|
|
|
|---|---|
Mallosmatz |
Motorn går lite allmänt dåligt... Startar oftast fint men på tomgång så kränger bilen hela tiden (små krängningar i sidled....) och trycker jag plattan i botten fort som f-n så blubbar edn lite och går sedan upp i varv typ: blubb-blubb wrooom.... (Fast låter ändå inte pigg) Hoppas nån kan hjälpa mig med en feldiagnos, och framför allt förstå vad jag menar... =) Mvh /mats |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Svårt att säga vad som är fel. Har det kommit plötsligt? Kolla hur stiften ser ut, kan vara någon tändhatt som har för stort motstånd, eller kabelfel. Men troligast är det ett förgasarproblem. Bert-Ola BmwCS #2423 |
Mallosmatz |
Den har gått dåligt sen jag startade den i början på sommaren... (rep. objekt) men har inte haft tid att gå igenom motorn.... Tändstiften är vad jag vet nya även luftfiltrena är sproilans nya... |
|
Jag hade lite liknande problem med min e12 525, och för min del var det ett kombinations fel. Med dåliga tändstift, (fast dom var ganska nya) feljusterad tändning, och dåligt synkade förgasare. MVH Pelle bmwcs/SYD 4605 |
|
Mallosmatz |
Jag tror också det har med tändningen, var först inne på bränsle tillförseln men det låter mer som ett tändningsfel... Tack för hjälpen jag ska prova byta tändstift trots allt och ställa in tändningen... Att synka förgasarna verkar vara mer avancerat vad jag har läst iaf... Någon som har en susnig hur man gör utan att köpa nåra instrument????? |
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Synka förgasarna är lite knepigt även med vacumklockor. Men ett knep som brukar fungera om man är noggrann är att ta en bit plastslang (typ till spolarmunstycken), stoppa ena änden i örat och håll den andra en bit ner i förgasarens primärport. Se till att hålla den på samma ställe i båda förgasarna, växla mellan och försök att känna/höra skillnaden i sus/undertryck. Ju mindre öppet spjäll desto högre sus. Justera på "vantskruvarna" på spjällänkaget tills båda låter lika sänk eller höj sedan till rätt tomgångsvarvtal på den gemensamma stoppskruven på länkaget. Man kan få finjustera igen efter tomgångsändringen. Örat är väldigt känsligt för tryckförändringar så det är ett riktigt bra instrument. Jag justerade alltid in mina fyra Strombergförgasare på min Jaguar V12a på detta sätt innan jag skaffade klockor, funkade kanon. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Du hittar manualen på denna länken. MB körde likadana förgasare på bl.a. 250. Länk Kolla ned i förgasaren på tomgång, står de och droppar ned bensin? Brukar ge taskig tomgång och löses med packningsbyte. En anna bra länk är denna från BMW i USA Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.