|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har i månader tittat på ny 5:a och det har lutat mot en 530d xdrive touring som går för 486k just nu, ganska länge men jag är ett optionsfreak och har lastat på optioner för ca 180k som drar upp priset och jag är rädd för att den blir för dyr och framförallt att andrahandsvärdet blir en stor risk. Är också rädd för att det blir ännu större risk då nästa generation kommer lagom till att jag ska sälja. Jag har en prestandajävul och en optionsdjävul på vardera axeln. Behöver hjälp med beslut baserat på er erfarenhet. Jag kör ca 1100 mil per år, i stort sätt bara inom Sthlm. Knappt någon landsväg. Gillar däremot buskörning ibland därav 530:n. Förutsatt att jag förstår skillnaden rent prestandamössigt vilket är det klokaste beslutet för ekonomi, körkänsla, andrahandsvärdet, kör- och livsstil mm? | |
|
Din fråga besvaras lättast genom att du provkör förslagsvis en 520d och en 530d. Välj det körmönster du själv använder och gör bedömningen utifrån detta. Vidare har det betydelse utifrån vilka referensramar du har från nuvarande bil. Jag hör till dem som alltid prioriterar motorn framför motsvarande extra utrustning. Beror i hög grad på att jag kör en del i central Europa och då framförallt i Tyskland. Här är det betydande skillnad med mellan en 4-cylindrig diesel och en 6-cylindrig. Det var också orsaken att jag valde en 535 framför 530. Jag har också kört en del 520 d både på motorvägar i Europa och stadskörning här hemma och jag tycker att denna motor överlag fungerar utmärkt i 8 av 10 fall då bilen i övrigt är den samma oberoende motorstorlek. Det är också en betydande skillnad i bränsleförbrukningen vilken blir påtaglig vid stadskörning där den 4-cylindriga absolut är att föredra. Står du nu i valet mellan motor / utrustning, där majoriteten av tiden tillbringas med stadskörning tror jag att du har mer glädje av en bättre utrustad bil som du kan utnyttja oftare än en starkare motor. |
|
|
Det är klart att en 530d alltid är roligare på grund av motorn. Med det sagt så får du ju inte så stora möjligheter att använda det i Stockholms täta trafik förutom vid snabba filbyten och accelerationer upp på motorvägen. Men då finns ju alltid sportläget i lådan på en 520d. Det finns några optioner som jag tycker är ett måste och kan jag inte få med dem så skulle jag inte välja en 530d: - automatlåda - sport- eller komfortstolar med skinn - 18" eller 19" fälgar - uppgraderad stereo - adaptiva dämpare - drag - sportratten eller M-ratt Nice to have: - navigation - comfort access - adaptiv farthållare - HUD - adaptiva LED-ljus - kupévärmare - M-paket |
|
| Ska du ta ut den som tjänstebil? Annars är väl det bästa valet att ta en lätt beggad 530, fullastad med utrustning och där du slipper ta största värdetappet, du nämnde ekonomi som en faktor. Beträffande livsstil skriver du inte mycket mer än att du puttrar runt i stan mestadels, och om du ska köpa nytt så duger väl minsta motorn med mest utrustning i så fall. Du gillar buskörning ibland, hyr dig en fet bil vid de tillfällena i så fall. | |
| 530d tycker jag utan tvekan. Hade försökt hitta något begagnat istället för en ny 520d. Jag skulle tro att dyra optioner är mer värda på en 530d än en 520d. 530xd touring skulle jag säga är den optimala femman, och rent historiskt har de hållit värdet otroligt bra. Jag tror du kommer ångra dig om du provkör en 530 och sedan köper en 520. | |
| Om du tänker på ekonomi så ska man ju absolut inte köpa en ny bil. Hade jag tänkt köpa en BMW för en halv miljon hade jag aldrig i livet köpt en helt ny. Du kan ju lätt hitta en maxad 535 som är två år för samma pris som en ny 520 med hyfsad utrustning. Lämna in den på en ordentlig dyr rekond och du har så gott som ny bil där någon annan stått för den stora värdeminskningen. | |
| Hur skiljer sig vanligtvis en 530d mot en 520d rent procentuellt, om man jämför nybilspris och andrahandsvärde? | |
|
