AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.352

X3 eller 530d?

Sida 2 av 3
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Den sista du länkar till har sportautomaten vilket du absolut ska välja om du gillar mer inspirerande körning. Den har ju navi också.

XDrive har du nytta av i alla situationer där väglaget inte är helt torrt, inte bara på vintern eller när du kör långsamt. Med det sagt så hade jag inte tvekat att köpa 535:an ovan för det. Det verkar vara en bra spec.
Den sista har en väldigt fin spec, dock ej X-drive
Länk

Spännande mätarställning och fint utrustad
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Verkligen!! Sköt iväg ett mail. Finns varken regnr eller om den är svensksåld. Förövrigt riktigt bra pris
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Såg nu att den är svensksåld. Slår en pling
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Gick inte så bra att ringa från Dubai märker jag... Får invänta mailsvar från dem.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej tha_neo!

Kul diskussion. Jag slår ett slag för F25 X3, grymt trevlig bil, speciellt i stadstrafik. För att göra det enklare för digsjälv, hyr både en F11 och en F25, lämpligtvis genom att kontakta info@mabi.se så kan du köra några dagar med varje och därefter smälta in ditt beslut vilken vagn som passar att lassa ut +300k av privata pengar på. Jag skulle rekommendera X-drive, det gör framförallt bilen mer lättframkomlig den dan det är snö ute(huvva!) och mer värd då du säljer den. Beträffande köpa bil så är säsongen dec-feb bilhandlarnas absolut dödaste tid på året så räkna med att kunna pruta fett på begärda priser, de flesta barnfamiljer har bränt sina pengar på julklappar denna tiden på året:)

En trevlig utrustningsdetalj är att ha elmanövrerad förarstol med minne, då kan både du

Lycka till!:)

Asken
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
De hade missat, den har gått 6500 mil. Kan dock tycka att specen är riktigt bra. Inväntar offert vid inbyte.
Den sista har onekligen en väldigt bra spec med navi, panorama, kupévärmare, automatisk baklucka, HiFi DSP, Comfort access, dragkrok, 19", backkamera och exklusiv läder, så den har då antagligen även komfortstolar för tror inte att man kan få de lädret med sportstolar? Tyvärr saknar den dock X-drive vilket är synd men man kan ju som sagt inte få allt här i livet :-) Priset känns okay tycker jag. Jag fick 520´ i oktober för en -12a med sämre utrustning men med X-drive.

/Anders
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Tack Asken för mycket bra feedback. Tror nog att jag bestämt mig för en 530/535 pga bagageutrymmet. Men om jag velar igen vilket lär hända så hyr jag dem direkt.

Jag har själv funderat på detta med dödsäsonger och börjar undra om jag är en dålig förhandlare eller om alla bilhandlare Max går ner 5-10k. I de flesta fallen har de till och med dragit upp priset med vinterdäck vilket är helt åt skogen. Det tragiska för deras del är att jag står med en öppen plånbok men lämnar hallen utan köp då de sällan går ner till de priser jag begär vilket är runt 15k under listpriset. Vad är Er erfarenhet.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
tha_neo: Att välja ny bil är inte det enklaste. Här på Ap får du garanterat hjälp av de bästa till de mesta:) En polare till mig kan vara intresserad av din gamla bil om, logga in och powerposta mig om du vill ha connetion.

Mvh
Asken
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Alla tiders!! Skickat dig ett PP
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Var i liknande situation men valde mellan X5 F15 och en F11. Bestämde mig till sist för en F11 då X5 kändes onödigt klumpig i förhållande till utrymmet. En X3 kändes inte som ett altenativ och det djupa bagerummet i en F11 är guld värt om man har barn.
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Tack Krille. Märks att jag inte varit den enda som suttit i detta dilemma. Verkar som att båda bilarna är givna val men att bagageutrymmet bara kan fås med i 5serien. Tack för alla tips. Håller igång denna tråd med lite annonser för att höra vad ni tycker och förhoppningsvis blir det en ny leksak snart.
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Fick bilder på 530. Ack, det är träpanel... Går det att byta ut den mot aluminumfärgen? Någon som gjort det och vad kostar det?
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
FYI, hittade klipp på youtube samt delar på eBay. Verkar inte vara svårt. Någon som gjort detta?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Kan passa på att slå ett slag för facit.com, såg denna familjebilstest av 5-serie. Det var iofs en 520 men de invändiga utrymmena som testar gäller ju för samtliga modeller.

Läs testet här:
Länk
Visa användare
29
tha_neo
530xdAM Touring F11
Hej alla,

Har nu två bilar jag kollar på. Ena en 535d och andra 530xd, bägge från 2011 och priset är rätt snarlikt. Bägge har nästan samma utrustning med nav, komfort, M-paket etc. Självklart är det roligare med starkare motor, men ska jag hellre prioritera xdrive? Säkerhet är alltid viktigast, framförallt när man blir förälder men riktigt bra dubbdäck borde göra mycket på vintern iaf.

Vad säger ni, 530xd eller 535d?
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Du köper inte en xd för säkerheten. Du köper den för att ev komma fram när du inte annars kommer fram med tvåhjulsdrift. Är det t ex djup snö sitter du fast ändå.
Jag personligen skulle ta en utan xd.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle inte välja bort xDrive. Och tvärtemot talaren ovan så tycker jag att säkerhetsaspekten är viktig, speciellt med barn och min fru är inte pigg på att köra en bil utan fyrhjulsdrift på vintern. Om du mot förmodan skulle sakna lite extra knuff i Stockholmstrafiken kan du alltid slänga på ett performancepaket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.