AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.478

BMW 325i -95 går konstigt ibland och ibland inte

ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Hej, jag har en BMW 325i E36 från 1995 och det började efter en gång när jag körde i en rondell så kändes det som bilen gick på fem cylindrar den gick lite bluddrigt sen gick den igång igen som vanligt så tänkte inte mer på de så jag lät det vara sen har det hänt så nån gång under några dagar sen idag så har den gjort så hela tiden det slutar inte, har tittat på tändstiften. fyra stycken såg bra ut resten var det lite olja på så jag rengjorde dom och satte tillbaka dom och startade bilen, men det blev inget resultat den gick så där igen. Provade att köra landsväg igår och bara köra lungt och då gick den utan problem efter ett tag sen när jag skulle ta bilen idag så började den göra så igen efter några hundra meter. Kan tillägga att det var vitt klegg vid oljelocket och lite innanför men inget vid oljestickan eller om jag tittade ner och så vid oljan då såg allt bra ut, kylarvattnet och sånt där är kvar så tror inte toppen eller liknande är fel på. Någon som har förslag vad detta kan vara? vågar inte köra så heller.

MVH
Hur mår ditt batteri? Är det dåligt så kan det bli att bilen blir orolig och även misständer/smäller. Kan vara kräm så det räcker för start, men pallar inte mer sen.

Mät batteriet och se om det ger som det ska.

Om stiften nu såg ut som du skrev. Har du någon aning om hur långt de gått? Kanske dags för nya.

ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Laddade batteriet för ungefär en vecka sedan nu så det ska inte vara dåligt, men kan i och för sig pröva att ladda det aldrig fel om det nu hjälper. Vet faktiskt inte hur långt stiften har gått, får tacka för ditt svar.

MVH
Ja jag tänkte mer på du skulle mätt ditt batteri, så det ger som det ska.
Även om du laddar det, så kan det vara lite dött och tar enbart emot 80% som exempel. Då kan det inte ge det som bilen kräver heller.

Hade så på min gamla E36 att den hosta och sköt i avgasröret. Inga problem att starta upp den. Bmw Hbg nämnde då detta med batteriet. Satte i nytt och vips alla problem borta.

Mest så du inte byter och skruvar överallt också visar det sig att det var ditt batteri. Kostar 2 tjugor att få det mätt om du inte kan själv.

Vet du inte hur långt de gått, så hade jag bytt dem. En sak som inte heller är utkastade pengar. Bilen mår aldrig kass av nya stift ;).
Hade du olja i brunnarna runt stiften eller var de bara kladdiga som du nämnde. Tänkte på om din ventilkåps packning också är kass.
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Nope det var inte överdrivet mycket olja var bara två tändstift och det var bara pyttelite inget överdrivet. Provade nyss med ett starkt batteri som var full laddat men gjorde så ändå, provade att åka en liten sväng och när jag gasar upp den lite så hör man att den går typ bara på fem cylindrar den kommer inte lika snabbt som den brukar. Jag ska se här med nya tändspolar och tändstift är det inget av det så är jag tacksam för alla förslag och tips jag kan få. Återkommer självklart hur det gick.

Tack återigen för ditt svar.
Har du möjlighet att felsöka den och se vad du får fram där?
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Felsöka hur menar du?:) tänkte byta stift imorgon är problemet detsamma så tänkte jag köpa mig ett par begagande tändspole och är problemet kvar efter det så vet jag inte va det kan vara, men det är konstigt att den gick halvt bra en dag gick bra och gick dåligt sen nästa dag så går den bra typ 300 - 400meter sen har den gått dåligt hela tiden måste ju vara att det inte antänder? kan det vara så att en kolv är helt slut? eller skulle det märkas ännu mer? nu märker jag bara att bilen går det är kraft i den men det finns mer kraft att hämta om den andra cylindern hoppar igång.

MVH
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Tänkte även fråga någon kunnig här om det är farligt att köra med olika tändstift lite fort och se hur motorn är när det är lite friska tändstift i motorn, har fyra stycken tändstift från bosch som jag hittade och tänkte på om jag tar ut dom tändstiften i bilen som ser dåliga ut och sedan ersätter med bosch stiften alltså fyra bosch stift och dom andra två är av okänt märke. Skall inte köra med det här vill bara se ifall den går friskare, vill inte lägga ut en massa onödiga pengar på tändstift när dom ser relativt nya ut det var två stycken tändstift i bilen som såg dåliga ut och ifall det är tändstiften så köper jag såklart nya men tråkigt om det inte är tändstiften så är det en tändspole och det är inte billigt precis om jag ska köpa tändstift + tändspole.

ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
tänkte mer att det är inte billigt om det inte är tändstift och tändspole som är felet då det bortkastade pengar och håller på med körkort och liknande nu så har inte den tjockaste plånboken just nu.
Jag tänkte på om du har möjlighet att felsöka den med dator och få reda på fel via den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De motorerna är ganska kinkiga om de får fel stift så det är viktigt att man använder RÄTT typ av tändstift!

De skall ha NGK BKR6EK alt Bosch F7LDCR
,eller bättre alternativ som även BMW rekommenderar:
NGK BKR6EQUP alt. Bosch FGR7DQP.

Sedan händer det att tändspolar går sönder, så det är en tänkbar felorsak.

Var oljan på den delen som är iskruvad i cylindern (elektrodsidan) eller var det på den delen som sitter synlig mot tändspolen?

Jag skulle nog även göra en felkodsavläsning för att se om det finns felkoder som kan ge ledtrådar till vad det är som är fel.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Oljan var på själva elektrodsidan.
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
Jag har 6st felfria tändspolar över om du är i behov av sådana.
Skicka PM om du är intresserad.
Tror jag har ny ventilkåps packning i garaget också.
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Stooges, vad ska du ha för tändspolarna?

gick ej skicka pm

MVH
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Johan B tack för svaret! blir att gå in på meca lite senare och tjacka 6stycken nya sådana stift för 600kr.
Jag har 6 stycken NGK Iridium stift som rullat 2000 mil. Inget fel på dem alls om du vill köpa dem om nu din plånbok var lite tajt.

Får dem för 200:- så fall plus frakten på c:a 20:-.

Hör av dig om du är intresserad. Du kan ha dem på måndag om du bestämmer dig innan 17,00. Tömmer lådan 18,00.
ra
14
ralln
BMW 325i Sedan -95
Clintan66 ja visst, kan du skicka pm med kontonummer?
Fixat
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall man köpa tändstift är det dumt att gå till Dyronomen eller annan reservdelshandlare med ockerpriser! ;o)

Köper du stiften på nätet får du dem för ca en fjärdedel av priset här hemma.

Jag har handlat hos www.sparkplugs.com och det gick snabbt och smidigt - hade stiften i brevlådan inom en vecka.

Finns även europeiska näthandlare om du inte vill chansa på att paketet fastnar i tullen (mitt gjorde det inte från USA), t ex. www.mister-solutions.co.uk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
768
stooges
Mercedes W204
Porsche 996
ralln. 500.- för alla 6 + frakt, hittar jag packningen så lägger jag i den.
Får bara kolla vad frakt blir, brukar funka bra med bussgods.
Vart bor du någonstans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.