AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.053

Från V8/Bensin till Diesel

För de som kan tänkas vara intresserade av en jämförelse från en som kört bensin hela sitt liv och nu köpt en diesel så skall ni läsa vidare.

Jag har tidigare bara kört bensinbilar (735E32, 540E34, 540E39, 528E39) och nu senast en 550E61. Jag har även sagt att diesel inte är lika med en BMW.

Kort sagt kan jag säga att jag haft fel och det som fick mig att tippa över var prestanda, förbrukning och växellåda om ni vill ha en summering.

Prestanda:
Den 330d M jag köpt är direkt jämförbar med 550:n i prestanda. Från 0-100 är den nya något snabbare och även upp till c:a 130-140 men över det så drar 550n ifrån helt klart och 160-200+ så är 550n mycket rappare, dock bör det tilläggas att det är rätt sällan man kör i dessa hastigheter om ens någonsin så jag anser det vara av mindre intresse i bilköpet numera för min del.
Dock kommer jag kosta på den en PPK från BMW så fort de har tid i verkstaden. 5.3 som man kommer ner då i är ju ganska respektabelt i en bil som drar 0.55-0.60 i snitt om man kör lite lugnt.

Förbrukning:
När jag ändå är inne på detta så kan jag direkt se att en tur med gasning på ett par - tre mil i 330d inte syns på mätaren men i 550n så var det en halv kvarts tank bort direkt då (12.5%).
2 liter milen kan man lätt förbruka i 550n med inspirerande körning på höga varv men jag lyckades bara komma upp i dryga litern på 330d. Minst 50% snålare där och i köerna i Stockholm så ligger den på c:a 0.62-0.64 (eco pro) mot 1.6-1.7 på 550n.
För mig som pendlar i köerna varje dag så kommer det lätt göra 1500 kr netto i skillnad bara där, plus halva skatten som det är (~3900kr vs ~1900kr).

Känsla:
330d är mycket smidigare och lättare att manövrera men den känns lite lättare och max gas ger lite små ryckningar i ratten, 550n kändes tyngre och stabilare i det avseendet, dock har jag bara provat nu med vinterdäck (odubbade) så detta måste jag testa mer djupgående i sommar.
Nu har 330d sportchassi, sportlådan, ställbara chassit etc så man jämför nog inte äpplen och äpplen men det känns som om det hänt en hel del på 7 år i bilvärlden med drivlina, styrning och chassi.
Ratten är skönare, chassi och dämpare i sportläget är extremt styvt och i Comfort/Eco pro är det gungigt som det skall vara och påminner om Volvo lite.
Växellådan känns overkligt mycket bättre och ljudet är helt okay även om 550:n hade ett riktigt trevligt ljud vid 4000+ rpm.
Det jag tröttnade på med 550n vid körning var att man alltid måste varva så extremt mycket för att få ett skönt drag dvs man måste trycka plattan i botten för att komma upp i de höga varven där man har mest effekt och driv och det blir tröttsamt att ligga på en växel lägre hela tiden och hålla sig runt 4000 rpm plus att man nästan hör virveln i tanken som uppstår då, vilket dämpar glädjen lite.

En sak värt att notera är att jag inte riktigt känner samma närvaro av dieseln som man gör med en bensinmotor (observera då att jag aldrig kört bensin med turbo då BMW inte haft det tidigare).
Den där osynliga dieselkraften som drar iväg mig känns annorlunda och lite "overklig/onaturlig" jämfört med bensinmotorerna. Det kanske är placebo eller ovana i och med turbon, jag vet inte, men annorlunda känns det helt klart. Kanske är det att man inte hör motorns ljud på samma sätt som en bensin 6:a eller 8:a där man är ett med upplevelsen så att säga.

Interiör:
Finns inte en punkt där 550n är lik 330d, allt är nytt och kvalitetskänslan är på en helt annan nivå jämfört mot E61:an som tyvärr hade lite skorr och knak här och där och jag är känslig skall ni veta.
Nappalädret är detsamma mer eller mindre och panoramataket är snarlikt också men där slutar det.
Nya Bluetooth pro som gör att man trådlöst kan spela upp musik etc är enormt mycket bättre än den förra, riktigt trevligt.
HUD kommer jag inte vara utan igen, likaså aktiva fartpiloten som man fortfarande sitter och trampar ned bromsen på när det närmar sig i ren vana för att sedan upptäcka att bilen har full koll.
Stop and go, nja, men okay då för att komma ned i förbrukning, den går ju att koppla ur om man vill. Det vore trevligt om man i profilen kan koppla ur den på sport och sport+ och endast ha den på Comfort och EcoPro. Det kanske går redan nu, skall lusläsa instruktionsboken vid tillfälle.
Sportstolen på F31 är riktigt skön, faktiskt skönare än komfortstolen i E61 men elinställningarna är något jag saknar lite, speciellt när man byter förare för då är det direkt osmidigt med manuell stolsinställningen då, något man får köpa läget i helt enkelt.
Dock är det inte så troligt att jag låter någon annan köra bilen, skulle t o m kunna tänka mig att böra köra taxi om jag fick ratta denna bil, så bra trivs jag i den. :)
Lane Departure Warning känns rätt onödig men jag gillar back kamera och surround view/top view riktigt bra. Står man det minsta snett i rutan så kikar man bara "uppifrån" och justerar den. Jag kommer inte köpa en bil utan detta igen.
Park assist, riktigt nice men det hade varit bra om den även kunde parkera på "djupled" så att säga och backa in i en lucka och inte endast "längsmed" som den fungerar nu. Skulle denna funktion saknas så är det ingen dealbreaker, helt klart, men ok lull lull att ha.
Hifi paketet är helt okay på vägen mot bra, det är jämförbart med det Hifi Pro DSP som satt i E61. Eftersom en retrofit till HK inte är att tänka på så kommer jag gå halva vägen och stoppa i BMW:s Alpine eftermontering kit som de säljer, inte för att det egentligen behövs utan för att man vill nå så nära fulländning man kan...

