AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.594

Köpråd 530 iX E61

PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Har fått en bil på hjärnan som jag har svårt slå ur hågen. Har en M5 E60 som sommarbil och skulle vilja byta ut den åretruntbil jag har. Har kikat på några 530 med 4-hjulsdrift och fastnat för den modellen. Skapligt stor bil, bekväm, troligen säker och hyfsat med pulver (i alla fall som bruksbil).
Frågan är nu: är detta en bra bil?
- kända fel?
- typiska saker som kan krångla?
- vad bör man kolla noga?
Har fastnat för en 06:a som gått drygt 16000 mil. Den är tämligen fullsmetad med utrustning och har M-sportpaketet samt manuell låda. Lite många mil egentligen, men endast en ägare och skapligt välskött. Bilen har omlackad front och huv pga stenskott, blästrade dimljus, lite korrosion (ärgat) i den lackade listen som ligger under takrailsen, de blanka instegslisterna ser lite anfrätta ut samt en liten skada i skinnet på ett av ryggstöden. Och så orkar inte gasfjädrarna/motorn lyfta hela bakluckan i top, stannar ett par decimeter innan. Tyvärr finns det inte så många till salu att jämföra med. Så en fråga är vad ett rimligt pris på en sådan är? Någon som har synpunkter?
Tacksam för alla tips och information jag kan få så att man kan koppla av och tänka på annat nu i jul :-)

Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Jag har en 530i med fyrhjulsdrift och automatlåda samt sportpaket.

dock är min en kombi och jag har facelift.

Jag skulle aldrig köpa en E60 eller E61 utan facelift, har vänner som har pre-facelift och det är en jävla kvalitet skillnad i mitt tycke.

med min automatlåda kan jag växla manuellt, och jag skulle aldrig kunna tänka mig en manuell låda.

Problemen du beskriver är ju bagateller, rost fixar BMW på godwill och både nya gasdämpare och instegslister kan du köpa billigt på www.schmiedmann.se om du inte inte vill beställa från tyskland.

Min bil har gått 28k mil ocj det enda jag behövt byta är bussningar samt fixa kabelstammen till bakluckan.

Mvh Jalapan
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Hej Jalapan
Intressanta synpunkter. Min M5:a är en faceliftad -07:a sedan, så jag ser en del skillnader på dom, bl.a. dörrinnersidorna som ser trevligare ut på dom nyare. Men vad är det för kvalitetsförbättringar som gjorts? 530:an är en kombi och det ärr en sådan jag tänkt mig.
Manuellt tycker jag är ok, även om automat kanske är att föredra på en familjeholk. Rosten, eller oxideringen, som den har är i den smala (20-25mm) nedsänkta list som löper på vardera sida av taket under själva takrelingen. Just biten framför relingen fram mot rutkanten har ärgat, det är tydligen en aluminiumlist. Enligt ägaren kan det bero på att man vid rutbyte skrapat till listen som sedan börjat ärga. Tror knappas BMW tar det på goodwill, eller?
Bra tips med Schmiedman, tack!
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Kvalitetsskillnaden på facelift och icke-facelift är överdriven. Så stor skillnad att det faktiskt är ett köpargument är det inte om man tar in prisskillnaden. Den största skillnaden är knapparna till elhissarnas placering samt vissa plastkvaliteter. Inga problem att leva med en pre-facelift om priset i övrigt är rätt. Typfelen såsom felaktig nivåreglering och kabelbrott i baklucka finns även efter facelift. Dessutom tillkommer problemet med de trasiga eldragkrokarna efter facelift.

-------
//Lövet
Ja
210
Jalapan
Skillnaden kvalitetsmässigt som jag anser är att pre-facelift hade problem med skrammel i inredning samt den är designmässigt klen från bmw.
Det känns inte premium, även i-drive finns i 3 varianter, pre facelift, facelift 1 samt facelift 2 (facelift 2 är den som sitter i nya 5serien och är klockren, men facelift 1 idrive känns mycket bättre än pre-facelift också.)

Du har även en ny motor i faceliften med mer kraft och mindre förbrukning.

Köp facelift! Haft 525d 2008 facelift och jämförde med pre-facelift innan mitt köp. Den är stor interiört och exteriört.
Här är en pdf som beskriver skillnaderna mellan pre-facelift och facelift.

Länk

Så du ser så är skillnaden enorm.
Är det den här? Länk 120tkr kan väl vara rätt rimligt, du har två stycken LCI 530XD med 24000mil för 110-115tkr.

