|
|
|
|---|---|
|
Vad är det som gäller om man köpt en bil med en lack- och plåtskada som ej har reparerats. Kan jag anmäla denna skada till mitt försäkringsbolag (förutsatt att jag har helförsäkring) eller är det att anse som försäkringsbedrägeri? Mvh | |
|
Ditt bolag kommer inte att ersätta dessa skador. Tänk dig själv om alla hade endast hade trafikförsäkring, sen var fjärde år tar de helförsäkring och lagar alla skador som uppkommit tidigare... Du får betala själv för att laga skadorna. __________ Mvh Grelle |
|
| Okej, misstänkte det. Men nu är det inte så att den haft endast trafikförsäkring, utan den har haft vagnskadeförsäkring sen ny men inte blivit reparerad bara. Kan det vara möjligt att få ut något på försäkringen som var då, eller är det allt för långsökt? | |
|
Det är ett solklart bedrägeri eftersom det inte uppstått under tiden som du haft bilen försäkrad. Gå inte vidare med det här. ------- //Lövet |
|
|
Okej då vet jag det. Tack för svaren! |
|
|
Undersök om före detta ägare ens anmält det och kanske har ett färdigt skadenummer så kan d nog lösa sig. |
|
|
Nuvarande ägare måste själv ringa sitt försäkringsbolag och anmäla skadan på bilen, då täcker hans försäkring en skada som uppträtt upp till ett år tillbaka ifrån dagens datum är en generell regel som de flesta försäkringsbolag går efter. Sen vem som reglerar skadan och betalar självriksen är väl en förhandlingssak. Mvh Asken |
|
|
Förlåt, jag läste inte rubriken ordentligt. Det jag skriver gäller även om bilen bytt ägare, be föregående ägare ringa sitt försäkringbolag så borde det lösa sig. Det jag kollat gäller BMW Originalförsäkringar, där är det ok med en efteranmäld skada. Mvh Asken |
|
| Det finns ingen motpart så om du mot förmodan skulle få förra ägaren att köra detta mot vagnskadegarantin med framgång så är självrisken ca 7000 kr. | |
|
Okej, där ser man. Jag ska ta och undersöka detta vidare efter helgerna då jag är bortrest för tillfället. |
|
| Prova att ringa ditt försäkringsbolag och förklara läget helt ärligt? | |
|
"Hej, jag tänkte begå ett bedrägeri här och undrar hur ni ställer er till det?" Din skadereglering hos försäkringsbolaget framöver kommer minst sagt bli granskad efter det samtalet lovar jag. ------- //Lövet |
|
|
"Hej, jag har köpt en ny bil som jag försäkrat hos er. Den har en tidigare skada som föregående ägare inte åtgärdat. Bilen har hela tiden varit helförsäkrad så jag vet egentligen inte varför man inte lagat skadan tidgare. Kan ni se om det finns någon skadeanmälan sedan tidigare eller kan jag göra en skadeanmälan nu och ta det på min vagnskadeförsäkring?" |
|
|
Bilen har ju inte varit försäkrad av den ägare som anmäler skadan. Gorban visar också tydligt varför deras bolag inte kommer vara nämnvärt hjälpsamma. Det enda som funkar (och som är ett definitivt bedrägeri) är att säga att skadan är nyuppkommen. Att göra det efter en sån här tråd är dock inte så smart. ------- //Lövet |
|
|
Det är absolut mycket möjligt att det är så, men det vet ju bolaget om man frågar. Sen kanske skadan hur som helst kostar mindre att reparera än vad självrisken på vagnskadan är? |
|
|
Givet att bilen är och var helförsäkrad så hade jag hört med tidigare ägare i ett förstaskede ifall att om det är som så att man kan efteranmäla en skada och att han kan ta den självrisken mot att nuvarande ägare kompenserar honom. Jag menar, om den var helförsäkrad så var den ju försäkrad under skadetillfället. Om dåvarande förs.bolag inte vill veta av skadan, så hänvisa skadan till nuvarande bolag. Skadan kan ju bara då ha skett med en helförsäkrad bil och det bör väl vara upp till bolagen att reglera vilket av dem som skall ta kostnaden? Ring upp dåvarande ägare först dock, och gör upp om att du tar självrisken oavsett utgång. Mig veterligen kan man anmäla en skada i efterhand, och det att ägarbyte skett förändrar väl ingenting? Under tiden skadan skedde var den, om så var fallet, helförsäkrad och detta via avtal mellan bolag och dåvarande ägare. Rimligtvis borde ett avtal som reglerar förhållanden dem emellan inte förändras eller ändras med tiden? För mig känns det rimligt, utan att det borde klassas som försök till bedrägeri. Att nuvarande ägare tar självrisken är ju inget bedrägeri i sig. Man får betala åt andra utan vidare, |
|
|
Allt detta vet ju bolaget om man ringer och frågar :) Jag har då aldrig varit med om att ett försäkringsbolag försökt blåsa mig genom att hålla undan info etc. Tvärtom har de varit mycket hjälpsamma och upplyst om villkor, vad som ingår osv. |
|
| Jag ska ringa och höra som sagt. Det är en mindre skada på nersidan av en dörr, så är inte hela världen om föregående ägares försäkring inte heller skulle täcka.Blir nog inte mycket dyrare än självrisken om den skulle ligga runt 6000:-. | |
| Om det räcker med enkel riktning (dra ut), lite finspackel och lack kostar det inte 6000 kr. Det kan det dock göra om man vill matta ner dörr/skärm framför/bakom och dimma ut på dessa och sedan klarlacka de också för att vara säker på att få en osynlig lagning. | |
Lasse Karlsson |
Att hävda att skadan uppkommit då du haft bilen, och den inte gjort det, är ju bedrägeri! Du kan ju fråga om du ev kan få ta det på din försäkring, men svaret blir ju garanterat nej! Det är din skyldighet att kolla bilen vid köpet, hitta ev fel, och pruta ner priset, så du kan reparera i efterhand i egen regi, eller om du inte blir nöjd, strunta i objektet och hitta en annan bil! HA DET! modolasse |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.