|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Vore kul att höra vad ni m3 förare tycker. Själv körde jag m3 e46 i 4 år och tyckte att 3,62 bakaxelutväxlingen var för "lång", framför allt vid vardagskörning när man drar från låga varv. Får ju upp i 5000 innan bilen vaknar ordentligt. Nu kör jag alpina b3 (samma växellåda) med 3,15 bakaxelutväxling och fastän den ger mer kräm från botten än vad m3an gjorde vill han gärna upp i 4500 innan det "lossnar" . Blir mycket vispande i lådan vid omkörning på landsväg. Jag menar att m3an borde levererats med 4,10 utväxling och alpinan med 3,62 (då den inte varvar lika mycket som m3an,)Själv har jag köpt på mig en 3,64 diff till alpinan och hoppas det ska göra bilen mer harmonisk och att det räcker med en nedväxling vid omkörning från 90. Kanske ska tillägga att båda bilarna var/är manuella. Mvh tobbe | |
|
För att gå från ämnet lite... Går det att byta utväxling i en e92 335i? Kör ca 3000 mil motorväg/året och är trött på att bilen ligger på 3000 rpm vid motorvägsfart. Den har så mycket kräm redan från 1000 rpm att man gott hade kunnat sänka varvet till 1500-2000 vid den hastigheten. Går det att ordna? Jag kör motocross och där kan man om man inte blir helt nöjd med sekundärutväxlingen även växla om enskilda växlar i lådan. Antar att det inte går att ordna i en bil... |
|
| nej, byta enskilda växlar kan du inte göra. Då återstår bara att byta slutväxel i diffen. Om din 335 är manuell har du 3,08. Kolla på skroten efter en diff från en e92 diesel. De har lägre utväxling. Själv ligger jag på 2500 i 120 km/h med min 3,15 utväxling och 0,83 på sexans växel, men även däcken har betydelse. Jag 255/35 18 som standard. | |
| Såg nu att 335 diesel har 2,81 i slutväxeln. Skulle sänka ditt motorvarv utan att förlora alls mycket i prestanda. | |
| Grymt! Tack för informationen! | |
|
Fnular på att byta utväxlingen på min E46 M3 med SMG till 4.10, men vet ingen som har bytt utväxling på en M3:a med SMG? Många är tveksamma.. Någon med erfarenhet som kört bana tex håller den känsliga SMG lådan? / Fredrik |
|
| Jag har inte kört på bana, men att byta utväxling i diffen sliter inte mer på själva lådan. Det som händer är att mer vrid når bakhjulen från diffen. Det enda som får ta emot mer stryk är ju drivaxlarna som ju överför det ökade vridet till bakhjulen. Bilen KOMMER att gå bättre på alla växlar och alla varvtal, samt få bättre svar på gaspådrag. Jag säger : kör på ! | |
|
Finns en annan tråd jag startade för en tid sedan här på AP där samtliga menade att lådan är avsedd för just den standrdutväxlingen mm, men känner som trådskaparen att den är rätt död på låga varv precis som en tvåtakts cross-hoj om man ligger på fel växel. Någon mer som har testat annars finns slutväxel att köpa via Khöler racing till M3 E46 |
|
|
Har nu diffen nere hos Köhler för renovering av lager och byte till 4.10 utväxling. Har sedan ordnat en mjukvara från Evolve till SMG-lådan som är programmerad för 4.10 utväxling för att undvika strul med SMG:n. Ska bli spännande att se hur resultatet blir när bilen kommer tillbaka efter totalrenovering/uppgradering/lack/trim om några månader. |
|
| Min 3,64 diff ligger också hos köhler för montering av LSD. Ska återkomma me en rapport när jag fått på den på alpinan. Ser även fram emot att höra vad du me M3an tyckte om 4,10 utväxlingen. Borde ge sjukt mycket bättre gasrespons :) | |
|
Haha inte bara gasrespons utan den kommer dra helt galet mot org 3.64. Kapar en sekund till 100 samt 2-3 sekunder till 200, men sedan gör den bara 250 mot 299 som innan. 14.000:- för 4.10 dif inkl nya lager o packmingar o schims mm.. Körde Evolve Remap 350 hk på hjulen, SMG Revmatch samt 4.10 sw final gear. 13.000:- för bara mjukvaran;) Kostar att ligga på topp |
|
| Enligt ap:s lathund ska den toppa 281 km/h vid 8000 varv på 6an med 255/35 18 tums däck och 4,10 utväxling. Utgår då ifrån att utväxlingen i lådan är samma på manuell och smg. borde bli ca 295 på mätaren. Hur som helst kommer den gå grymt. | |
|
Att bilen ska bli snabbare med annan diff är ju mest en felaktig uppfattning. Motorn levererar inte ut mer effekt till hjulen för det. Och om man med en annan diff lyckas "pricka in" ett mätintervall. Typ så att bilen gör 101km/h på tvåan och man alltså når 100km/h på tvåan, eller att man t.ex. når 201 km/h på fyran och slipper lägga i femman, ja då minskar siffrorna när man mäter just 0-100 och 0-200. Men om t.ex. 100-140 (omkörning) förut gjordes på trean och efter diffbyte kräver uppväxling till fyran vid 130 så blir ju bilen långsammare i just det intervallet. I genomsnitt i verkliga förhållanden blir ju bilen bara snabbare från start, och det kanske den inte heller blir eftersom en M3 spinner loss på ettan även på asfalt. |
|
| Sen kommer man säkert luras att bilen går fortare eftersom den varvar ur på växlarna fortare. Men då glömmer man att bilen numera går långsammare på varje växel.... | |
| Det är sant. Dock vill jag hävda bilen BLIR snabbare. Mycket acceleration görs i växel och i varvtal som kanske inte är optimala. Vid sådana tillfällen kommer bilen snabbare upp i höga varv där effekten finns. Med ändrad utväxling ligger du generellt på lite högre varvtal och får bättre gasrespons i alla varvtal och på alla växlar. Givetvis kan man inte ändra hur mycket som helst, man kommer till en gräns där den ökande kraften äts upp av växlingstid och hjulspinn, och bilen istället får SÄMRE prestanda. | |
| En sak till. Den optimala utväxlingen borde vara så att bilen varvar ur högsta växeln vid bilens verkliga toppfart. Då får man bästa drivhjulsvrid man kan få utan att kompromissa med bilens toppfart. I fallet M3 E46 torde det vara just 4,10. | |
|
Jovisst, är det t.ex. mellan 117-130 istället för 125-140 km/h du vill ha max acc på trean så ok, men då går det också långsammare 130-150 osv.. Alla BMW har ju redan utväxlingen anpassad så att bilen når toppfart vid motorns varvtal för max effekt (inte max varv). Femväxlade manuella på femman, sexväxlade manuella också på femman. 5/6 växlade automater på näst högsta o de nya åttaväxlade på sexan. Detta ger just maximal toppfart och de finjusterar slutväxeln för att uppfylla detta både på t.ex. touring och sedan med samma motor. Därför det finns så många olika utväxlingar i diffen. |
|
|
Till er skeptiker och analytiker så tycker jag denna film säger allt vad 4.10 utväxling gör mot 3,90 vs 3,64 org. Bilen i mitten har 4.10 o säger bye bye.. Case closed |
|
| Klippet: Länk | |
| Sirtobbe du har helt rätt i ditt resonemang | |
| Jag hillar 5abvts kommentar till videon. Han verkar vara typen som tänker själv och inte tror på allt han ser. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.