AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.174

Bäst fungerande diagnostik programmet till Bmw E39

Sida 1 av 2
Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Hejsan, vet att detta har tjatats om en hel del. Men har sökt o får inga direkt bra svar.
Bilen det gäller är Bmw e39 -02/10
Har köpt ett kina interface för carsoft 6.5, Beställde en usb-rs232 adapter som var av dyrare modell och koppla imellan men det fungerar inte. Kör windws 8.1 på datorn också.

Så tänkte ta o kasta bort skiten o skaffa nått som fungerar o inte kräver att man ska fippla me nå inställningar, löda kablar o ja allt skit man får läsa att man ska prova för att få det att fungera.

Så kan någon berätta om vad man ska köpa som är plug and play, som använder det själv o VET att det inte är samma skit som det här med Carsoft?

Jag är ute efter ungefär samma funktioner som carsoft erbjuder. Läsa ur felkoder med förklaring och programmera om ljus funktioner på lyktorna osv.

Hälsningar
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Windows 8 och Carsoft 6.5, skall det funka? Trodde man behövde köra det på XP.
Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Det ska fungera om man installerade det i X86 mappen, och ändra inställningen på filen till kompatibilitetsläge windows xp...
Ka
5.697
Kane
Då är nästa steg i felsökningen USB till Seriell adaptern. En sådan lösning har många haft problem med tillsammans med Carsoft.
Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Jo därför köpte jag en dyrare modell från england på ebay o ingen kina converter. Fick med drivrutiner på cd o installera innan ja koppla in den i datorn. Fick även ändra så det vart comport 1 i datorn.

Men finns det ingen färdig lösning o köpa på detta med program o fungerande program så man slipper det hära?

Hälsningar
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Det finns ju mängder av adaptrar som inte fungerar. Den här är dokumenterat OK av flera medlemmar: Länk

___

Min bil: Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Inpa med usbkabel fungerar utmärkt
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag har kört BMW-scanner som jag tycker är mycket bra, den kan koda moduler också. Köpte den för att programmera halvljusautomatik. Det enda den saknar är justering av nivåregleringen på touring men då tar man fram INPA som har det. Carsoft tycker jag faktiskt är rätt kass om man jämför med dessa två.

Min bil:

Länk

Instämmer helt med olaO. Om det är BMW du ska hålla på med så är Carsoft inte ens i samma liga som BMW Scanner och INPA.

Men om du behöver stöd för flera andra märken också, så kanske Carsoft kan det? De andra är enbart till för BMW.
Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Så om jag har förstått det rätt så kan jag beställa detta så ska det funka klockrent?

Länk

Hälsningar
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Japp! den blir bra tror jag!

Min bil:

Länk

Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Fast inpa är o föredra för men det så ges mer programerings funktioner med funktioner osv?
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
Fungerar adapter från obd till rund 20 pol ihop med ovanstående bmw scanner ? ( E39 -00 )
Sitter i samma sits som Pistvakt , hyfsat less på carsoft , skulle vilja ha något som fungerar .
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Pistvakt, BMW-scanner är superbra och enkelt att programmera. den skapar också en loggfil med felkoder, mätarställningar på diverse moduler etc för varje gång man gör en diagnos. För min del har jag INPA till nivåregleringen plus "live data". Har man dessa två program så klarar man sig mycket bra.

turbofritte, tyvärr BMW-scanner funkar inte med det runda uttaget.

Min bil:

Länk

Pi
13
Pistvakt
302 TD -93
Tack för svaret olaO. Nu vet jag hur de ligger till!
jag såg att det numer finns orginal carsoft för 195 euro resp. 295 euro utan/med hårdvaror.

Känns som det börjar bli prisvärt istället för att hålla på krångla med plankade kinakopior, då får man dessutom support om det krånglar.
någon som provat det?
Det kanske är någonting för oss som inte är fullfjädrade datorexperter...
Visa användare
4.004
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Även jag är lite inne på skaffa en BMW-scanner,Hur mycket kan man trixaeller koda om med dessa? Kan jag tex trixa med centrallåset?
tu
243
turbofritte
523 -00 M-Sport
735 -88
olaO , ok synd :(
Finns det något annat program än carsoft som fungerar på pre facelift E39 ?
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
turbofritte, jag har tyvärr ingen erfarenhet av det..

Min bil:

Länk

Ka
5.697
Kane
olaO: Är du säker på att BMW-scanner inte funkar med runda uttaget? Jag brukar koppla upp mig den vägen i alla fall.
Visa användare
ProPro-medlem
5.118
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Kane, åh fan det är ju kanon för alla med äldre bilar! Med adapterkabel?

Min bil:

Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.