AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
12.687

Achilles ATR Sport

Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Jag kollar runt en del på kommande sommardäck inför 2014 och ser på diverse sidor ett för svenska marknaden rätt okänt märke. Achilles

Rent initialt går alla lågprisdäck med automatik bort för man "har hört" skräckhistorier om såphala däck som slits likt suddgummi över sommaren.

Achilles ATR Sport verkar dock vara annorlunda. Jag har kollat väldigt många sidor med åsikter från de som kört dessa däck och 99 % är positiva och då menar jag inte de är ok att åka och handla i, utan folk är VERKLIGEN positiva till hur dessa däck är.

Har någon här på Autopower testa Achilles ATR Sport? Hur upplever ni som testat dem att de är att köra med? Man kan alltså få en uppsättning 225/40/18 för 2600 kr. Hemskickat..

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Länk

Lasse-SL500 har testat dessa. Prova skriv till honom och fråga.
Visa användare
1.266
Stanic
Bmw 335CIA Cab M-sport -07
Audi A6 Avant 2,0 TDI -12
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Har sånna däck bak på mina 19" 275/30/19,
Jag är nöjd med dom har kört 2 sommrar nu och det är mycket mönster kvar
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Hur upplever du våtgreppet? De har C i betyg.
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Helt okej men kommer jag in i en rondell med lite högre fart så får jag en liten sladd,
Annars fungerar dom som alla andra däck kan jag tycka.
Nu är mina så breda att jag inte har testat dom i 200km/h när det ösregnar
Men 130km/h inga problem
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Vilken fart tar du rondellerna i när det börjar släppa ?
Dom är alltså bra, förutom att man får sladd i rondellerna? :D
Visa användare
1.266
Stanic
Seat Ibiza 1,4 TDI -08
Ca 40-45
Man får ju sladd med alla däck i en rondell om man kommer in med hög fart:)
Hade dessa, osäker om det var 225 lr 235 till min fd 328 och på torr vägbana var de okey men att ta bort dsc:n i vått väglag är inte att rekommendera... Hala som fan
Hm...Jag har "läst" en hel del om dessa "Akilleshäl" däck...Tydligen rätt populära i USA, mest pga det förmånliga priset. Prestandan är jämförbar med valfritt "skitdäck" (LingLong, Goodride osv), dvs de funkar helt OK om man beaktar att de kan vara hala vid vått väglag. Ett snäpp bättre val vore tex Nankang, Federal,Kumho eller nåt liknande, skiljer inte mycket i pris. Kör du massor (3-4000 mil/sommar) så kan de vara ett rimligt alternativ är min åsikt. Om du däremot rullar max 1000mil/sommar så skulle jag satsat på bättre däck, skillnaden blir inte stor utslaget per sommar, baserat på att däcken håller 4000 mil...

Jag rullar själv på budgetdäck på min bruxis (Federal på sommaren, Nankang på vintern). Har inte märkt att de skulle vara sämre, men det är de så klart. Skall dock tilläggas att jag är fullt medveten om att mina däck är inte alls som de bästa o anpassar farten, speciellt vid knepigare förhållanden, tex nederbörd osv. I helgen var jag tvungen att göra en kraftig undanmanöver på regnvåt väg med mina Nankang, hann instinktiv tänka "Ja nu får man väl sladd oxå...." Men icke, bilen gick som "på räls" o jag lyckades undvika en "fin" smäll...Hastigheten var ca 120km/h, motorväg
Achilles ATR Sport verkar prestera lite bättre än bottenskapet i ett bromstest Länk (29:e plats).

mvh/ Anders
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Kör dessa däck på 535d an och är nöjd bra grepp både på blöt och torrt

Mvh Mikael
Körde dessa däck på min A4 quattro, Märkte aldrig av att de skulle vara dåliga på något sett under de milen jag körde (600-1000mil) Var väldigt nöjd med grepp, hållbarhet och ljudnivå.
Visa användare
204
Hankenstein
VW Golf TSI -15
Hyundai i40 -13
Tack för alla synpunkter i tråden. Har sökt en hel del mer om dessa däck och av de relativt få negativa synpukter är att vissa upplevt dem som extremt hala vid vått väder.

Eller som en tysk skrev på ett forum "wenn nass, fuss weg von gas" alltså, när det är blött, ta bort foten från gasen.

bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Jag har kört med achilles dubbfria vinterdäck nu i 2 vintrar och jag måste säga att jag är nöjd med dem, dem greppar bra och jag har ännu inte fått en oförberedd sladd. Dem har heller inte slitits ut mer än några andra däck som jag har haft tidigare, det är fortfarande ca 7-8mm kvar på dem.
Självklart lättar man på gasen när det snöar eller regnar, det gör jag oavsett om jag rullar på michelin eller achilles! Det vore dumt att tro att man kan köra aggressivare bara för att man har dyrare däck på bilen!
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Har åxå DE däcken, sport sommarsulor. Har inte upplevt att de är hala, men har kört för lite med dom för att kunna jämföra.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Kört en sommar med dom, riktiga skitdäck...
Bullrar, ökad förbrukning och extremt dåligt våtgrepp.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Kör du massor (3-4000 mil/ sommar) så kan de vara ett rimligt alternativ är min åsikt. Om du däremot rullar max 1000mil/ sommar så skulle jag satsat på bättre däck"

Så om man kör mkt går det bra med sämre däck, men kör man mindre ska man ha bättre däck...?

Annars kan man ju nästan tycka tvärtom...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.