Dyra bilar med mycket extrautrustning sjunker ju mer i värde procentuellt sett. Så en 530xd tappar en hel del i värde. Men man kan se det på andra sätt också. Säkert 80% av alla F11:or som säljs är 520d. Därför kommer andrahandsköpare välja bilar med låga miltal, bra skick och mycket extrautrustning i första hand. Det finns färre spekulanter på en begagnad 530xd helt enkelt därför att den är dyrare. Å andra sidan kommer utbudet av bilar att vara mycket mindre och här tror jag det är ännu viktigare med "rätt" utrustning för att få bra betalt. Inte överdrivet mycket utrustning men M-paket och navi kommer man långt med. Gärna komfortstolarna också. Drag är givet på en sådan bil. |
|
| Du nämnde nästa generation femserie också. Den beräknas komma under 2016. Då får man fundera på om man vill sälja sin F11 innan de första begagnade av den nya kommer ut för sedan kommer priserna att justeras nedåt men det sker förmodligen inte förrän 2017. | |
| 530d utan X-drive och lägga till utrustning för mellanskillnaden. | |
|
Hjärtat säger 530 men det är nog den enda delen av kroppen. Hjärnan säger välutrustad 520 baserat på att jag kör mest i stan och har förmodligen mer nytta av prylar som köassistent mm. Från ett andrahandsperspektiv så är nog 520d ett bra val då jag bara kör ca 1000 mil per år vilket kommer att underlätta framtida försäljning. Gissar på att skatt och försäkring även är mycket lägre på 520. Man skulle ju kunna lägga pengar på M Power-trim? |
|
| @Limbro Var tvungen att gå ut och räkna men jo, jag har oxå 6 cylindrar. | |
| Darren B: Du kan inte välja köassistent på en XDrive, inte heller parkassist erbjuds till XDrive. Jag hade nog valt en 530d RWD. | |
|
Själv hade jag valt 530 X drive utan att tveka. Lycka till |
|
|
Ett förtydligande på mitt tidigare inlägg då någon misstolkat vad jag skrev gällande skillnaden mellan en motorstarkare (535) och motorsvagare (530) som båda är 6-cylindriga med en skillnad på 55 hk och en turbo, vilket helt klart märks i högre hastigheter. Skillnaden är ännu större mellan en 520d (4-cylindrig) och en 530d (6-cylindrig) på dessa vägar. Men hör man inte till dem som utnyttjar motorns fulla kapacitet så ofta, vilket inte lär vara fallet i stadskörning är skillnaden begränsad mellan 520d och 530d. |
|
|
Jag hade också def valt en 530d x-drive som är en väldigt optimal modell av 5-serien. /Anders |
|
|
Klokaste beslutet är en magert utrustad 520d, den kommer att ha bäst andrahandsvärde. Den variant som kanske är den mest optimala för F11:an är nog 530dx. Med tanke på var du kör och dessutom ganska så lite så hade jag i utrustningsväg rekommenderat Måsten - Sportstolar - Navigationspaket inkl RTTI - VDC (adaptiv fjädring) - HK stereo - eluppvärmd ratt - velourmattor rekommenderat - Metallic - Comfort access - Adaptiva xenonljus - 19" - multifunktionell instrumentdisplay - BMW Individual tonade rutor - komfortstolar - automatiskt avbländbara inner- och ytterbackspeglar, elektriskt infällbara - aktiv fartpilot med Stop and Go - Driving Assistant, inkl kamerabaserad påkörningsvarning - Active Protection kanske - M-paket - HUD - panorama - LED-strålkastare - däcktrycksmonitor - eluppvärmt baksäte - Lane Change Warning ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag valde bort sätesventilation på min nya - såg ingen direkt mening med det och har trots en varm höst (fick bilen i mitten av september) ännu inte ångrat mig. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
530d xdrive så klart. Har ju själv en i order så för mig var valet ganska självklart. 486 var får du det priset ifrån? Det är inget listpris och inget tjänstebilspris. Tjänstebilspriset är 452900 .) |
|
|
jag valde ingen adaptiv fjädring utan förlitar mig på det uppgraderade chassit som kom på lci. Vad jag förstår så har det gjort underverk gentemot tidigare standardchassi. Har haft adaptiv dämpning de senaste bilarna så visst en bra grej men jag såg inte någon anledning att öka på förmånsvärdet med detta, finns annat "bra att ha" som tilltalade mig betydligt mer. |
|
|
mduck: det pågår en kampanj just nu på 520d, 520d xdrive och 530d xdrive, därav priset. Enligt en säljare jag precis pratade med skulle det komma en xdrive-kampanj i januari som är ännu bättre än nuvarande kampanj. Helt plötsligt känns 530d:n ändå aktuell. Hmmm kan verkligen inte bestämma mig. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.