AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.981

Problem med kallstart glödning 520d

Bilen hoppar inte igång så lätt när det är någon minusgrad ute eller kring 0. Problemet har kommit ganska direkt, glödningen indikerar som den ska.
Frågan är om det är glödstiften eller glödstyrenheten (reläet) någon som har något förslag? Eller kan det vara något annat, batteriet är ok.
Vart sitter glödstyrenheten, är det svårt att byta komma åt enheten?
Bilen är alltså en 520d -08 LCI 18000mil.
Kan nog vara vilket som, ett tips är att läsa av felkoder för att få lite vägledning.

Sök lite i forumet så finns det mycket läsning om detta, t ex här Länk

Välkommen till forumet förresten!
Jag har läst inlägget som du hänvisar till är mest bara nyfiken om man direkt kan utesluta stift eller reläet, får inga felkoder på idriven. Det är väl bara att börja byta stiften då. Övrigt så är E60 en skön bil att köra men kvaliten på elen är inte den bästa, ingen bra bil för den som ska skruva själv då allt går ut på felsökning via dator samt nollställning efter att man bytt delar. Man skulle köpt en mb istället.
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Hade du köpt en mb så hade den ju rostat upp istället.
Det är frågan vad man tar rost eller elektronik fel=)
Det stod mellan en E220 -07 och denna 520d som jag nu har haft i två år och är i väldigt bra skick.
Jag tycker det har varit massa små bekymmer hela tiden bagatell fel som inte ska behöva uppstå på en kvalitetsbil.
1. Rost/skav på bakluckan de åtgärdades på garanti.
2. Elvärmen på backluckan slutade att fungera jag rev ut alla kablarna och bytte till siliconkablar men alla kablarna var hela, det var en jordkabel som krånglade.
3. Har bytt imsensorn som sitter vid backspegeln, symtomen var full värme på framrutan.
4. Gnisslande dörrlister under den varmare perioden, åtgärdas med lite matolja.
5. Dålig radiomottagning, helt torrt och fint i radiomottagaren, ej åtgärdat.
6. Nu dåliga glödstift, obegripligt ska väl hålla mer än 18000mil.

Alla ovanstående fel kommer förr eller senare på en E60 det är bara att titta sig runt och se vad andra ägare haft bekymmer med.

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Tycker faktiskt att E61 har mer problem än E60...... Mycket beroende
på just bakluckan på kombiutförandet.

Mvh Jonas B.
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Har du börjat byta? I mitt fall fick jag felkod på relät OCH alla stift vilket man får som standard när relät är kass. Men bytte allt i vilket fall då stiften bara kostar en hundring i tyskland..
Jag skrev fel det är en E61 jag har och som jag pratar om.

Jag har ännu inte börjat byta något, pratade med BMW och de säger att om glödningslampan indikerar som vanligt så är det troligtvis stiften som är felande. Det är absolut inget problem när jag använder m-värmare.

Bytte du stiften själv, är det mycket jobb att ta bort insuget för att komma åt stiften?, någon som har en instruktion?
Vart hittar man billiga stift från Tyskland?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Min lampa lös som vanligt men relät var kass. Köpte stiften för drygt 100:-/styck som sagt + relät för drygt 500:- på eBay!

Bytte själv. Insuget är inga problem om man har bra hylsnycklar och förlängare. Köpte glödstiftsnycklar på biltema för 200:- och rev direkt efter jag varmkört motorn för att de skulle lossa utan att jag drog av dem. Jag bytte alltså på en e46!
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Om du har en 520d är det ändå värt att
plocka bort insuget (det är väldigt lätt)
för att rengöra axeln med swirlflapsen på.
Det brukar se för jäkligt ut. Det hela kostar
inga pengar, bara lite "jobb" som du kan se
som en investering. Och har du sedan tagit
bort insuget kan du med lätthet byta
glödstiften så slipper tänka på detta de
närmsta 10-15 000 milen....

Mvh Jonas B
Har nu bytt alla glödstift men problemet kvarstår. Får väl byta reläet också konstigt då glödningslampan indikerar en väldigt kort stund när det är kallt. Har hittat reläet och det sitter under insuget men man kommer åt det ganska lätt utan att demontera insuget. Finns det någon tempgivare som kan spöka? Eller är reläet sista utvägen?
dr
104
driftking
318d lci e91 2012
Byt reläet så löser sig allt. d va ändå bra att du bytte glödstiften då de också lär sjunga på sista versen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.