|
|
|
|---|---|
|
Hej Alla! Besiktiga E32:an idag och det gick inte så bra med avgasvärdena. Ojämn tomgång och lambda på 0,73 tyder på fett blandning och tjuvluft. Någon som har erfarenhet av var det brukar läcka. Slangarna ser bra ut men det kan ju vara dolt. Kan ju såklart vara lambdan också men den ojämna tomgången tyder på läckage. Tacksam för era erfarenheter så. Ulf | |
|
Hej, Du har en 730 89, d.v.s. M30 motorn. Med orolig gång och dom värdena skulle jag satsa en slant på att luftbälgen mellan insug och LMM är sprucken, standardfel på dessa motorer. Då den är sprucken läser LMM inte all luft som går in i motorn, däremot så läser lambdan att det finns överskottsluft och fetar på blandningen på tomgång vilket får till följd att avgasvärdena blir fel och motorn inte går jämnt. Alternativt har du läckage i någon vacuumslang. Med vänlig hälsning Johan |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Tjuvluft är en mycket trolig orsak, kan dock finnas fler fel. Men enklast är att börja med att se över HELA systemet för tjuvluft, sedan kan man gå vidare för felsökning på komponenter såsom tomgångsmotor, LMM, lambdasensor och dylikt. Men troligtvis rör det sig bara om tjuvluft. Precis som johnor säger så är slangen mellan LMM och insuget den som är mest trolig, men eftersom ett läckage på alla vakuumslangar ger samma beteende så ska man kontrollera alla slangar. Och nej, att bara titta på slangarna där de sitter räcker inte. Förutom de uppenbara slangarna för vevhusventilation och insug så har du tre "dolda" slangar undertill på insuget. En stor tjock svart slang som går till tomgångsmotorn. En lite mindre svart slang som går till kolkanistern (med en solenoid emellan). En liten svart/vit slang som är kopplad till vevhusventilationen. Länk Du hittar fler bilder i denna tråden Länk |
|
Tackar för tipsen. Jag skall kolla allt efter nyår. Känns som tjuvluft men ser det inte idag får plocka ner allt. Återkommer! Ulf |
|
|
Har nu fått tid att titta på E32:an. Plockat ner slangarna i insuget, men kan inte se något luftläckage. Återmonterat och dragit alla slangklämmorna noggrant. Bilen går otroligt ojämnt på tomgången och avgaserna luktar inte normalt...går fett, men luktar inte bara för mycket bränsle utan en annan doft med. Kollat vevaxelgivaren som är ganska ny men den satt med rätt glapp. Kan det vara lambdan? Ulf |
|
|
Hej, Det kan vara lambdan, hål på avgas innan lambda, defekt kallstartsfunktion, vevaxelgivare, defekt btr etc. Finns en hel del felkällor. |
|
|
Går den på alla sex burkar? Kan ju vara så enkekt som igensatt stift, defekt tändkabel och/eller defekt rotor eller fördelarlock. Johan |
|
|
Jo så är det massor av orsaker kan spela in och ge dessa fel. Hade bilen gott renare så hade jag mätt upp lambdan, men jag tror det lutar mot den så jag får väl köpa en sådan för att komma vidare. Någon som vet om den sitter taskigt till? Vet av erfarenhet att de sitter ofta väldigt hårt. Några bra tips? Ulf |
|
|
Upplever som den går på alla burkarna. Felet är som en dålig tomgångsmotor men det är det inte då jag kollat och prövat med två olika. Inte så länge sedan jag tog kompessionsprov och satte nya tändstift och gjorde rent fördelarlocket och rotorn. Felet kom väldig plötsligt och besiktningen fann felaktiga avgasvärde enligt tidigare. Kände också att den trog otroligt mycket då man justerade hastigheten...gick upp till ett par liter milen, så mycker tyder på lambdan....men jag vet hur svårt det är att hitta rätt. Mina analyssystem tar inte E32:an då den inte finns med i INPA. Ulf |
|
|
Men, kolla tändprylarna först. Ta åtminstone ur stiften och se hur dom ser ut. Mät upp tändkablarna. Rätt onödigt att byta något som kanske fungerar. Johan |
|
|
Jo du har ju såklart rätt. Lätt att förhasta sig då man vill ha den klar och kunna ta tag i nästa bil....Brukar du ringa tändkablarna eller hur gör du? Ulf |
|
|
Mät motståndet i dom, står väl på kabeln vilket motstånd det ska vara. Johan |
|
|
Jag skall ta en sväng till på tändsidan. Skadar ju inte att se över det, men verkar inte vara ett typiskt tändfel, men dumt att utesluta det från början. Ulf |
|
|
Tändsidan såg bra ut. Inte så länge sedan jag satte nya delar där, men ändå nyttigt med lite översyn och rengöring. Den kraftigt fluktuerade tomgången och den dåliga förbränningen kan ju bero på så mycket och det går ju inte bara att byta prylar utan misstanke. Om det nu skulle vara lambdasonden, så vad händer om man tar bort den och startar. Skulle det ge något? Vad skulle hända? Skulle vilja mäta upp den men tomgången tillåter inte detta. Om MAF-en skulle vara kass, då skall väl motorn stanna om man kopplar ur den under gång. Några erfarenheter? Ulf |
|
|
koppla ur lambdan vid kontakten i motorrummet, då går bilen i open loop och går den fortfarande dåligt så kan du utesluta lambdan. det går även att mäta på lambdan med motorn igång och den ska fluktuera, står den på ett fixed värde så är den kass. Johan |
|
|
Jo jag skall köra imorgon med lambdan ur, då ser man lite mer runt själva lambdan. Skall ta bort batteriet över natten så inte gamla värden spökar. Hade inte tomgången varit så risig, så hade jag kollat med voltmetern, men känns inte som jag kan låta motorn gå med denna ojämna gång. Problemet med lambdan är ju att den ofta ger felkoder som beror av andra fel och visar alltså symptomen på de andra felen. Ulf |
|
|
Kört "open loop" med lambdan ur efter en natt med batteriet bortkopplat. Samma problem med kraftigt "pumpande tomgång", vilket gör det svårt att låta den gå på en sådan orolig tomgång. Kollade att dra ur MAFa-kontakten och då dog bilen. Börjar bli tom på infallsvinklar. Undrar om dåligt bränsletryck kan ge ett sådant fel? Skulle innebära att pumpen eller tryckventilen låg och gav ett varierande bränsletryck. Samtidigt så vet jag av avgasvärdena och lambdavärdena att bilen går fett, så det borde vara något annat....men vad...? Ulf |
|
|
Hittat ett fel som påverkar tomgången. Tomgångssignalen från gasspjällsgivaren saknades och denna signal påverkar/styr tomgångsmotorn. Troligtvis har inte tomgångsmotorn gått och då blir det fel i luftmängden och det blir som ett luftläckage. Jag skall nu vidare med andra saker som måste göras inför ombesiktningen. De sk hundbenen bak måste bytas då gummit var slut. Problem är jobbiga då man har mycket att göra, men under felsökningen så får man en massa annat uppsnyggat och servat, så inget ont som inte har något gott med sig. Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.