AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
8.183

Vet varken ut eller in. Hjälp med val mellan 520d, 525d eller 530d xdrive.

Sida 2 av 3
Lite fler frågor som bubblade upp efter en ny provkörning igår med familjen i bilen:
520dn är ju ganska diesel-bullrig speciellt i starten och på låga varv. Jag har inte kunnat sitta och jämföra mellan två bilar utan får använda minnet men jag har för mig att 530dn var betydligt tystare/mjukare på låga varv. Jag är ingen expert som ni märker :)
Kommentarer?

Eftersom jag mestadels kör i stadstrafiken samt utanför stadskärnan är ju de vanligaste situationerna då man vill ha lite extra krut, start från trafikljus samt 70-sträckor där man kanske vill hinna före en Audi eller två ;)
Tex vid acc från stopp märker man skillnaden upp till 50/70 mellan 520d och 530d?
Jag menar... är det så att 530dns prestanda inte gäller förrän man kommer ut på motorväg och ska från 90 till 120? Mao är det jämnt skägg om en 530d och 520d möts vid rödljuset och rejsar upp till 50?

Ursäkta de barnsliga frågorna! Jag är inte vårdslös i trafiken det är bara att jag fattar enkla jämförelser bättre :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kör du bara korta sträckor inom stan? I så fall kanske du inte ska ha en diesel överhuvudtaget. De behöver långa sträckor med jämna mellanrum för att inte partikelfiltret ska sättas igen.

520i är betydligt tystare än 520d och kanske räcker till dina behov. Det låter nämligen som att du "behöver" en 530d. Det är en rejält dyr motor och man behöver ju inte elda för kråkorna om man inte genuint känner att man vill ha den. Du får mängder med extrautrustning för skillnaden.

-------
//Lövet
Jag tänker bensinare=lättare att sälja=bättre andrahandsvärde.
Dessutom gillar jag prestanda och moment med dieslarna MEN så är jag å andra sidan relativt okunnig.
Det mesta man ser är ändå 520d och en del 530d.

...fan nu fick jag något nytt att tänka på! :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Nybilsköpare är flockdjur och eftersom många är tjänstebilar så finns ofta massor med regler hos företagen att anpassa sig efter. Dessa medger oftast bara 520d pga maximalt antal prisbasbelopp att handla för. Många har också policies i stil med "du får bara välja diesel och med max nnn g/km CO2.

Kan du bestämma själv så låter det ju helt klart som att bensinare är bäst för dig.

-------
//Lövet
Jag menade så klart att det är lättare att sälja en diesel i andrahand.
andreas_lofgren: Menar du att det finns många dieslar (520d) ute på vägarna pga tjänstebilsregler?
Betyder det att den privata begmarknaden är mer öppen för bensinare?
Jag har nämligen fått för mig att bensinare i princip är omöjliga att sälja på andrahandsmarknaden.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Har du råd, köp den bil du verkligen VILL ha (530) Man lever bara en gång :)
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
DarrenB: Det är definitivt så att nybilsförsäljningen styrs av tjänstebilsmarknaden.

De flesta begagnatköpare letar säkert 520d men om du väljer en bensinare så blir du i princip ensam på marknaden och det finns garanterat spekulanter som vill ha bensin. (Jag till exempel) Dessa kommer du i princip ensam kunna utnyttja.

Men till syvende och sist. Köp den bil du VILL ha. Vi pratar om en bil som kommer kosta dig säkert 5-6 tusen i månaden bara i värdeminskning. Vad spelar en extra femhundring för roll?

-------
//Lövet
Har du inget behov av diesel, köp då en bensin. Till exempel var andelen dieseldrivna BMW X3 97,85 % förra året. Du kommer helt slippa konkurrens vid försäljningen. Speciellt om du langar på rejält med utrustning.

Den här 520i F10an såldes förra året i Skåne Länk

Du kan läsa i den här tråden hur många som verkar vara intresserade av en 535iAT F11 Länk

Som sagt du kommer stå ut med en 520i, 528i eller 535i oavsett om du väljer en sparsamt utrustad eller en med många tillval, det KAN mycket väl vara så att du har lägre värdeminskning på en 520i än en 520d.

Men det är du som sak ha bilen, köp en du vill ha. Jag minns en tråd om en person som köpt en Audi A3 TDI Quattro Sportback som ångrade sig djupt, han trivdes inte alls med sin helt nya bil och då hade den kostat 300-350tkr!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Klart det går att sälja bilar med bensinmotor! Jag sålde min bensinare i somras för strax under det pris jag hade begärt i annonsen, och då var det inget vrakpris heller. Var inte speciellt svårt alls, faktiskt.

