|
|
|
|---|---|
| Satt och kollade lite i iDriven och såg att de bakre klossarna ska bytas om 190mil medans de främre räcker i 6000mil till. Kan de verkligen slitas så olika mellan fram och bak? | |
| Kanske ska till lägga att bilen har gått 4300mil | |
|
Bara att slänga ett öga på oket å kolla klossen..dom visa lite si å så ibland men brukar va ganska rätt innan slutet |
|
|
Dina belägg sensorer har två kretsar. På dina bakre bromsar har den första kretsen brutits vilket innebär att sensorn ger 470 ohm och berättar för datorn att dina bromsar nästan är slut. Snart kommer krets två brytas och då blir det larm. På dina främre bromsar kan det vara så att det är nära att den första kretsen ska brytas. När den gör det så kommer km räknaren falla från 6000 till mycket lägre. Anledningen är att du kört något hårdare än vad datorn gissat. Systemet fungerar som det ska! |
|
| Borde inte beläggen slitas hårdare där fram? De gör ju det största jobbet. | |
| Bakbromsarna används även till att bromsa drivhjulen vid hjulspinn utan att dra av moment. Kan säkert käka belägg på en 335:a. | |
|
Jag har nästa tvärtemot problem på min 325:a. Den har rullat c:a 18.000 mil med originalbelägg. När jag bytte bromsvätska sa BMW:s servicekille att beläggen bak var slitna. Såg det själv när jag monterade vinterdäcken och jag fick även underkänt (utan ombesiktning) på bilprovningen, för slitna belägg. Bromsvärdena var perfekta. Men displayen säger att det är 1.800 mil kvar. Är det då något fel på givaren? Fram har jag ytterligare 2.000 mil kvar innan byte enligt datorn och de ser bättre ut också. Men jag har aldrig varit med om att beläggen är slut innan bilen säger till. Givetvis ska jag byta beläggen och över 18.000 mil på en uppsättning är imponerande, men det stör mig att man inte kan lite på bilens slitindikator, **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
| Mats: Jag tror faktiskt att du kan lita på bilens slitageindikator. Om det är 5-6 mm kvar så kan man köra ganska länge, säkert 500 mil vid vanlig lugn körning. Som jag nämnde i mitt förra inlägg så har din sensor troligtvis inte löst ut ännu. Snart kommer troligtvis första varningen att lösa ut och då kommer km räknaren sjunka drastiskt. | |
|
Uppskattat är det bara 2 mm kvar på beläggen. Jag har aldrig varit med om att en bilprovare gett anmärkning på slitna belägg innan slitagevarnaren har sagt till. Snarare brukar det vara tvärtom att det är ganska mycket kvar när varnaren säger till. Antingen är det något fel på givaren eller så är den inte anpassad för min körning som ger väldigt lite slitage på bromsarna. **BMW-ägare i 33 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Stugsittaren: beläggen fram är betydligt större också så det finns ju mycket mer material att lita av innan de är slut fram. JF: Kika på beläggen och se hur mycket det egentligen är kvar. bland kan man inte lite helt på datorn vet du. Jag kör ganska aggressivt med min 335i och dessutom en lite bana. Slitaget på mina belägg har hittills varit ganska jämnt. PS. Om du vill köpa belägg billigt så sitter jag med en extra sats Zimmerman belägg till bilen som är helt oanvända. Kör själv pagid RS19 för bankörningen (rekommenderar inte för att bara åka gata) och har en laddning Stop Tech som jag kör nu som kommer hålla ett bra tag till. /DJ |
|
| Kikade på klossarna och de är massor av slitage yta kvar! Säkert 1cm, så nått knas måste de vara! När man ska byta bromsvätska vad tänds de för symbol då? | |
| Har bytt belägg och skivor nu. Och det var på tiden. Anledningen att slitagevarnaren inte sa till var att den satt snett och inte slitits ner så mycket som den skulle gjort annars. Så allt hade sin förklaring. Men drygt 18' mil är jag nöjd med. Gasar mer än jag bromsar:) | |
| Har bytt belägg och skivor nu. Och det var på tiden. Anledningen att slitagevarnaren inte sa till var att den satt snett och inte slitits ner så mycket som den skulle gjort annars. Så allt hade sin förklaring. Men drygt 18' mil är jag nöjd med. Gasar mer än jag bromsar:) | |
|
Bromsvätskan ligger i det normala serviceprogrammet. Jag tror att den byts vartannat år. För oss som kör mer aktivt (bana) så gäller dock att byta varje vår minst och köpa vätska med högre kokpunkt. Problemet med gammal bromsvätska är att den drar åt sig fukt och det sänker kokpunkten. /DJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.