Jalapan: Är det 2009-2010års IDrive du menar som Facelift 2? Länk

En LCI med M-paket har fortfarande fast dragkrok, det är de utan M-paket som har elektriskt.

Jag har kört flera pre LCI E60, dock var det några år sedan nu, men så dåligt uppfattande jag den inte, däremot vid direkt jämförelse mellan E90 och E46 när E90 kom. Var E90 mycket pappigare i detaljerna än E46 och E90 framhölls som att ha högre kvalitetskänsla än E60 pre LCI. Ärligt talat känns det som att E60 pre LCi skulle vara så dålig som ett internetfaktum och inte ett verkligt. Men men...

En detalj i sammanhanget är att vill man ha aktiv farthållare på en E60/E61 med manuell låda måste man välja pre LCI.

Mvh
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
PDFen stödjer inte direkt tesen att skillnaden är "enorm".

Det vi pratar om nya strålkastare fram och bak, nån extra kromlist fram, ett veck i sidokjolen (yay!) och nya fälgar utvändigt.

Inuti är skillnaden ny utformning på dörrsida, kromringar runt reglage, favoritknappar till radion, annan växelförare.

På motorsidan är skillnaden större, dock inte nödvändigtvis alltid till det bättre i och med direktinsprutningen.

Klart LCi är att föredra givet att inte prisskillnaden är för stor men att alltid rekommendera LCI som vissa gör här oavsett prisskillnad är bara tröttsamt.

Har själv haft LCI E61 men skulle inte tveka att ta en pre-facelift 530xi pga den trevligare motorn och att priset vanligen är mer attraktivt.
-------
//Lövet
Skillanden är enorm utvändigt som invändigt. Jämför gärna pre-facelift och facelift hos F10/F11. Knappt märkbar medans man i E60/E61 gått så pass långt att man byter ut material samt dörrsidor. Det är enormt.
Det är helt klart så att ordet "enorm" kan ha olika betydelse för olika personer :D
Ja
210
Jalapan
Ja nu börjar vi glida in i en annan diskussion.

PWR4FUN: Om jag ska sammanfatta mig själv.

Ska du ha en E61 530i så tycker jag absolut att du ska ha facelift endast pga motorn, inget snack.

Jag tycker att kvalitetsskillnaden invändigt är så pass stor att jag skulle ta en facelift utan att tveka då jag tycker att pre-facelift är ful kombinerat med att man har ett erkännt problem med knarrade and skramlande inredning, det är inte bmw kvalite enligt mig.

Stephan735i: Är det 2009-2010års IDrive du menar som Facelift 2? : Ja
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack allihopa för intressanta input. Det är det här som gör ett sådant här forum så intressant, åsikterna må spreta lite men man får en massa synpunkter och vinklingar om saker man inte hade en aning om :-)
More - tack för länken, det rätade ut en del frågetecken om vad skillnaderna är.
Stephan735i - din länk fungerade inte, men om det var en blå bil så är det sannolikt den. Tycker också att 120´:- borde vara ett riktigt pris med tanke på att det är några smådetaljer man får fixa på den.
Lövet o. Jalapan - jag väger in vad jag för ut för mina pengar. Självklart skulle jag vilja ha en facelift, men då drar priserna iväg om man inte skall acceptera ännu fler mil och det vill jag inte göra. Har även funderingar på att skaffa en M3:a att ha som kul nöjesbil, och då vill/kan jag inte lägga alltför mycket på en vardagsbil. Tyckte att en sådan här 530:a är mycket bil till en rimlig peng. Men jag avstår hellre än att köpa på mig problem, om det finns risk för sådant ;-)
-
Det här med kabelstammen till bakluckan verkar vara ett vanligt problem, någon som kan berätta vad en sådan kabelstam kostar och om en normalhändiga fixar bytet själv?
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
En liten fråga till: hur kollar man enklast att nivåregleringen fungerar som den skall?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
Enklast är att sätta 2 pers i skuffen, efter en liten stund bör du höra kompressorn och bilen ska kompensera höjden efter vikt.
PW
125
PWR4FUN
M5 E60 -07 Facelift
320i -01
Tack för svaret Hedis87 - ursäkta dum fråga, men behöver motorn vara igång då eller räcker det att ha tändningen på?
He
60
Hedis87
BMW 520dt 2012
Opel Corsa A GSi turbo -91
På min räcker de med tändning på. Har även för mig min funkar utan att nyckeln är i. Öppnar skuffen eller tankar så hör man kompressorn och bilen höjs sakta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.