Har också pratat med säljare som säger att nybilsköpare bara köper diesel (just nu) men att begagnatköpare frågar efter bensinare...

För att göra det hela mer komplicerat; du har inte funderat på en 3-serie kombi, en s.k. F31:a? För en familj 2+2 så räcker den säkert till, även om det kan vara en "utrymmeschock" att gå från en V70...

Om du inte har något emot det burkiga ljudet så är kanske en 528i ett intressant val? Bra prestanda, vettig förbrukning till ett rätt anständigt pris.

----
BMW CS/SC #6212
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Jag tycker du ska prova några olika modeller och bilda dig en egen uppfattning, jag har provat åtskilliga bara i år och hunnit med att äga tre olika BMW sedan maj och har äntligen hamnat rätt i min 530.

Jag tycker du ska prova en 328i, jag gillade den motorn och körglädjen men inte förbrukningen.

X3:an var en gammal (2004) och den var väldigt smidig i stan och kanon under vintern men drog för mycket och var för seg, 2,5i. Varför inte en F25 2,0D?

320d F31 var bra på allt men jag satt inte bra i sportstolarna, den gick otroligt billigt och var hyfsat snabb.

Som sagt, bara för att jag inte sitter bra i en bil kanske du älskar den, och F31 är stor inuti, min 530 med komfortstolar har nog sämre benutrymme bak, och att V70 är stora är en myt enligt mig, tror inte de är större i baksätet än en F31.

530d jag har nu saknar visserligen x-drive men än så länge har det inte vart en dag i halka för mig, det enda stora minuset för den bilen är kostnaderna, men det är värt varenda krona! Maken till bra bil får man leta efter, axar som en Porsche 944 turbo, drar 0,65, lastar hela familjen och är riktigt snygg! Stolarna är en dröm att sitta i och skillnaden mellan 2,0d och 3,0d var större än jag trodde, som sagt prova de olika modellerna och se vad som passar dig, jag kör 4000 mil per år och hade jag kört 1000 per år hade jag nog valt en annan modell.

528i skulle vara kul att prova!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Den genomsnittliga 5 år gamla bilen körs 1200 mil per år. Jag misstänker att vi framöver kommer få ett dieselöverskott på marknaden.

Utvecklingen på bensinsidan har inte direkt stått still heller. Många bensinare har riktigt bra förbrukning i förhållande till prestandan.

-------
//Lövet
Th
4
Thompas
F11, 530xd -14 (beställd)
F11, 525xd -13
Volvo 140 - 68
Så här specade jag min 530 som (förhoppningsvis) levereras i början på februari:

ZNP - Navigationspaket
ZRS - Komfortpaket
ZSP - Sportpaket
2K2 - [ZSP] LM Fälg V-eker 328 18"
2TB - Automatisk sportväxellåda med Steptronic
223 - Dynamic Damper Control
248 - [ZRS] Eluppvärmd ratt
255 - [ZSP] Sportläderratt
3AC - Dragkrok infällbar
316 - Automatisk bakluckeöppning
320 - Ej Modellbeteckning
322 - Komfortöppning
386 - [ZRS] Takreling
4AT - Interiörlist Svart högglans
4UR - Ambient light
4U1 - Keramikapplikationer för reglage
431 - [ZRS] Automatiskt avbländbar innerbackspegel
456 - [ZSP] Komfortstol fram, el. inställbar
488 - Svankstöd
5AC - Helljusassistent
5A1 - LED-dimljus
502 - Strålkastarspolare
508 - [ZRS] Park Distance Control (PDC) Bak och fram
534 - [ZRS] Klimatautomatik
536 - Kupevärmare med Fjärrkontroll
552 - Adaptiva LED-strålkastare
575 - Extra 12 Voltsuttag
6AC - Intelligent emergency call
6AE - TeleServices
6AK - [ZNP] ConnectedDrive Services
6AM - Real Time Traffic Information
6AP - [ZNP] Remote Services
6NR - [ZNP] BMW Apps
6NS - [ZRS] Bluetoothförberedelse Professional samt
6UH - Traffic Information
6UK - BMW Night Vision med utökad funktion
6WA - Instrumentkluster med utökat innehåll
609 - [ZNP] Navigationssystem Professional
610 - Head-Up Display
688 - Harman Kardon högtalarsystem
761 - Individual Tonade Rutor
775 - Individual Anthracit innertak

Lycka till m bilköpandet :) ps. Själva har jag bytt från 520d till 525xd och till slut (?) till 530xd...