Exteriör:
En 550i med 18" M fälgar och M paket är på inget sätt en ful bil eller en bil som inte ger ett sportigt intryck men en 330d med fullt M-paket och 19" M fälgar och de dubbla kromade / rostfria? utblåsen ger en ännu vildare blick när man kikar på de sida vid sida. 18" på 550 E61 såg rätt okay ut men på 330d så smälter 19" in ännu bättre, man börjar t o m fundera på 20" så smått.
Båda bilarna var/är silver med svart nappa i och antracit tak så där ser de rätt lika ut när man kikar in i de utifrån.

Utrymme:
Bagaget är ju något mindre, helt klart, men det är inget jag märker i min situation (familj, två större barn).
Sätena bak och fram är i princip lika stora som i förra bilen och jag upplever ingen större skillnad där alls, jo värme bak fanns inte i denna som 550n hade men den har ju lite annat som väger upp.

Slutsats:
Extremt nöjd och ångrar mig inte en sekund.

DOCK om jag haft lite mer pengar så hade jag haft kvar 550n som en andrabil och kört främst sommartid med den eller på helgerna för V8 är ändå något speciellt på sitt sätt. Det påminner mig om en svunnen tid, man blir lite nostalgisk helt enkelt när man kör den och ljudet när man varvar ur den ger mig fortfarande rysningar.

Verdi
Du köpte alltså den på Novation trots avsaknad av xenon?
Jo och det verkar gå att eftermontera det lagligt med lite trixande, även om det kostar lite tid och pengar.
Kul att du är nöjd, men det låter som du försöker övertyga dig själv. Har du inte provkört någon BMWdiesel av starkare slag innan du köpte 330in?

Sedan får jag lov att skriva att BMW Sverige nya namn på aktiv farthållare är så fjantigt det bara går att komma. Är det för att Saab försvunnit som de försöker locka piloter? 2009 kallade BMW Sverige den fortfarande för Aktiv Farthållare med Stop&Go-funktion.

VW:s nyare parkassistsystem klarar av att båda parkera i djupled och köra ut från luckor, till en lägre kostnad än BMW. Synd att BMW inte är längst fram på allt.

Som sagt kul att du är nöjd, F31 är snygg, den här röda Norska var urläcker med helt rätt utrustning Länk kul att du fick en silver, inte så vanligt längre.

Har du fått någon förklaring till varför det inte beställdes Xenon?
Verkade vara något missförstånd i beställningen. Stör mig inte på det själv längre faktiskt och vore det så att det är svårsålt senare privat om jag inte byter ut de så lämnar jag in den som inbyte när jag köper en ny igen nästa gång helt enkelt.

Nej jag är nöjd, behöver inte övertyga mig själv. Var trött på att åka och tanka jämt och det var kul att prova en mindre och nyare bil, 5-serien är lite för "stor" för mig just nu, har inte det behovet helt enkelt.

Den norska var välspec:ad, alltid någon som skall vara värst. :) Men jag tror värdetappet på en maxad 320d är större än på en 330d på sätt och vis då det är en "dussinbil" gällande motoralternativet, 330d är lite mer ovanlig.

Det min saknar till "fullutrustad" i sin rätta betydelse är Xenon, Active Prot., TV, värme bak och elstolar.

Med lite pengar och vilja går TV, xenon och elstolar att eftermontera även om det är dyrt...men PPK kit:et är prio 1 för mig nu.
No
361
NordicX
BMW X3 2,5i -05
Volvo 142 DL-74
Bra sammanställning Zog, verkar vara en trevlig bil du köpt, jag skulle inte ligga vaken pga xenonet, du hade väl tagit med det i beräkningen när du köpte bilen och betalade därefter?
Tackar, den är riktigt trevlig faktiskt. Vad tycker ni själva ? C:a 200.000 i rabatt för 6 mån "gammal" och 400 mil tycker jag var helt ok.

Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Har gjort samma "resa". Trodde jag skulle sakna V8an (540), men icke. Tycker som dig att man var tvungen att varva så mycket innan det suger iväg, helt annat med 535d. Ljudet saknas, men att liggas på 15-1700 varv och det suger iväg direkt överväger mitt val. Men jag håller väl på att bli gammal :)

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har själv gjort resan från bensin till diesel och åter tillbaka till bensin...men kommer nog välja diesel nästa gång. Uppskattar prestandan i en liten snål dieselmotor...framförallt kraften på låga varv och låga hastigheter. Visst har en effektstark bensinare sina fördelar men de kommer främst till sin rätt i höga hastigheter som aldrig är aktuella i svenska förhållanden under 110 km/h. Ljudmässigt har ju moderna, direktinsprutade bensinmotorer snarast närmat sig dieslarna...så det gamla argumentet att välja bensinmotor för att undvika "knattrandet" har också försvunnit. Återstår då det ekonomiska argumentet om nu efterfrågan på diesel fortsätter accelerera och bensinen framgent blir ett mer ekonomiskt alternativ...i väntan på eldriften.

/J.I
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.