|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada, Sitter just nu med en e91 men märkte rätt fort efter att vi fick vårt första barn att utrymmet är alldeles för litet. Jag är nu helt kluven om jag ska köpa en 530d F11 från 2011 eller en X3 F25. Jag är ute efter stort bagageutrymme, Fyrhjulsdrift, säker bil men också rätt rolig att köra. Jag gillar X3 utav känslan att sitta högt o den säkerhetskänslan som den ger men är orolig att det är ännu en e91. Vad är er erfarenhet? Jag har ett barn idag men hoppas på fler inom två år kanske. Är du F11 bästa alternativet när det kommer till bagageutrymme, säkerhet, glädje etc? Jag vill inte ha X5 då den är allt för stor, dessutom ska frun även kunna köra den emellanåt. Tacksam för era råd | |
|
Jag skulle rekommendera F11 om utrymmen prioriteras. Även komfort, köregenskaper och upplevd kvalitetskänsla är bättre i femman. Det största problemet jag hade med X3:an var att bagageutrymmet inte var tillräckligt djupt, även om det rent "litermässigt" var bra. Din fru kommer säkert älska X3:an däremot. Hög sittposition och xDrive gör bilen säker och stabil. Den är lagom stor och lättmanövrerad (se till att köpa en bil med Servotronic). Båda bilarna är bra mycket bättre än din nuvarande e91, men allt som allt är femman totalt sett den bästa bilen. |
|
|
Tack för tipset. Jag mätte djupet på X3 som var precis lika djup som e91, men bredare och högre. Det sista man vill är ju att byta bil om ett eller två år. Tänkte ändå lägga ut 300-400k. Hade du själv en X3 som du bytte mot Femserie? |
|
|
Rekommenderar också F11. Bagageutrymmet är kortare på X3 om du tänker på att få plats med en rejäl vagn. En 530d är också den optimala 5-serien om du ser till helheten och välj def med X-drive! /Anders |
|
|
Tack Anders. Har kikat på denna, vad tror ni? Är den inte något högt prissatt för att vara en snart tre år gammal bil? Länk |
|
|
Priset är nog rätt okay. Om specen i annonsen är korrekt skulle jag nog sakna aut öppningsbar baklucka och värme i baksätet samt vet ej vad det är för stereo. Säkert en fd leasingbil. Ser helt okay ut annars. Personligen vill jag även ha komfortstolar men man kan ju inte få allt ;) /Anders |
|
|
Jag gjorde bytet från en stor bil, Saab 9-5 som iofs inte kan jämföras med en 530, till en X3:a med ett längdmässigt mindre bagage. Det funkar kanon! Jag har en grabb på 3 år och en till på gång. Upptäckte igår att baby travels Amsterdam, tror jag den heter, faktiskt gick in på längden! Jag sneglade som hastigast på en 5-serie men var sugen på en suv och tycker storkombi känns lite väl överdrivet i mitt fall. Åker sällan på reser då mycket packning ska med. Större delen av alla mil är bagaget tomt, när man väl ska åka så tar man med onödigt mycket grejer. Tycker X3:an i jämförelser med andra suvar har ett bra bagageutrymme och det räcker som sagt gott åt oss. Lycka till med bilköpet, tror du kommer bli nöjd vilken av dom du än väljer! Med vänlig hälsning, Gustaf |
|
| Valde själv mellan dessa två för snart 2år sedan. X3 20dA M.sport eller 520dA M-sport. Valde då 520 då vi redan hade en X5 och kände inte behovet av att ha 2st SUV. Man åker klart bättre i 520 än X3, det är mer traktor över den. Men skulle jag bara ha en bil så hade jag nog valt en X3 20d. De kostar lika mycket i inköp men X3 har xDrive. | |
|
Tack Gustaf. Vi åker just nu med en Emmaljunga som är stora som en pansarvagn. På det vill man också kunna slänga in några kassar. Vilket idag blir riktigt trångt med e91. Hur har din erfarenhet varit där med kassar+vagn. Håller dock med om att bagaget oftast är tomt och att känslan att åka suv är världsklass. Vad tror ni om denna? Eller ska man köra 3.0d? Länk |