//Thomas

XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Trevlig bil och spec! Grattis...
När du ändå laddar på med utrustning, så hade jag övervägt följande:
- 4-zons klima
- Eluppvärmt baksäte
- Shadowline eller aluminium line beroende på färg. Det är snyggare med bl.a högblanka B-stolpar till tonade rutor.
- takreling som matchar listerna ovan (framgår inte vilka du valt ovan)
- Multifunktionell instrumentdisplay
- M-sportratt istället för sportratt

Men som sagt, väldigt fin spec är det redan.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
"Jag kör ca 1100 mil per år"

Köp en beggad maxutrustad bensinare, med dom milen är det totalt vansinne att köpa en diesel. Har själv en diesel pga 4.000 mil per år, men ska man ha en äkta BMW-känsla är det nog trots allt en bensinare som gäller :)
Och vissa här påstår ju att bensinarna är svårsålda som begbilar, så då har du ju dubbel vinst om du köper den som beggad.

Men iofs kan jag hålla med ett annat inlägg, du gillar att busköra sporadiskt. Köp en billig beggad bensinare med snikmotor för puttrandet i Fjollträsk, hyr en värsting för buskörning utanför storstaden.
sj
77
sj0blom
Mercedes C220d kombi
@Narvselius
"För att göra det hela mer komplicerat; du har inte funderat på en 3-serie kombi, en s.k. F31:a? För en familj 2+2 så räcker den säkert till, även om det kan vara en "utrymmeschock" att gå från en V70.."

Kommer själv från en V70 och det är ingen chock att gå till F31.
Den är grymt stor när man lärt sig lasta den. Nyckeln är att lasta det sista genom att stänga luckan och öppna rutan ... den möjligheten finns inte på en V70 så den går inte att lasta till 100%.

En annan fördel är att man skippar dom där 10% trash som egentligen inte behöver komma med på semestern :)

"Utrymmeschocken" är nog mera till BMW:s fördel, baksätet i F31 är betydligt rymligare och bekvämare i en F31 än i en V70! Och det är ju där man vill ha svängrum, bagaget lider inte av att packas till 100% :)
Th
4
Thompas
F11, 530xd -14 (beställd)
F11, 525xd -13
Volvo 140 - 68
XC60:
Tack! Jag har faktiskt övervägt dina förslag, dock så är jag inte förtjust i det estetiska i den multifunktionella instrumentdisplayen & i baksätet har jag bilbarnstolar ett par år till, så el där behövs inte ännu! Håller med om att m-sport ratten är mycket snyggare, men mina händer föredrar sportratten (den här gången fick dom fick bestämma över ögonen den här gången). Det som låg/ligger närmast till hands är 4-zons kliman. Jag ska ta mig en ordentlig funderare om kidsen skulle uppskatta det :)

//Thomas
Hmm. Alla nya alternativ gör ju inte precis valet lättare. :)
Har också tänkt F31 men faller framförallt bort pga att det inte finns motorvärmare eller komfortsäten. Sportsätena är lite för trånga tycker jag och då är jag ändå inte så stor.

...men det är klart kan man eftermontera en motorvärmare så kanske det skulle vara ett alternativ.
XC
470
XC60
Rishög
Tidigare
F11 530d xDrive -14 LCI
F11 520d xDrive -14 LCI
F11 525d xDrive -12
Thompas,
4-zonskliman är minst lika mycket för dig som för kidsen. Komfortmunstyckena fram gör stor skillnad. Många säljare vet inte om denna finess, men de är mycket mer dragfria. Men det man kanske ska överväga är, som Gorban sa i en annan tråd, är om barnen klättrar in/ut själva så finns nog risken att ett vred trampas av en dag. Detta var anledningen till att jag inte tog det på min nuvarande, men ångrar det idag.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
4-zonsklima rekommenderas. Dragfriheten är ett stort plus i ett sådant lyxåk som ju F1x-serien blivit. Dessutom gillar ungarna att ställa in sin egen temperatur därbak. Alltid bra med lite "brownie points" till pappa och hans bil. :)

Synd om F31:an faller bort. En i mycket komplett bil som med ett lägre pris gentemot 5:an skulle kunna ge dig kakan och ändå ha den kvar, så att säga. Mkt utrustning och motor går in för de pengar du "sparar" mot att inte ta en F11:a.

Dieselbullret är dock markant högre i F31:an, men det skulle du kunna lösa med att ta en 328i. Den drar inte såå mycket mer än motsvarande diesel, faktiskt - baserat på din körsträcka. Och pigg är den! Provade den själv i somras och det accet är helt ok!

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.