på MG-klubbens facebooksida blev en nekad att beställa nya skyltar under dagen den 30dec när han ringde dem. |
|
Nej, det är inget allvarligt på så sätt. Det är mer en principsak, jag anser att ett företag ska leverera det man beställer. Det är egentligen två punkter jag jag tycket det har brustit om man jämför med ett vanligt företag och vad man förväntar sig. (1) Om man inte kan leverera den beställda produkten (vilket kan hända alla företag) bör man kontakta kunden huruvida man ska skicka en liknande produkt eller ta bort produkten från beställningen. Om du beställer kritvita tapeter så förväntar du väl dig inte att du får elfenbensvita tapeter istället då de andra var slut? (2) Bristande information kring deadline. Att Transportstyrelsen uppgivit en klar och tydlig deadline (tydligen var det den 30:e Dec 19.30 som sista beställningen kunde göras) på samtliga ställen där skyltar kan beställas är en efterkonstruktion. Detta stod inte där man beställde via webben. Transportstyrelsen uppger följande i sitt svar på min fråga angående detta : "Sista dagen för att beställa en skylt utan EU-symbol var som sagt den 30 december 2013 kl. 19:30. Skyltar som beställdes efter detta klockslag tillverkades enligt det nya regelverket, det vill säga med EU-symbol trots att beställningen gjorts utan symbol." "Vi informerade om detta i alla tjänster som skyltarna beställdes i under december månad." Nu fick jag dock klara instruktioner om hur jag kostnadsfritt kunde returnera registreringsskyltarna så från min sida är detta ärende över och avslutat. Däremot ett plus till Transportstyrelsen för snabba svar på ärenden (både detta och ett annat angående tekniska detaljer kring besiktningen har jag fått svar på mycket snabbt). Var det bara jag som hade problem att knöla ner skyltarna (4 st totalt) i en gul brevlåda? |
|
slangen: Jag är helt enig med ditt resonemang. Kan också intyga att jag fått mailsvar relativt snabbt och att det var lite besvärligt att få ner skylten i lådan. Jag avvaktar med att "avsluta ärendet" tills efter förfallodatum och att jag inte får påminnelse. Nu får man hoppas att den befintliga skylten inte blir bucklig så man blir tvungen att byta till en lång jäkla strut med ett iögonfallande blått märke, inte snyggt... MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.