AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.957

Vitt på stickan. 316 ti Compact

Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej,
Jag har en 316ti -04 tillverkad sept 03. 12.000 mil, jag köpte den i sept 2013 av ägaren som köpt den från BMW.

Det är N42-maskinen. Servad enligt bok. Jag lät f.ö serva den i början november då den sa till om Oilservice. Jag är en väldigt petig ägare och kollade oljenivån och den var i närmast perfekt på mitten av stickan, kanske aningen under. Två månader har gått och lite förvånade blinkade gula oljekannan till - lite olikt mig att inte ha kollat nivån också iof. Skäms. Jag kom hem från affären och ville genast fylla på, oljenivån var nere på nedersta "vecket" på stickan, men...... Jag såg också detta när jag drog upp stickan:

Länk

Jag fyllde en hel del olja och kört motorn varm o fin, får nu nästan inget vitt klägg på stickan men är ju ändå orolig. Kan tillägga att jag inte har något vitt alls under påfyllningslocket och kikar jag in igenom hålet finns inget under ventilkåpa etc. Bilen ryker inte mer vitt än normalt vid -2 som det är nu och den går i övrigt mycket bra. Inte noterat att den tappar kylvätska heller. Aldrig haft nåt problem sen köpet heller. Hittade inget vitt i höstas när jag köpte den.

Inte ska väl toppackningen gå efter 12 tusen mil?

Tips/tankar/idéer?

(Svårt att byta vevhusvent på n42?)

/Anders
Hej Anders.

Såg mystiskt ut. Kör du korta sträckor? Alltså mycket kallkörning? Det brukar ju i så fall bli kondens i oljetråget som ger upphov till det vita klegget.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej C. Douglas,

Ja jag tenderar väl att jobb-pendla med den. 24 km enkel resa. Och en del "åka-till-Ica-Kvantum" liksom...
Fast nu i jul har det blivit lite mer körande.
Men idag har jag åkt en nära nog 10-milasväng och har nästan ingenting vitt på stickan... Hm. Kanske bara kondens. Fortfarande inget under locket etc iaf.

/Anders
Har haft samma bil med samma problem
i mitt fall hade bilen gått 9200mil
där hade toppackingen gått blev dyrt!!!!!!
Ok. Nä jag menade mer om man kör så att motorn aldrig hinner bli varm. Det kan ju vara lite som du själv var inne på en dålig vevhusvent. Men om klegget inte kommer tillbaka så är det nog inget att oroa sig över. Det har ju varit fuktigt ute nu en längre tid vilket kanske kan bidra till att det lättare bildas klegg.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
beckis,

Vet du varför den hade gått? Förstår inte riktigt varför det skulle ske med en relativ "lågmilare" som din?

Vilka andra tendenser skulle man märka påbilen om det är så även i mitt fall då? (att packningen gått alltså)

/a

Vet inte orsaken en kylarslang blev stenhård, sen lämnade jag in bilen på verkstad och fick konstaterat att toppackningen hade gått.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag ska känna på mina kylarslangar.
Idag har jag kört lite överallt, ganska långt totalt sett. En halv droppe vitt var det enda som syntes på stickan. Knappt.
Undrar om det inte är "vanlig" kondens. Maskinen går jättebra på alla varvtal.

Öh...Kylarslangarna ska vara "stenhårda" då systemet är trycksatt (vid driftsvarm motor!), så nej man kan inte säga bu eller bä pga hårda kylarslangar. Hårda kylarslangar är synonymt med ett tätt o bra kylsystem i regel, mycket "värre" om kylarslangarna är mjuka vid driftsvarm motor. Med mjuka menas att man kan knipa ihop slangen lätt, med hård menas att man inte kan knipa ihop de, slangen är mer som en tennisboll i hårdheten. Om slangarna verkligen är STENHÅRDA så är chansen rätt stor att kylare eller något annat börjar läcka rätt snart. Dessutom så brukar det finnas en "övertrycksventil" som skall reglera trycket, brukar sitta på expansionskärlets lock...

