AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
12.241

Behöver köpråd för 320 ci e46

Sida 1 av 3
st
19
stefane46
F20 116i-14
Hej! Nu börjar det närma sig en dag jag längtat efter hela mitt liv, nämligen köpa min första egna bil!

BMW E46 är en modell jag alltid tyckt om, min far hade en sådan touring när de var nya och sedan dess har jag väl alltid gillat dom. Speciellt coupén.
Jag står egentligen mellan 2 st..
Den ena, en silvergrå 320ci 2004 med utrustning värd att nämna: Ut/invändigt M-paket, 19" fälgar, komfortpaket och sportstolar. Den bilen har rullat ganska exakt 20.000 mil och kostar 44.000.
Den andra jag kollat på är en silvrig 320ci 2002 med utrustning värd att nämna: 18" M3 fälgar, komfortpaket och svart helskinn. Den bilen har rullat 23.000 mil och kostar 39.000.
Vill inte länka någon av bilarna så ingen annan hinner köpa dom före mig..!

Vad ska jag tänka på vid mitt första BMW-köp? Är priserna ovan rimliga? Vilka är kända fel på den modellen? Vad drar en 320ci ungefär blandad körning? Ni som äger/har ägt bilen berätta gärna vad ni tycker!

Tack på förhand och god fortsättning på er!
Ni
958
Nip
320i-04
Det som för modligen är detsamma på 320ci är bensinförbrukning, förutom att däck och körstil kan göra skillnad förståss.

landsväg: 0.70l/,il sommartid, 0.75 vintertid.
blandad: 0.85l/mil sommartid, 0.90 vintertid

Men jag har haft körkort över 40 år, så körstil är snäll och 85% farthållare som vart mer uppskattat än jag anade.

Det som verkar vara regelbundet är kanske byte både belägg + skivor var 10 000e eller så. C:a 4-5k per axel. En sak att kolla historik på dina objekt.

Så tänk lite buffert också för underhåll för bromsar och däck och oljebyten.

Min har dock bara gått 11500 mil än. Men du har väl historik hos din far gissar jag.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Trevlig val av bil. En viktig kontrollpunkt är tyvärr rost. Kolla längst ner på dörrar motorhuv och baklucka. Om du väljer en cupé är det bra att kontrollera att fönsterhissen till båda dörrarna drar ner fönstret ca 5 mm när du öppnar dörren.

Utväxlingen på 320 gör att den varvar rätt mycket i motorvägsfart. Vridet på låga varv är tack vare vanossystemet fantastiskt vilket gör att jag saknar en 6:e växel.

E46 ci är den vackraste 3 serie BMW byggt. Många pratar om bensinförbrukning hit och dit. Men i de flesta fall är bensinförbrukning bara ca en tredjedel av bilägarkostnaden.

Däckkostnaden beror på hur breda däck du har. Försök hitta en bil med "205" däck. Inte bredare.

Sen givetvis - välskött bil med dokumenterad ägarhistorik.

E
st
19
stefane46
F20 116i-14
Tack för svar!
Bränsleförbrukningen var ungefär som jag tänkt mig och i mina ögon helt okej, kör till 99.99% i laglig hastighet utan onödiga accelerationer (konstigt när man är 19).
De andra felen ni nämner ska jag definitivt kolla upp när det är dags att åka till handlaren och sparka däck!
Du har väl läst begagnatguiden här på autopower? Om inte så är det iallafall en bra början.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ring föregående ägare och kolla, men spontant låter en 04 mer prisvärd om allt är ok med den. Kolla vad som är gjort med bilarna, om du direkt måste byta exempelvis däcken på 19-tummarna eller om någon service knackar på dörren.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle vilja säga att skicket är avgörande.

Kolla noga efter ROST!
E46:orna är tyvärr nästan lika rosbenägna som gamla Alfasud-bilar... ;o))
Dock verkar det som att vissa exemplar har klarat sig betydligt bättre än andra - vet inte om det har att göra med på vilken fabrik de är tillverkade!?

Rosten kommer krypande vid limtätningarna på dörrarnas, motorhuvens och bakluckans insida. Kolla även bakom nummerplåten på bakluckan och runt hålet för nyckeln mm. Öppna motorhuven och kika hur det ser ut på insidan i framkant, oftast börjar det på högersidan - kanske beroende på att den sidan utsätts för fukt från spolarvätskebehållaren!?

I övrigt är det allmänskicket som är intressant och mycket beror ju på hur bilen har skötts och servats. Hellre en bil med lite fler mil som är välskött än en som har rullat lite kortare och har misskötts av tidigare ägare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
19
stefane46
F20 116i-14
Tack för era svar! Kollade även begagnatguiden (missade den innan trådstart). Rost hade jag inte en aning om var ett problem på dessa.. aldrig sett det men ska självklart kolla vid eventuellt köp!

