AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
10.295

fyra eller sex cylindrar , nya Z4

Sida 1 av 2
Jag har läst att nya 4-cyl motorn kan göra bilen till en bättre körupplevelse. Detta tack vare lägre vikt. Man tappar förstås effekt och kanske fint motorljud. Men hur är det med körupplevelsen (på trevliga utflyktsvägar)?
God Jul!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Lägre vikt är väl oftast en fördel för vägegenskaperna...sen kanske några definierar körupplevelse även baserat på andra faktorer (motorljud m.m)

/J.I
Tveklöst sex cylindrar i denna typ av bil. Naturligtvis finns de som tycker annorlunda men jag (och en förmodad majoritet?) föredrar sexan.
Det är till och med en hörnpelare enligt mig. Något som gör bilen till den fina roadster den är.
Nu kanske jag är på djupt vatten, men är det någon som tror att BMW hemskt gärna vill sälja sina bilar med fyrcylindriga motorer? Att det är bra för varumärket som så länge varit starkt förknippat med kanske framförallt raka sexor? Handlar det inte mer om att man faktiskt måste på grund av utsläppsregler och förbrukningssiffror? Den fyrcylindriga maskinen är jättebra, inget snack om saken men jag ser den som en kompromiss med Miljöpartiet.
En Z4 ska njutas och då vill man ogärna kompromissa.
Bilen upplevs absolut inte framtung med N52, en motor byggd i både magnesium och aluminium för att hålla vikten låg. Har inte läst siffrorna för just E89 men jag förmodar att BMW balanserat bilen till 50/50 viktfördelning som man har för vana att göra.
Dock finns naturligtvis en poäng i att låg vikt gör gott för körglädjen, ut och jämför!
Ra
1
RasmusG
Z4 sDrive 30i E89 -10
550iA E61 -06
325i sedan E30-87
325i cab E30 -88
Z4 Sdirve 30i väger lika myket som en Sdrive 28i, turbo är tungt!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
6an låter ju så otroligt mkt bättre och har en mkt trevligare karaktär.

/Jonas
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
Känner nog som tidgare inlägg 6-an låter så gott. Känns som sagt att BMW har fått ge efter för miljövännerna.
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Måste säga att jag älskar ljudet av min 6:a, kan inte tänka mig att byta till en 4:a, även om jag är sugen på att byta "upp" mig till en nyare Z4:a...
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
loah: Är det 6:an i 2010? De ersatte väl den med en 4:a på 2.3:an nån gång vid 2010-2011?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
30i är det solklara valet!
Snål är den också den "slutgiltiga sugsexan", stoppad mitt på toppen av sin karriar, fast den hade mycket kvar att uträtta.
lo
65
loah
BMW 528I Xdrive -16
BMW Z4 2.3 -10
2010 2,3 är en 6
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alltid sexcylindrigt om det går

-------
//Lövet
6!

mvh/ Anders
"2,3" är på 2,5L och är sexcylindrig till och med 2011.

Både 23i och 30i är ersatta av fyrcylindriga maskiner till modellår 2012. Nykomlingarna då heter 20i och 28i.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Körde en 20i och drivlinan påminde ganska mycket om en bra diesel: bottendrag, ganska mycket vibrationer och lite trist ljud.

/m

Mina bilar:
Länk
Visa användare
65
Z4-spekulant
Z4 2.5 roadster -03
Tack för en alltid lika utmärkt info här! Fick för mig att 2009 var sista modellen med 6:an, men där ser man! Ojojoj... då kan/kommer man med andra ord kika på senare modeller än -09 till nästa säsong... Skit också (säger budgeten). Dock ställer jag mig tveksam till värdetappet på nyare Z:or... Aaah vilka underbara I-landsproblem!
Jag har kört en del mil i en 28i 6vxl-13 och kan säga att motorljudet är mer än godkänt, otroligt bra för en 4a. Mycket bättre än i motsvarande 328i. Jag hade valt den eller ännu hellre en 35i. Sugsexorna hade jag hoppat.

Mvh Stephan
ma
7.450
marin849
Den fyrcylindriga 28i har ju Active Sound, dvs fejkmotorljud genom bilstereons högtalare.

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Visa användare
17
mannen53
M roadster 97
Nu har allt BMW skitit i det blå skåpet.eller ???

ma
7.450
marin849
Eller EU...

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hade en Z3 1,9 som var en rolig bil och även pigg med sina 140 hästar.
Har nu en Z4 3,0 och den sexan är så fantastiskt go att köra.
Ett fantastiskt drag, härligt ljud och bensinsnål med den stora motorn.
Jag skulle aldrig byta ner mig till en fyra igen.

Hasse Z4
An
100
Anders520dA
520dA Sedan -08
Skulle säga att motorvalet beror på hur bilen ska användas. Skillnad på att ha den som glidarbil sommarhalvåret, jämfört med som pendlarbil året runt. Jag använder min på det senare sättet och för mig blev då 28i en perfekt kompromiss. Tillräckligt stark, relativt snål och härligt ljud för att vara en 4:a.
30i har jag inte kört, men 28i slår i alla fall 23i, som är en sexa, på alla punkter tycker jag. Ville dessutom ha en årsmodell -12 eller senare så 30i var inget alternativ då den har ersatts av 28i.

Om pengar inte var en faktor är 35i såklart förstahandsvalet. Skillnaden i vikt kunde i alla fall inte jag märka av. Härligt ljud och rejält med kraft. Men smakar det så kostar det, både i förbrukning och dyrare försäkring m.m.

Z4 är ju ändå ingen renodlad sportbil och de härliga linjerna, fällbart tak, smakfull inredning och en fantastisk växellåda får man ju oavsett motor :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.