AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.611

Prio av optioner för ny 5:a? Vilka ska jag välja/välja bort

Står inför ny 5:a och väger mellan 530s xdrive och 520d xdrive. Tar jag 520:n kommer jag att kunna lasta på mycket mer extrautrustning (vilket jag gillar) men 530:n är så klart grym. Har satt ihop en spec som innehåller det mesta men är lite osäker på vissa av optionerna och skulle behöva hjälp av er som har dessa och kan uttala er av egen erfarenhet, dvs för- och nackdelar med optionerna och vilka ni anser vara helt avgörande för er och vad ni tror att jag skulle ha mest nytta av baserat på mina förutsättningar.

Bor i Sthlm och kör mest i stadstrafik, i stort sätt aldrig på landsväg, mörkerkörning eller särskilt långa sträckor. Kör ca 1100 mil per år. Har testat både 520 och 530 och kan inte säga att jag märkte så stor skillnad i motorljud. Däremot drar ju så klart 530:n iväg lite snabbare.

Dessa är självklara och kommer inte att väljas bort:
Läder, Automat, xdrive, PDC
Komfortstolar
Komfortöppning
Komfortpaket (0 kr)
Surroundview och backkamera
Dragkrok

Ganska säker på att jag vill ha:
Kupevärmare
M Sportratt
Connected drive (mest för att kunna styra kupevärmare)
H&K Stereo

Nice to have:
Multifunktionell Display
Navigator (paket)
Driving Assistant Plus
Helljusassistent (Xenon)
Dynamic Damper Control
Heads up Display
Min erfarenhet kommer mest från E60/E61 och följande utrustning gillar jag bäst.

Parkeringsvärmare: Perfekt att komma till en varm bil, inte nödvändigt om man har möjligt till motorvärmarkontakt både hemma och på arbetet (samt vet att man inte kommer byta till ett ställe som saknar uttag, jag HATAR att skrapa rutor och sedan inte se ett smack i och med att rutorna immar igen).

Soft Close till dörrarna, sååå skönt att inte behöva slå i dörrarna, eller behöva öppna dörrarna om dörren inte gått riktigt igen, otroligt att det problemet gått att lösa. Något jag funderar över sedan jag var liten.

Navigator Professional (Connected Drive ingår i navpaketet för 20500kr), Härligt inte behöva lite på en smart phone som är trött eller inte har kontakt. Eller en lös så ser simpel ut i en 500tkr+ bil och som måste ha ström från cigguttaget med en sladd som bara är i vägen och ytterligare drar ner upplevelse. Dessutom behöver den gömmas eller tas med för att inte få inbrott.

Head Up: Utmärkt, både för att se hastigheten och få anvisningar ett mycket givande tillval. Den som tycker det går lika bra att titta ner på instrumenthuset vet inte vad den talar om.

Taklucka: Jag känner mig instängd i en bil utan, möjligheten att öppna upp taket ger så otroligt mycket, även i stängt läge är det skönt att kunna se ut genom glaset.

Driving Assistent Plus som bland annat innehåller aktiv farthållare med stopp & go funktion, kommer du att älska i köer, hur bra som helst, speciellt som den vid korta stopp rullar i väg själv (annars får du dutta till gasen) detta behöver du inte göra om man väljer en bakhjulsdriven för då ingår köassistent i paketet. Men det är ett ypperligt tillval oavsett. Nummer ett för min del av de uppräknade.

Automatiskt avbländbara och infällbara ytterspeglar, Praktiskt i trånga miljöer och ut/in i garage.

Stolsvärme bak: Perfekt om man gillar sina baksätets passagerare, standard på 1987års Opel Omega GLS. Märkligt att det inte är standard på fler bilar i dag.

Gardiner till bakdörrarna: Ett utmärkt sätt att få solskydd för baksätespassagerare utan att det stör mörka kvällar vilket tonade rutor gör. Fungerar även som insynsskydd.

Sätesventilation: Utmärkt varma dagar när skinnet klibbar.

Night Vision och LEDstrålkastare är kanske inget du behöver, med den beskrivna körprofilen, annars är båda trevliga.

Mvh Stephan
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Om du mest kör stadstrafik så räcker väl en 520 motormässigt, så kan du ta mer utrustning. Hade du däremot kört längre per år och mycket landsväg så är ju trycket i en 530 att föredra. 520:n är ingen raket i omkörningarna.

Kupévärmare: det första jag kryssar för i tillvalslustan. Köper inte bil igen utan detta. Nyttan och komforten är oslagbar.

Komfortaccess: Underbart, vill jag inte vara utan igen. Att kunna öppna och stänga bakluckan med fotvift är otroligt skönt och praktiskt.

Navigationspaket: Särskilt om du kör mycket i stan och det är mycket smidigare än alla mobila lösningar. Nya touchplattan, röststyrning, inbyggt SIM-kort för onlinesökniing, möjlighet att skicka adresser till bilen via google maps och "My remote"-appen gör detta till en komplett lösning. Fjärrstyrning av värmaren via ConnectedDrive är underbart.

RTTI: Glöm inte det till navigationspaketet, kommer spara dig tid och frustration.

MUltifunktionell display: jag gillar den, dessutom tydliga instruktioner från naven i displayen.

Head-up: har jag inte, men önskar att jag hade det. Helt underbart tillbehör.

4-zons klima: Ångrar bittert att jag inte tog det på min nuvarande då jag hade det på min förra. Komfortmunstyckena fram reducerar draget väsentligt särskilt på sommaren när kall luft sprutar in.

Driving assistant plus: har jag inte men skulle göra ha stop 'n go farthållaren. OBS att du inte får köassistenten på xDrive-bilar. Dvs funktionen som håller filen automatiskt.