Storabjörnen: Låter som kondens bara, och/eller "fuktmättad" olja. Byt oljan är mitt råd.
Nej stenhårda slangar ska man verkligen inte ha, då smäller nog något snart. I så fall bör man nog köra med konstant avluftning tills man åtgärdat problemet. Det låter som att beckis fick komprimerad luft/avgaser in i kylsystemet. Man kan ju lukta på kylarvätskan om man är orolig, ifall det luktar lite avgaser om kylarvätskan.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Tack för svar så långt.
Jag undrar var gränsen går för "kondens och/eller fuktmättad olja" tex, och "skjuten toppacking"?
Vilka är symptomen? Bilen borde generellt gå ganska illa med slut packning eller?
Sen undrar jag hur jag verifierar ok vevhusvent på denna typ av motor. På min 330 sa man att lätt undertryck skall råda dvs skruvar jag av oljelocket så finns "sug" och varvtal ändras. På min 316 ändras varvtalet men det suger inte, snarare blåser och småskvätter lite olja. Normalt?
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
Instämmer, börja med att byta oljan ... kvarstår problemet så ... "Houston we got a problem" ;-) Tyvärr tror jag att du har ett problem här ...

Kollade din bild och det ser precis ut som det gjorde på min gamla Fiat Panda från mitten på 80-talet. Då var det helt klart topplockspackningen som var otät, men inte värre än att jag körde den typ 5.000 mil i det skicket. Den var köpt för extremt lite pengar med syftet att köras med ett minimum av reparationer tills den rasade, dödsstöten blev när kopplingen rasade, men då fick jag ändå 1.500 på blocket obesiktigad och körförbud :)

Men det var inga märkbara motorproblem pga vattnet i oljan, 900cc/42hk pinnade på som vanligt!

Men nu är det här väl en bil som du vårdar på ett helt annat sätt, så jag antar att du inte har samma inställning som jag hade med min Fiat :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Okej, jag får börja med oljan. Tycker bara det är så extremt konstigt, varför skulle den börja bli otät plötsligt, jag undrar liksom vad som orsakat det? Den uppvisade ingenting av detta från köpet 30/9 och framåt. Detta dök upp efter service (oljebyte) och i samband med den växlande kalla/fuktiga väderleken som råder nu.

Man kan ju inte låta byta packning/plana topp för 15 lakan nu direkt utan att ha solklara indicier på att packningen läcker eller är skjuten.
Jag har fortfarande så kallad Blocket-garanti på bilen. Frågan är vad den säger om dylikt.

/a
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilken olja använde du?

Hur långt har du kört på den oljan?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Jag hade likadant (vit kräm) på locket på min Toyota Aygo vid olje byte. Frågade Toyota mekaniker om detta och han sa att det var vanligt hos vissa motorer typ Aygo och det var tecken till kondens i motorn. Om du ser den vid olje stickan, då har det varit otätt precis där, enligt honom. Det var ingenting man behövde vara oroligt för.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Fullt normalt med kondens på stickan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jag tror inte inte på att du har en defekt topplockpackning, det är inte direkt vanligt på moderna bilar. Som det redan sagts, ett oljebyte räcker högst sannolikt.
Tror du kan vara lugn Anders, luta dig tillbaka och fira det nya året utan ångest över några dyra reparationer :)
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Hej igen allihop och tack för alla svar. Uppskattar era inputs högt som lågt!

Idag har jag kört längre, från norra Sthlm till Flen, Katrineholm, Vingåker, Västerås etc etc och hem igen. Tror totalt det blev kanske 30 mil. Nere i Flen behövde jag jucka stickan upp och ned ett par gånger för att se en halv eller en droppe vitt.

Hemma igen ikväll fanns inget vitt när jag kollade.

Nere i Katrineholm på en paus ringde jag min meck som var julledig men lyssnade på mig och han föreslog ändå att jag ringde på tisdag o bokade en tid för att han skulle få se, och han påstår att han vet hur man kan kolla om toppackningen är okej. (Han beskrev men linjen var raspig så jag fattade inte riktigt)

Johan B - jag vet inte vad det är för olja. Jag gjorde Oilservice hos min verkstad i början November. Jag servar alltid hos Tyska Bil på Sveavägen i Sthlm. De har lång erfarenhet av BMW. Tror inte de fyller skräpolja.
ra
340
raj55
BMW 320i, Touring-2009 Feb.
Det har ingenting med oljans kvalitet att göra. Sluta vara orolig och njuta nya året som kommer!
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.