|
|
|
|---|---|
|
Hejsan stämmer det att det är stansat på minuspolen vilken vecka/år det är tillverkat? Det står 36/3 på mitt (BMW org) och skulle förklara varför det är lite segt att strarta/dra runt om den stått ett tag och det varit kallt. 10+ är iaf bra kvalitet på ett batteri! några tipps på vad man ska köpa nu istället? -mats | |
|
Om du kollar på plasten runt batteriet så ser du nog en rund stämpel (ingjuten ) med siffror och några punkter .Det brukar vara tillverkningsdatum. Hittar tyvärr ingen bild på vad jag menar.. |
|
|
Olika batteritillverkare märker batterierna lite olika - många stansar in vecka och år på ena polen (bland annat brukar det vara så på BMW-originalbatterier), andra har en värmestämpel i plasthöljet och några har en klisterlapp som de sätter på batteriet. Skulle gissa på att ditt batteri är tillverkat just vecka 36 2003, utifrån märkningen. Bytte ut mitt BMW-originalbatteri förra året i förebyggande syfte, det fungerade fortfarande klanderfritt men jag hade ett nytt oanvänt batteri ståendes och behövde ett batteri till en gammal mercedes som jag skulle sälja - så då fick BMW-batteriet åka med mercan. Det batteriet var tillverkat 1998 och fungerade som sagt fortfarande som det skulle när jag bytte ut det! Håller med om att det tyder på bra kvalitet (och lite ompyssling i form av regelbunden laddning, mycket långkörning och även kontroll/justering av vätskenivå i samband med rengöring någon gång vartannat år eller så). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaren. Verkar ju rimmligt då jag köpte bilen 05... har inte gjort något alls , kört korta sträckor mest, ifs varmgarage mest på vintern. Det får bli ett förebyggande byte innan vintern kommer till Stockholm!! thx Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.