|
|
|
|---|---|
|
Har ett problem med min e60, när det närmar sig vinter och det blir kallare ute så blir min bil mer o mer trögstartad och batterisvag. Har aldrig problemmet under sommarhalvåret. Batteriet är ca ett år gammalt. | |
| Testa med en laddare. Vad är det för batteri?? | |
|
Det är normalt att batteriet blir svagare ju kallare det är ute. Därför är det viktigt att man har ett friskt batteri när vintern kommer och underhållsladdar vid behov. |
|
|
nu e det så svagt att ja e osäker på om den startar imorn. ska det verkligen krävas att underhållsladda när batteriet e hyffsat nytt o man kör regelbundet? |
|
| Det beror lite på hur du kör. Kör du mycket korta körningar var dag kan du behöva det. Men kör du lite längre någon gång i veckan så ska du inte behöva ladda. Det trista är om du nu har problem och låt säga ditt "nya" batteri bara har varit typ halvladdat under året så har det sulfalterat såpass mycket att det behöver bytas igen. Men laddningen bör ju kollas upp så inte det nya batteriet förstörs. | |
|
Hej, du kan enkelt kontrollera laddningen på batteriet genom att mäta spänningen. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt Om batterispänningen ligger under 12,3V en längre tid så tar det stryk. Kör du många korta sträckor (mindre än 10km) så behöver du ladda det emellanåt. Med vänlig hälsning Håkan |
|
|
Kolla spänningen på batteriet, är det ok kan startmotorn vara på G, har bytt min. Reaktionen var som du beskriver fast med 14V på batteriet. Vissa tidiga modeller har en batterikabel som går av under bilen. Kolla detta. Mvh Jonas B |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.