|
| Tack för svaret Robert. Inte ett enkelt beslut måste jag säga... | |
|
När det vankas storhandling är ju sällan eller aldrig barnvagnen med, då åker grabben kundvagn. Men utifrån gårdagens upptäckt så hade man ju fått in 3 kassar bredvid. Om det är så att man är på köpcentrum eller dylikt så är det bara att lägga kassar på vagnen om det skulle behövas. Eller inne i bilen. Vi har hund oxå. De gånger han åker med, på lång resor, så brukar vi lägga packning på golvet i bilen så ligger han bak. Ska väl tilläggas att dit vi oftast åker så har vi vagn att låna. Hur gammal är barnet? |
|
| Provade aldrig 3.0 men det är klart att det säkerligen är roligare. Själv tyckte jag att det blev för dyrt med 3.0. | |
|
Dottern är sex månader. Så det blir ett tag till med vagn och allt vad det innebär. Det är just denna känsla, att behöva lägga packning inne i bilen som jag vill slippa. Jag är helt förälskad i bmw och kommer aldrig byta märke tills den dagen motsatsen bevisas. Lite som min kärlek till Submariner. Jag har dock förstått att bmw inte har största bagageutrymmet men känns då som att 5-serien är ett måste? Håller med om att X3 med 3.0d sticker iväg i pris... Anders, du verkar vara lite utav en legend här har jag förstått och ägt det mesta. Bör man passa på att köpa 535 när man ändå är i farten? Hur är det med lister som lossnar, känt problem? |
|
| Fast utan hund hade det nog funkat. En eller två påsar från valfritt klädföretag slänger jag alltid in i hytten. Inte värt att ödsla energi på att gå bak till bagaget för! ;) | |
| Oj legend det var ju verkligen en överdrift ;) jag tycker det räcker väldigt långt med en 530d x-drive. Emmaljunga vagnarna är riktigt bra att promenera men väldigt klumpiga att få in i bilen. Iaf vår Duo Edge vagn. Jag gjorde som så att vi köpte en bugaboo vagn som vi har med i bilen. Otroligt smidig och lätt samt fördelen att man kan använda maxi cosi bebisskyddet ovanpå chassit när man ex vis bara ska in och handla. Emmaljunga vagnen använder jag för promenader hemma. | |
|
Ahh iofs smart. Har själv en maxi cosi med hela kittet som såklart inte synkar med Emmaljunga. Tror att det lutar mot en 530xd. Vill dock gärna ha en vit med M-paket. Finns inte många ute tyvärr. En separat fråga, har sett flera 5 och x3or med sportknapp vid lådan. Vad gör den för skillnad? Är den extrautrustning? |
|
| Det* | |
| Vi har oxå maxi cosi bakåtvändstol till grabben. En erfarenhet är att framsättet går att använda när baksätet är kortare som på X3:an. Nu vet jag inte hur 5-serie är men i saaben som har lång sittdyna så var man tvungen att skjuta fram stolen till Max. Om man nu har stolen bak som vi har. Eftersom stolen måste sitta på sittdynans kant. | |
| Givetvis på bekostnad av sittkomfort där bak! | |
|
På min betyder SPORT att A-lådan ser till att varvtalet ej ligger under 2000 varv. Sen kan man väla olika gas-respons i menyn. Under 2000 varv är motorn i 530 ganska slö. /Näckrosen I rather go ponding |
|
| Tack för alla tips. Bör jag hellre satsa på en med mer utrustning men saknar xdrive? Tänker då på denna Länk jämfört med den jag först länkade till. Jag kör sällan på oplogade vägar men ur säkerhetsperspektiv så vill jag ha det absolut bästa. Har dock hört att xdrive är något som man enbart har användning för vid låga hastigheter och start. Stämmer detta? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.