|
|
|
|---|---|
|
Så som rubriken lyder så har jag fått problem med överhettning. Värmevisaren beter sig normalt i början - gradvis och i vanlig takt så ökar visaren från kall till "normalläge" (dvs. visaren står i mitten). Så här beter den sig fram t.o.m cirka 5km körning. Därefter fortsätter visaren att stiga mot det röda fältet och nu går det snabbt och plötsligt lyser det röda fältet. Jag får aldrig någon värme inne i kupén. Trots att jag har ställt in den på max (32grader) så är det kall luft som blåser. Hur går jag nu vidare? Jag har förstått att det finns olika saker som kan haverera (termostatet, vattenpumpen, termostatgivaren, viskusfläkt etc) men hur felsöker jag för att få reda på just vilken del som ska bytas ut? Vore superacksam för all hjälp! =) Tack och god fortsättning på er! =) | |
|
Har på senare tid även märkt att det kommer ett nytt ljud från någonstans under huven. Svårt att förklara hur det låter men det har en liten klang av "tickande". Ljudet följer varvtalet och vid lite högre varv så påminner det lite om en "helikopter". Bättre än så kan jag nog inte förklara det med ord. Men jag tänkte att detta kanske eventuellt kan hänga ihop med överhettningsproblemet? |
|
|
Tickande är normalt ventiler som går lite trögt. I mina öron har en helikopter ett dovare ljud. Ingen aning där. |
|
| Har du luftat systemet? | |
|
Jag skulle gissa på att skovelhjulet har lossnat från axeln på din vattenpump. Hur långt har din pump gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vill tillägga att jag har en E39:a 520i 1997 som precis har passerat 25000mil. stugsittaren: Skulle väl säga att det är närmare tickande än helikopter =) Saken är bara den att ljudet har uppstått på senare tid. Bilen har aldrig gett ifrån sig det ljudet tidigare. Därför kändes det bara som att någonting inte står helt rätt till och jag tänkte då att det kanske på något sätt kan hänga ihop med överhettningen, kanske. Subsoil: Nej avluftning var ett bra tag sedan men jag har heller inte bytt kylarvätska på ett bra tag. Så hela kylsystemet har varit förslutet och cirkulerat på. Kan kylsystemet trots det ta in luft med tiden? Hur kollar jag isåfall bäst upp det? Tusen tack för er hjälp! =) |
|
|
Johan B: I dagsläget har bilen precis passerat 25000mil. När jag köpte den så hade den gått 18500 men jag vet inte om vattenpumpen har bytts ut någon gång innan jag köpte bilen. Vad är det som får dig att tro att det är det som kan vara felet? =) |
|
|
För det första låter det som du inte har cirkulation på kylarvattnet. För det andra kan det bli dylika missljud om skovelhjulet ligger löst och snurrar sporadiskt. För det tredje är det rätt vanligt att skovelhjulet lossnar - åtminstone på de pumparna som har plasthjul. Har bilen gått så långt, har den troligen inte bytts tidigare - oavsett är det dags att byta pumpen, för den kommer att haverera rätt snart ändå... Du kan lossa remmen och snurra på pumpen och känna om den känns konstig när du snurrar på den. Det är inte säkert att du kan känna ett lossnat skovelhjul, men om den känns "knastrig" och eller ger ifrån sig konstiga ljud är den nästan säkert havererad i skovelhjulet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
min e34 gick oxå varm o det va en jävla massa luft i systemet som va boven. testa lufta ur den ordentligt, har för mig att jag höjde upp fronten på bilen så fick den stå o gå samtidigt som jag var berred att fylla på. |
|
|
Johan B: Nice! Ska kolla upp det imorgon. Om det nu är så att det är skrovelhjulet som är kasst, behöver jag då byta hela vattenpumpen eller kan man byta bara skrovelhjulet? Kanske ändå inte är lönt att bara byta skrovelhjulet (om det nu går) just eftersom vattenpumpen har så pass många mil på nacken, precis som du säger...? andreeee: Okej men det är mest det att jag inte har bytt kylarvätska på ett bra tag (snart två år, tror jag) så det borde ju inte ha kommit in en massa luft men det kan ju finnas någon liten läcka någonstans. Hur kollar man upp det? |
|
|
Skovelhjulet finns inte som lös del utan du byter hela pumpen - Hasso har gjort ett bra mekartips: kika under "gör det själv". Jobbet är ganska enkelt och jag bytte själv pump på garageuppfarten när min gav upp. Det enda som kan vara lite krångligt är om du har viskofläkten - den sitter med en stor mutter och är "felgängad". Har du elfläkten är det väldigt enkelt att bara lyfta upp elfläktpaketet efter att ha lossat elkontakten och några clips. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ville bara säga att jag tog och bytte ut både termostat och vattenpump och nu funkar bilen galant igen. För alla er som suttit och väntat olidligt på hur det gick ;-) Tack för hjälpen! :-) |
|
|
Skönt då kan vi sova lugnt nu :0) Toppen att du följer upp med lösningen. Det är trådar som denna som bygger upp den kunskap som finns på forumet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.