M-ratt: Tveklöst, ser mycket smidigare och modernare ut än de andra rattarna.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
M-ratten är en no-brainer. Ta den.

Navipaketet är attraktivt prissatt nu och många bilar kommer att ha det. Viktigt för andrahandsvärdet, framför allt på en 530xd men även på en 520xd.

Variabla stötdämpare är guld. Har kört med sådana i 10.000 mil nu och är mycket nöjd.

Om du inte tar den multifunktionella displayen så ta i alla fall den utökade för att få lite mer info än standard.

4-zons klima är kanske inte ett så bra val om man har mindre barn som klättrar i och ur själva. Lätt att sparka sönder vreden och knapparna.

Ljudet i standardstereon är inte ok. Gå upp till HK om du gillar musik och till B&O om du är audiofil.

Välj till extra 12V-uttag om du har många apparater att ladda. Jag har valt till det och har nu ett uttag vid fotutrymmet på passagerarsidan, ett uttag vid mugghållaren, ett under armstödet och ett i mittkonsolen bak samt ett i bagaget. Vi kör kylväska i bagaget ibland och har ett antal telefoner och paddor som ska laddas.

Om du väljer 530d så missa för Guds skull inte att välja sportautomaten. Det är stor skillnad jämfört med den vanliga.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om du inte känner skillnad på 520d och 530d så är det bara att tacka och ta emot och välja 520d direkt. Finns ingen anledning att välja 530d om du inte känner direkt att "den här måste jag ha". Kör du bara till bekanta adresser är navi ett ganska onödigt tillbehör. Köp det om du vill ha och har råd. Köp det absolut inte för "andrahandsvärdets skull" för _inga_ tillbehör har högre än 100% andrahandsvärde (nypris+kapitalkostnad), dvs du förlorar enbart på att välja till mer utrustning.

-------
//Lövet
Några följdfrågor:

Antar att det är lite kaka på kaka att välja HUD och Utökad Display?

Den biten av Assistant Plus jag är intresserad av är framförallt att slippa gasa och bromsa hela tiden i köer. Menar ni att denna funktion inte finns för xdrive?

Hatar klibbiga stolar i sommaren. Har hört både positivt och negativt om sätesventilationen. Allt från att den tar lång tid att få igång till att folk med ryggproblem inte ska ha den. Kan man kyla ner kupén med kupévärmare på sommaren annars?

Hur viktig är Active Damping? På vilket sätt kommer jag att dra nytta av det i stadstrafiken? Kan säga att jag kör V70 nu som referens.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Active Damping gör att bilen sväljer ojämnheter betydligt bättre i komfortläget. Kan säkert funka i stadstrafik men inget måste.

Den aktiva farthållaren kan du också hoppa över, traffic jam assistent fungerar tydligen inte på bilar med xDrive, men oavsett så är marginalerna för stora för att den ska fungera på ett tillfredställande sätt i Stockholmstrafiken. Luckorna är för stora, reaktionerna är för långsamma. Jag försökte övertyga mig själv att det inte spelade någon roll, men eftersom varenda bil "tränger sig in före" med följd att systemet återigen släpper på gasen och skapar en lucka, så kommer nästa bil in och så fortsätter det.

HIFI pro är ett minimum, men med prisskillnaden tycker jag att det är värt att gå upp till HK.

Navigationspaketet är alltid det första jag kryssar i tillvalslistan. Nya iDrive är riktigt bra, och argument som "min Garmin för 3000 kr för samma sak" funkar inte längre, speciellt inte när det kopplas ihop med HUD.

Börjar du koppla på kurvljus / helljusassistent så kan du lika gärna gå hela vägen och välja till LED-stårlkastare där dessa ingår. Den lilla prisskillnaden är värd det. Dessutom är helljusassistenten meningslös om du bara kör stadstrafik.

Sätesventilationen tycker jag personligen funkar bäst vid långkörning. Dvs du kommer fram utan att vara svettig på varken rygg eller bak. Att snabbt kyla ner varma stolar då bilen stått i solen fungerar sämre.

Väljer du inte HUD tycker jag absolut att du ska välja den multifunktionella displayen. Bilen känns betydligt mer 2014, och kostar förhållandevis lite.

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Dessutom är multifunktionella displayen billigare i kombination med HUD.

Om du nu bara kör 1000 mil per år, behöver du verkligen komfortstolarna då? Dessutom gillar du inte klibbig rygg? Standardstol med tyg kanske är ett alternativ? Spar du mycket pengar på jämfört med att köpa skinn (sportpaket), komfortstolar, sätesventilation etc. Jag kör standardstol med tyg pga komfortvinsten i tyg och stolarnas komfort är mer än tillräcklig för mina 1500-2000 mil per år och huvudsakligen körtider på under 1,5 timme i sträck. Gå inte på snacket om att man "måste" ha komfortstolarna. Vet flera som kör standardstol med tyg av samma anlednibg som jag och som gillar komforten i dem och det är personer på upp till över 190 cm och vissa kör 4000 mil per år. Testa själv är bästa rådet.

Att komfortstol med skinn ser och känns lyxigare är självklart.
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Måste man inte ha Nav PRO för surroundview? Infällbara speglar brukar väl också vara ett måste för surroundview men det följer väl med komfortstolarna.
Skinn är ett måste för mig.
Standardstolarna tycker jag är helt ok men eftersom jag har haft komfortstolarna i två tidigare 5:or vet jag hur pass sköna de är.
Väljer jag en 520 kan jag tänka mig standardstolar men blir det en 530 blir det nog komfort för andrahandsvärdets skull då jag inte gillar sportstolarna.

Enligt konfiguratorn behöver man inte ha nav för surround view däremot tror jag att infällbara speglar blir ett måste för komfort access som är ett krav för mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.