AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.276

Ni som installerat Alpine hifikittet i E90, hur blev ljudet från PDC och gongen?

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej!

Jag undrar hur ni upplever ljudet från pdc och gongen efter ni installerat Alpine uppgraderingen? Har läst att vissa som monterat andra högtalar/förstärkar uppdateringar upplever problem med att pdc o gong ljuden blir fel i nivå, dvs väldigt starka eller nästan ohörbara

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Det varierar med om man kodar om sin professional-radio, eller om man har business-radion.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Ok vad är det som skiljer då. Har läst att det finns en omkopplare på slutsteget som ska ställas i olika läge beroende på vilken radio man har.

Min bil har bussines navi och comfortpaket, vilket ska innefatta radioproffesional. Bilen är tillverkad 2010-11. Vad jag kunnat läsa mig till så är det något som skiljer om bilen är tillverkad före 2009-03

Anders
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Ingen mer som kan dela med sig av erfarenheter om Alpine kittet

Anders
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Nyare bilar ska enligt BMW kodas om, och i detta fallet finns det bara en version på delningsfilter (samma som gamla för SA662 Radio Business). Omkopplaren på slutsteget ska stå numera så i et och samma läge, oavsett vilken huvudenhet som sitter i.

Jag har också läst om att många klagar på för låg PDC-nivå efter omkodning, men det ör möjligt att BMW har ändrat omkodningen för att fixa detta. Vad jag minns kodas radion om för Hifi (dvs lågnivå med rak frekvensgång), och då minskar PDC i ljudstyrka. Senare tror jag man tog fram en annan kodning specifik för Alpine-paketet, så det kanske är löst.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Jag åkte idag inom min lokala bmw handlare för att bringa klarhet i detta ämne. Tänkte mig att få svar på om/vilken omkodning som behövs samt hur det blir med nivåerna på pdc/gong ljuden.
Döm om min förvåning då dom säger sig inte känna till att det ens finns ett Alpine kit...
Dom skulle ringa bmw sverige o lyssna, får väl se om dom återkommer...

Anders
Fr
3
Friedländer
325d M-sport -09
Hej!

Var också inne på BMW häromdagen..och dom hade heller inte hört talas om detta
att programera om stereon till hifi.
Sedan fick jag till svar att dom var tvungna att uppdatera hela bilen för att kunna
ändra till hifi, men det kunde vara riskabelt för resten av bilen sa dom...
Kan detta vara sant??

Hoppas du får ett vettigare svar Anders B.

jfr
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Idag ringde de tillbaka från bmw. Alpine kitet skulle kosta ca 5300, endast delarna. Montaget fick jag inget pris på. När jag frågade om man behövde koda om bilen så "trodde" dom inte det... Med det svaret brydde jag mig inte om att fråga om ljudnivåerna från Pdc/Gongen

Vi får se om det blir nåt kit eller ej, känns rätt osäkert just nu

Anders
Satte själv i Alpinekitet i min gamla E90 och det var inga problem alls. Tog 3-4h och passade samtidigt på att göra mig av med lite gnissel och skrammel i inredningen.

Alla dörrsidor samt baksäte måste väck så de lär ta duktigt betalt.
An
558
Anders.B
Honda HR-V -99
Hej!

Själva montaget är inte problemet, det tänker jag lösa själv.
Det jag funderar över är hur det fungerar med ev omkodning och hur ljudet från pdc/gongen blir.

Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.