|
|
|
|---|---|
|
Hej. Inskaffade mig en e39 528, en väldigt sen 98a. Och kom att tänka på att bilen är nästan lite otrevligt lättstyrd, i början när ja köpte den så hade den konstiga symptom som att servon gick tyngre/ibland lättare, ibland la servon av helt. Detta löstes med nya remmar och ny olja till servon, fast nu är de nästan inget motstånd alls. Om jag jämnför med en E39 525 01a som en i familjen har, så blir styrningen tyngre vid högre farter/kurvor, de blir lite mer känsla i körningen så att säga. I jämnförelse med min bil är de ungefär som att spela ett bilspel på datorn, t.om där finns nog mer motstånd. I min ägo har bilen fått nya remmar till generator/nya dämpare ( coilovers ) styrleder, bussningar i framvagn m.m inte för de kanske har nåt med saken att göra. Mvh | |
| Servotronic? | |
| Enligt utrustningslistan ska de finnas ja, fungerar servotronic just på detta viset? | |
| servotronic fungerar på så sätt att styrningen blir lättare i låga hastigheter och hårdare i högre hastigheter. | |
| Ja men här går den lika lätt om ja så kör i 10km, som i 110, ingen lampa som lyser i panelen att nåt skulle vara fel. Så kanske borde åka och felsöka! | |
| Låter som ventilen som reglerar lätt/tungt har hängt sig... | |
|
leta upp servotronic-relät (ser ut som ett vanligt relä) byt det om det sitter kvar.. förekommer att tas bort och byglas när det gått sönder, vanligtvis blir styrningen trög när relät går sönder iom. att ventilen får 0 V signal = högfartsläge. Sök på servotronic control unit alt. servotronic relay på ebay så får du några träffar... |
|
|
Det har inte med däcken att göra? Känner igen mig mkt väl på din beskrivning så är min med vinterdäcken på, som natt o dag mot sommarpuckarna tyvärr. Mvh/patrik |
|
| Detta symptom har ja både med och utan vinterdäck, just nu har bilen ställts in för vintern så får luska vidare på problemet till våren :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.