De 2 jag kollar på idag säljs av bilhandlare, visst, priset kanske är något högre än vid köp hos privatperson men rätta mig om jag har fel, är det inte värt det? De flesta handlare ger väl några månaders garanti och det känns mer seriöst då de kan hjälpa mig med dokumentation osv..
Beror ju på vilken typ av handlare som säljer bilarna. Finns gott om oseriösa "vimpelhandlare", räkna inte med nån direkt hjälp av en sån om nåt krånglar...
Zo
78
Zoro87
Bmw 520 e39-01
om det är den du menar så är den jätte fin.. prutta på priset lite och slå till..
Lycka till...Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Om du har råd att lägga lite till skulle jag satsa på en 325 eller 330 alla dagar i veckan. 2,2l är en otroligt trist motor.
Den har alldeles för lite effekt i botten.
Körde faktiskt billigare med min 330 än 320.

st
19
stefane46
F20 116i-14
Japp Zoro87 det är faktiskt den jag är sugen på, vad tror du om den?
Haas, pratade med bilhandlare idag, han sålde denna 330 Länk , men han avrådde mig att köpa en sådan pga höga försäkringskostnader. Däremot sa han som du att bärnslemässigt skiljer det inte allt för mycket.
st
19
stefane46
F20 116i-14
Kan tillägga att jag blev totalt såld på modellen så fort jag satte mig bakom ratten, vill ha en e46 ci mer än någonsin!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Har haft 2st. En 320ci 2002 och en 325ci 2004. Suveräna bilar,man såg faktiskt fram emot att köra varje gång man skulle iväg någonstans :) Mer drag i 325 med samma förbrukning. Tyckte inte varven i 320 motorväg är något som stör. Kolla runt ordentligt på försäkringar, stora skillnader. Har själv just nu Solid, 2000 billigare än närmsta konkurrent.
Just det,ryck i framhjulen för att kolla bussningarna.
Lycka till.

Surf Or Die!!!
st
19
stefane46
F20 116i-14
Kul att höra, känns att de som ägt bilen generellt är väldigt nöjda!
Vad tror ni om denna? Länk Den är mitt första val. Är dock medveten om att den har lite sliten M-front ute på sidorna, sen ska inte dimiljus sitta längst ner i M fronten? Eller har inte alla det?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Är det här den andra? Länk Tycker den ser mer sunk ut, speciellt invändigt, plus lite konstiga färgskiftningar, men det kan vara jag som inbillar mig. 9 ägare på båda, inget större krux med firmorna förutom den som säljer 04:an, de är med på svarta listan, tvisten gäller att de sålt en bil som varit avställd och de rekommenderades att betala 1.300. En skitslant att hamna där för. Känns som det är en principsak från deras sida, men lite ovärt.
st
19
stefane46
F20 116i-14
Yes Robert, den silvriga är den andra jag tänker på. Tyckte också först att färgskiftningarna var konstiga men fick förklarat för mig att det kan bero på ljuset. Gillar inte baklyktorna på den dock..
Fan nu läste jag mer om stället där de säljer 04an... Flera verkar avrådas att handla där då många bilar står på målvakter och att listpriserna är lägre än vanligt. Tänkte nästan att det var för bra för att vara sant... :(
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Både bil och pris ser ok ut, så kolla upp den, verkar värt. Kolla med föregående ägare. Om firman är skit så är det inte värre än ett privatköp, och så rackarns mycket pengar handlar det inte om.
st
19
stefane46
F20 116i-14
Jo det kan jag göra, sen är väl 40-45k rätt så mycket när man är 19 och jobbat i ett halvår, men jag förstår vad du menar!
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
2004-2006 gjorde bmw facelift på coupe modeller: andra framlampor, led baklampor, led blinkers.
Modeller som har m-tech II (M-paket) har styvare upphängning.
M54 motorer brukar dra en del olja (pga koks i kolvringar). Som mest, hörde jag, 1L per 50 mil.
Köper du en bmw som är i trafiken första gången 2004.01.01 och uppåt så har du 12 år rostskyddsgaranti. Dvs på all rost som inte är orskat pga stenskott.
Jag själv tycker att e46 coupe vart bmw:s bästa modell hittills.

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
En sak till, priserna är nästan lite för låga. Att en 320 ci -04 kostar 44000 (bilhandlare)...är lite konstigt.... då jag köpte min 320 ci -04 för 80000 (privat och det var bland dom billigaste då) för 1,5 år sedan, m-paket och allt som du nämde, har gått 14000 mil då. Skillnad på 6000 mil i sträckan kan inte göra skillnad i priset på nästan 40000...

Jag skulle säga normal pris för en 320 ci -04, 20000 mil 55-65000

Kolla så att det är inget skumt med dom!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.