AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.229

Problem med fjärrnyckel och larm på min E46 330ci cab -03

Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Tjena! Tredje bilen i mitt liv skulle bli en cab och vad passar inte bättre än en 330ci m-paket cab?? Fann mig en riktigt fin och ler varje gång jag går till bilen, kör bilen, parkerar bilen. Galet nöjd med andra ord!
Till det tråkiga; Har ett problem jag inte lyckas hitta svaret på någonstans, här kommer en så utförlig förklaring som möjligt:

När jag öppnar bilen med centrallåsknappen på nyckeln händer ingenting. Då jag ska öppna bilen manuellt går larmet igång och jag får inte det att sluta förrän jag tryckt alla möjliga kombinationer på nyckeln samt låst/öppnat bilen manuellt flera gånger.

Detta händer då alltså bara när jag öppnar bilen med knappen OCH (nu till det ännu konstigare) när jag öppnar bilen manuellt med nyckeln åt höger (BMW emblemet åt höger när jag vrider) men alltså inte åt vänster.
Vad kan detta bero på?

Vill gärna tänka mig att det finns någon där ute som har en minsta aning om vad problemet skulle kunna vara.

Tilläggas bör att batteriet inte laddas fullt (halvfull symbol på batteriladdaren oavsett hur länge den laddas).

För övrigt, trevligt att vara här!

Robin
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Vill också tillägga en fråga; Ska p-lampan (parkering) vid växelspaken lysa när bilen är avstängd och låst? Eller släcks den inom några minuter? Inte tänkt på att kolla det tidigare så tänkte få med ett svar på det här.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Känner inte igen problemet men med tanke på det du skriver om batteriet och att det med all sannolikhet är ett originalbatteri från då bilen var ny skulle jag tippa på att ett batteribyte kommer att göra susen för dig.

Kan rekommendera BMWs AGM-batterier. Lite dyrare än standard men håller bättre för korta körningar. Alla nya BMW har AGM (vad jag vet) och till just våra cabar finns det även att få trots att dom inte levererades med det.

Börja där, du kanske kan få låna ett batteri med motsvarande kapacitet som ditt egna men som är nyare så du kan kolla om det blir bättre innan du köper ett nytt batteri.

Niklas

Fransosen
Ett urladdat batteri kan ge alla möjliga symptom...Jag håller för närvarande på att eftermontera en färddator i min bil (E36 iofs...). Testar så att säga "kopplingarna" lite en-efter-en. Kraften i batteriet verkade OK. Igår monterade jag blinkerspaken. Skulle då testa att allt funkade som innan (belysning mm). Strålkastare - check! Blinkersen däremot var helskumma, ville inte vara med...O som grädde på moset så tändes lampan för fel i "Rollover Protection" systemet...Jippi tänkte jag, säker en felkoppling som kommer kosta multum. Försökte starta bilen men den "smattrade" bara på startmotorn, så det fanns lite kraft i batteriet trots allt. Iaf gav bilen starthjälp, startade som vanligt:). Allt fungerade som vanligt igen, till o med den där lampan för fel i "Rollover Protection" slockande som den skulle...Så ett dåligt batteri kan ge alla möjliga, och omöjliga felsymptom, även på en gammal E36. Då kan man tänka sig vad ett dåligt batteri kan ställa till med i en E46 som har betydligt mer elektronik...
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Tack för svaren! Ja det har känts som batteriet, mekanikern (....) i mig säger det med. Ja det är originalbatteriet som sitter i. Tack för tipsen.
Visa användare
16
albin422
Mercedes-benz C220 CDI - 09
Tjena,

har du löst problemet med centrallåset? Har likadant bekymmer nämligen.
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Problemet är inte löst då jag väntar tills bilen ska ställas på till våren, skulle gjort det nu men pga ändrade ekonomiska förhållanden får det tyvärr vänta. Kommer berätta när jag bytt batteri om problemet löser sig. Förstår att du tycker det är jobbigt, speciellt kul på maxis parkering när man får massa blickar när larmet inte vill deaktiveras haha.
Håll ut!
Visa användare
16
albin422
Haha precis! Jag vet hur det känns att stå där ;) Har dock slitit ut larmtutan så nu är det inte så farligt men är ändå irriterande att den inte låses upp.

Jag har eftermonterat larm, cargard. Var förbi hos installatören och fråga om det var fel på själva larmet men det var det inte. Han kunde tänka sig att det var centrallåset i sig som strulade. Hittade denna efter lite sökande: Länk

Det bor en liten mekaniker inom mig också så jag tänkte ju när det här eländet börja att den måste få för lite kräm från batteriet. Det är under 8+ som det börjar bråka verkar det som. Känner du igen det?

Skall sätta mitt eget batteri på laddning snart och se om det blir nå bättre. Fungerar ibland.
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Hoppas ju själv att det bara är batteriet som spökar. Kan tyvärr inte relatera till under 8+ dock. Ska kolla lite närmare på den videon och se om det är något som kan fixa mitt problem. Nånstans känns det som att det är centrallåset som är boven.. Är det svårt att plocka ut larmtutan? Det skulle göra att jag slipper skämmas iaf haha.
Visa användare
16
albin422
Jag hade ju inget originallarm så min tuta är eftermonterad och sitter väldigt lättåtkomlig. Din däremot sitter bakom "pollenfiltret" och ett par kåpor om jag inte missminner mig. Bör väl vara likvärdigt på coupé som touring. Farsan hade nämligen sin där bakom.
Tu
1
Turbo94
330 M-sport cab 2002
har också en cab 330 -02:hade samma problem med fjärrlås:mitt fel satt i innerspegeln-radiosändaren kass-köpte ny och då funkar allt-bmw tar 4000-5000 för att byta-jag lyckades få tag i samma bmw nr på skroten för 350kr-initerade om mina nycklar efter byte sen var allt ok.
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Det lät intressant, något nytt. Ska definitivt kolla upp det, perfekt att ha som ett alternativ när en bmwverkstad ska få titta på den.
Tack så mycket för svar!
Visa användare
10
Robinnn
BMW 330ci cab -03
Tjena alla, lämnat in bilen hos en BMW verkstad och fått den renoverad, 28000 gick det på, fantastiskt kul.. Men nu går den som en klocka. Pinsamt nog var problemet med larmet ett eftermonterat larm som inte satt speciellt tydligt och som var felkopplat. Problemet med nyckeln var lite mer komplext då de fick byta ut hela låsmodulen.

Nu rullar vi mot en go cab-sommar!!

Robinnn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.